HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XRCD HDCD??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/11/05 :  11:16:39  Show Profile Send sisko a Private Message
Vad är det här som JVC hittat på? Räcker det inte med HDCD. Någon som vet nåt mer? http://www.xrcd.net/shopping/index.asp

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:10:14  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Är det inte bara någon variant liknande Sony's Super Bit Mapping?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:23:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det är en remasteringsteknik som dom arbetat med i ja kan det vara 5-8 år ?!?! Jag har sett sådana skivor ganska länge nu, men bra låter dom i alla fall, väldigt bra !!! Och det finns lite olika varianter XRCD,XRCD-HDCD, XRCD2....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  04:43:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ännu ett "format" som bara finns i teorin.

Bravo
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/11/06 :  11:37:24  Show Profile Send bobey a Private Message
Har själv en hel del av dessa skivor. De låter ok men inget att jubla över. T.ex. så låter min HDCD Patrica Barber mycket bättre än den som är XRCD, nu är det i.o.f.s. inte samma skiva men överlag tycker jag att XRCD låter lite "dovt".

// bobey
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/06 :  11:55:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har aldrig hört någon XRCD skiva men däremot har jag en heldel jävligt fint överförda RCA/Victor Living Stereo som oxå finns på JVC´s XRCD. Det skulle vara väldigt intressant att få lyssna och jämföra dessa två mastringar med varandra. HDCD är något helt annat som kräver en avspelningsdekoder för att det ska bli optimalt. När det gäller SBM(Super bit maping)så kan man inte göra det med mindre än att man överför ljudet till cd masterbandet analogt och inte digitalt.

gcs
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:15:59  Show Profile Send markku a Private Message
Bravo,

Du tar fel! Det är alldeles inte fråga om "format" men hellre om kvalitet till mastering. Man behöver ingen XRCD-compatible spelare här, så som man inte heller behöver specialspelare för fex Mobile Fidelitys, DCC's skivor.

Och om kvalitetsmastering vore endast teori... nej, jag fattar inte, vad du tänker nu. Förstår du inte viktigheten till mastering, så är du ute och cyclar.

Själv har jag endast två XRCD skivor: The Modern Jazz Quartet 'Concorde' (JVCXR-0203-2) och Arne Domnérus 'Jazz at the Pawnshop 1&2' (FIM XRCD 012-013). Tyvärr har jag inte haft möjligheten att jämföra dessa mot vanliga pressingar.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:43:41  Show Profile Send gcs a Private Message
markku: Du får läsa vad jag skriver. Jag sa att det behövs en HDCD dekoder för att kunna spela av en HDCD skiva optimalt. Jag vet mycket väl att det inte behövs något speciellt för att spela av en XRCD eller en SBM skiva.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  14:10:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
OK, för att undvika missförstånd då jag var lite otydlig, marknaden vimmlar av förkortningar för än det ena än det andra, men hur många skivor finns det, hur lätta är de att få tag på, vad kostar de osv.
Oavsett om det är en ny mastering eller nytt format så tycks de i de flesta sammanhang vara av toretiskt intresse då de knappt går att få tag på.
Hur många XRCD eller HDCD har du sett i handeln eller hur många DVD-Audio eller SACD-skivor.
Säkert har jag missat något, man blir bara lite trött.
Anföringstecknen eller snarare tumtecknen använde jag nog här för att markera en viss distans till det hela.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/11/06 16:17:47
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:28:18  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Bravo, nu var du litet trött, fast detta är ett undantag

Det finns en hel del HDCD och SACD i butikerna fast det inte syns så mycket. Skivbolagen vill tydligen inte förvirra köparna med sådant de inte antas begripa och man behöver inte alls märka att det är en HDCD eller SACD hybrid man har.

JVC's XRCD hör till de mera esoteriska utgåvorna. Högre pris men inte svårare att få tag på än mycket av den utrustning vi diskuterar här på forumet. Jag beställde fem online för $100, annars ligger de på 25-30 dollar per styck. Efter en vecka kom det en man med ett paket och knackade på dörren! Knappast teoretiskt!
De är närmast att jämföra med olika audiofil-labels. Det jag tycker är intressant är att det mesta är nyutgåvor av äldre inspelningar med många mästerverk, musikaliskt. Alltså inte sådant audiofil-skit där man skall sitta sitta och lyssna till basdefinitionen på trummorna och mikrodetaljer i stråkgnidningen och vad det nu kan vara.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:28:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Några XRCD har jag inte sett men HDCD finns nog men det är inte så lätt att hitta dom. Man får nog först söka dom på www.hdcd.com för att med en lista i handen söka skivorna ute i handeln.


gcs
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:35:53  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
såg hos en kompis att en gammal Aqua skiva var i HDCD format

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:52:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst blir jag trött ibland, framförallt om jag skall leta efter skivor i speciella format.
Visst jag drabbades av en HDCDskiva för ett tag sedan, men det visste jag inte förrän HDCDlampan tändes på spelaren.
Skivan däremot var komprimerad i övrigt och låter jämfört med en någorlunda normal skiva som man lagt en våt filt över inspelningen.

Att hitta någon av formaten på nätet är nästan omöjligt, möjligen kan man beställa en del utomlands som du "Anders47" gjort, men lätt eller vanliga är de inte.
Dessutom är utbudet närmast obefintligt, hur många SACD-skivor finns det egentligen?
Skall jag köpa allt bara för att det är SACD, eller ska jag vänta tills jag hittar någon skiva som intresserar mig musikaliskt också.
På våra vanligaste svenska nätsiter finns nästan ingenting och den lokale handlaren har i princip slutat sälja klassisk musik, än mindre har han några speciella format, det är som sagt lite tunt.

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:17:32  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Bravo, jag var inte ute efter en formatdiskussion och jag hoppas att det framgick att jag generellt inte är överförtjust i audiofilskivor och att jaga spektakulära demospår.
Formatjagande är inte heller så intressant om man stirrar sig blind på formatet och bortser från allt annat. Jag har "nedgraderat" från HDCD till enbart CD, men mina få HDCD skivor låter ändå bättre än innan när de spelas som CD på den nya spelaren.
Jag köper dock hybrid-SACD ibland. Det kommer antagligen att bli en sådan spelare så småningom och då är det trevligt att redan ha litet skivor. Det finns över 1400 SACD titlar, dock inte alla hybrid. De flesta är nyutgåvor av musikaliskt bra album, men naturligtvis finns det ingen garanti för att alla blivit bättre i det nya formatet liksom när det gäller vanliga remasters.
Just skivor hör till det jag tycker är bra att köpa på nätet. Sortimentet är mycket större och det går att samtidigt sitta och leta information om dem, tryckt material som man har hemma och info på andra sajter.
När det gäller att hitta bra musik och utveckla sig musikaliskt är det naturligtvis jättedumt att främst välja skivor utifrån kriterier som SACD, XRCD, remastrad eller olika uttalanden om "kanonljud". När jag köpte mina XRCD valde jag en del jazzskivor som är legandariska men som saknas i min samling. Jag köper också vanliga CD för 79 kr på t.ex. CDON. Även sådana kan ha utmärkt ljud.




Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:04:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Så sant, så sant "Anders47", jag fick hem en BIS-skiva med Martin Fröst spelandes Mozart, en utmärkt skiva och visst finns det en skillnad mellan SACD- och CD- lagret om än kanske inte så stor som man kunnat förvänta sig.
Dock kan jag konstatera att jag har andra CD-skivor som lätt slår BIS-skivan i detta fall i dynamik och klarhet väl i klass med CD-lagret.

Dock är detta inte en formatdebatt utan jag vill bara belysa det faktum att det kommer flera nya lösningar men ytterst få skivor inom varje.
Marknadsledande SACD om vi nu kan kalla det så ger ca. 3-400 träffar på de siter jag besöker, jag kan inte påstå att jag blir alltför exalterad över utbudet. DVD-Audio är närmast en restprodukt i sammanhanget, några tiotal träffar.

Samtidigt kan jag konstatera att antalet utgåvor på CD inom det område som främst intresserat mig de senaste åren, äldre förklassisk musik om man kan uttrycka det så, lätt överstiger ett tusental.
Fortfarande kommer den allra största delen av de nya skivorna i samma gamla CD-format.
Egentligen vore jag glad om DVD-Audio skulle slå igenom så att jag till fullo kunde komplettera och utnyttja mitt Meridiansystem, men jag tvivlar tyvärr.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000