Author |
Topic |
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 19:24:02
|
Zombie:
Tupp & höna var inte riktat mot dig, bara en pekpinne åt att utkastade medlemmar skulle engagera sig i nått så löjligt som ett FORUMS-KRIG. Den som tror så lär inte ha alla tomtarna på loftet. Sen vad det gäller avlöning till moderatorerna så låter inget vidare.. då skulle debatten nå nya höjder.
Tycker hela debatten är urlöjlig. HF.nu borde kunna utstå några dagars kritik utan att det brakar samman.
sjejk:
Nyfiken; vad anser du vara ett haveristforum vara f'nått?
Det HAR funnits SVENSKA HiFi-Forum innan HF.nu dök upp.. så snälla håll snacket om forum vs. forum på en sansad nivå. Annars kommer detta balla utom kontroll.
Tro fan det finns terroristverksamhet i världen när människor av samma nationalitet o intresse inte kan hålla sams! |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/10/05 19:25:41 |
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 19:53:45
|
Det är inte konstigt att moderatorerna ledsnar! Jag fattar inte att dom stått ut så länge som dom gjort!
Det är bara att gå till mig själv! Jag var brinnande aktiv ett kort tag efter det jag blivit medlem men sedan tröttnade jag! Och det var inte pga bristande hifi intresse. Jag blev trött på pajkastningen, gnället, besservisser attityden hos många och den stöddighet och brist på ödmjukhet som råder här. Dom gånger jag tittar in kan jag snabbt konstatera att inget förändrats. Enda skillnaden är att det till viss del är nytt folk som träter.
Hifi som intresse är ett enormt komplicerat ämne, i alla fall när man ska dela det med så många som här på forumet. Varje individ har egna erfarenheter på området med massor av parametrar som dessuotm inte kan kvantifieras. Vi har olika öron som gör att vi inte ens hör samma saker om än vi sitter i ett rum bredvid varandra och lyssnar. Redan där går våra meningar isär och kan aldrig bli identiska. Sedan rullar det på! Vi har våra egna ljudideal och vår egen musiksmak. Vi har tillgång till kopiösa mängder olika märken och modeller som kan varieras och kombineras i oändlighet. Alla variationer med sin helt unika ljudkaraktär. Utöver detta har vi hört anläggningarna i en oändlig mängd olika miljöer, alla dessa helt unika. Dessutom med en oändlig mängd olika musik. Som om det inte vore nog med problem redan här så ska man dessutom blanda in våra kraftfulla egon. Vi sitter alla med vår egen anläggning och med den tron att vi har "de bästa" prylarna. Självklart blir vi förnärmade om någon skriver ett kaxigt inlägg och fördömmer den CD, förstärkare eller just dom högtalarna som vi själva äger. Och ännu värre om Hifi&Musik, High Fidelity eller någon annan blaska skriver ner våra produkter! Då jävlar är dom inte vatten värda och deras trovärdighet är identiskt noll. Stackars jävlar vad dom ska få höra gnäll med tanke på hur det gnälls på varandra här på forumet.
Vad jag försöker säga är att det inte finns en rimlig chans att vi någonsin ska kunna vara helt överens om någonting här på forumet. Om ALLA skulle inse det och anta en mer ödmjuk attityd och inse att det är på detta vis så skulle Hififorumet bli en långt mycket trevligare mötesplats. |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
|
|
Kero
Member
431 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 19:56:41
|
Även jag hoppas verkligen att inte hififorum läggs ner. Som väldigt färsk hifi entusiast så har jag väldigt mycket att hämta i det här forumet och har besäkt det dagligen nu ganska länge.
Samtidigt förstår jag Sladd, Timbre, Mikael2 om dom inte orkar driva det här vidare. Det är säkert väldigt mycket jobb och kanske inte nåntig man orkar ägna sig åt hela sitt liv utan kanske bara under en period för att sen gå vidare. Om så blir fallet hoppas jag att det kanske finns några nya eldsjälar som kan ta vid där dessa herrar lämnar av.. men förhoppningsvis gör herrarna inte det alls. |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 19:59:29
|
Jo men visst måste forumet finnas kvar, på ett eller annat sätt måste det räddas! Det har ju givits en hel del konstruktiva förslag tidigare i tråden så det saknas ju inte idéer iaf :-) |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 20:02:46
|
Hi
Förstår er Sladd och Timbre, men
Hoppas att forumet kan fortsätta att leva kvar och att de som inte gillar era åsikter, ert sätt att leda forumet på, måste väl kunna hitta någon annan plats (site) att vara på.
KEEP UP THE GOOD WORK!
|
Mvh Thomas |
|
|
snaben
Member
108 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 20:02:58
|
Ett stort problem måste vara att det krävs väldigt mycket tid från de som är moderatorer och att de läger ned massor av tid alldeles utan ersättning (mitt antagande).
Eftersom antalet medlemmar ökar hela tiden och just nu är 3500 så kommer detta problem att öka hela tiden.
Den nuvarnde "krisen" kanske (?) löser sig men kvar står ett annat problem och det är att moderatorerna driver detta forum med hjälp av sitt genuina engagemang. Och i takt med att omfattningen av forumet ökar, dag för dag, så kommer vi hela tiden närmare en ohållbar situation.
Således tror jag att det bästa är att försöka dra in pengar till forumet så att det kan finansiera åtminstone en person. Denna person skulle kunna vara "chefsmoderator" och ha ett antal frivilliga till sin hjälp.
På detta sätt skulle vi kunna ha ett oberoende (?!) forum som skulle kunna drivas mer som ett självständigt företag.
Hur skulle man kunna få in pengar?? Medlemsavgift på 150 kronor tror jag inte skulle vara särskilt svårt att motivera. Ej heller lite mer reklam från diverse företag i branschen -- De bör vara positivt inställda till forumsaktivitet eftersom det stimulerar utveckling av branschen.
Jag tror att det finns en hel del mer möjligheter av en driftig företagare att dra in en del pengar så att detta kan bli ett litet eget "självgående" projekt.
olle |
OED |
Edited by - snaben on 2003/10/05 20:06:19 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 20:08:38
|
quote: Timbre är inte med längre vare sig som moderator eller deltagare. Sladd och Mikael 2 är på väg ut. Det här var mycket tråkigt att höra och hur ska forumet kunna fortsätta utan dom?? Forumet har gett en hel del nya vänner och många kontakter med trevliga människor inom hifivärlden. Så jag hoppas på att Forumet överlever, men det ser mörkt ut just nu.
Jorma,
Bra skrivet! Jag kan inget annat än att hålla med dig
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
zorro
Member
201 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 20:09:07
|
150 * 3500 = 525 000 (!)
hmm.. vi ska inte ta över världen..
jag tror på fler moderatorer.. av olika sorter.. kabeldyrkare och DIY:aren etc..
mvh Johan |
heja sverige! |
|
|
Nixda1
Member
217 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 20:17:34
|
Kreator:
Instämmer på din insändare, många kan inte säga att de har dåliga högtalare recievrar monoblock och allt vad som nu finns.
|
|
|
yak52
Member
164 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 21:06:07
|
Som relativ ny här har jag fått många tips och har här lärt mig en hel om olika HiFi-produkter. Jag har uppfattat att forumet till absolut största delen består av hjälpsamma människor som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Så för mig har forumet varit mycket värdefullt och jag ser gärna att det levera kvar.
Sedan är jag klart ovan vid att använda så mycket energi till att hävda mina idéer och åsikter emot andra medlemmars (kanske min ålder tar ut sin rätt). Att skriva av sig på en PC ger andra möjligheter än att möta andra personer ansikte mot ansikte. Denna umgängesform är säkert fortfarande i sin linda och vi kommer alla att lära oss att använda detta sätt att kommunicera med mer finess.
Om vi för en stund "skriver av oss" om vad vi vill ha med på detta forum och räknar upp det vi tycker är bra, så får vi förhoppningsvis lite balans och kraft till moderaterna att välja om de vill köra vidare, vilket jag hoppas.
/Martin |
Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem...... |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 21:06:15
|
Jag har själv en hemsida där det finns ett forum för att utbyta tankar om sportfiske (min favorit syssla #1) och där har det varit en hel del skit men jag bestämde mej för att leka diktator vilket ledde till att jag bad dessa personer fara dit pepparn växer (svordomar av det grövsta). Vilket gjorde att mina forumbesökare idag sköter och skapar en stämning som är trevlig och jag får beröm av många för att det fungerar bra.
Mitt tips är att leka lite polis när det blir otrevligheter och påtala för de som inte kan hålla en god etik att de får skärpa sig och i värsta fall avstängning. /Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 21:12:08
|
Jag hadde egentligen slutat att skriva här men eftersom jag blir omtalad vid namn...
quote: Sladd: "Först har vi ett annat nystartat forum. Grundarna består mestadels av fd bannade hififorumsmedlemmar som nu söker någon form av gruvlig hämnd (?). "
Ingen av oss som grundade faktisk.se är bannade härifrån!? Vad är det för hämnd med att starta ett nytt forum? Jorden kretsar inte kring dig Sladd!
quote:
Sladd: "Alexi la en tråd i går natt som beskrev om inte hififorum nu sjöng på sin svanesång, med glada tillrop förstås...."
Det här är rent förtal!
|
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 21:17:24
|
quote: --------------------------------------------------------------------------------
Sladd: "Alexi la en tråd i går natt som beskrev om inte hififorum nu sjöng på sin svanesång, med glada tillrop förstås...."
--------------------------------------------------------------------------------
Det här är rent förtal!
Jag har själv letat efter en sådan tråd på faktiskt.se men inte hittat den. Är den borttagen eller är det som Alexi säger, rent förtal? |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 21:27:32
|
JA jag vill gärna att forumet lever vidare. |
Halmstad |
|
|
lambda
Kilroy was here
120 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 21:27:57
|
Fråga dig själv Kevin, vem litar du mset på? |
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 21:45:20
|
Alexi om du inte hade tänkt skriva här så gör inte det. Snälla. Du har uppenbarligen ett eget forum att skriva i. Gör det. |
|
|
jonte0
Member
204 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 21:54:32
|
Några reflektioner:
Man tykcer synd om moderatorerna, dom har ett oavlönat arbete.
OK - En fråga:
VAD hander om man slutar moderera detta forum ?
Vad vore det värsta som skulle kunna hända. Att det används för olagliga ändamål är det enda jag kan komma på. Sen skulle nog debatten gå högt lite här och där - men jag tror att den skulle bli lugnare då jag objektivt måste säga att moderorterna har sig själva att skylla. Dom är ICKE sena att slänga bensin på de små eldhärdarna. och då men en ton som har varit synnerligen otrevlig.
Faan - detta skall väl vara ett icke kommersiellt forum ! Spelar väl inte någon större världsordning om nån tycker ditt eller datt om nån djävla kablel eller CD spelare.
Jag har ingen sympati med moderatorerna - jag hyser ej agg mot dom heller.
Låt ordet vara fritt / friare, eller lägg ner forumet. Det finns andra forum som snabbt kommer att blomma up nu när det finns så många skriv benägna hifi intresserade på nätet. Inget är för evigt.
Rock on !
/ Jonte
Edit: Lite stavfel + att nu skall jag registrera mig på faktiskt så får vi se vad det är för sämmning där.
PS. Jag gillar inte Linn ;-) DS.
|
Qui habet aures audiendi audiat |
Edited by - jonte0 on 2003/10/05 22:04:39 |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 22:01:34
|
Faan - detta skall väl vara ett icke kommersiellt forum ! Spelar väl inte någon större världsordning om nån tycker ditt eller datt om nån djävla kablel eller CD spelare.
Precis!! Vad spelar det för roll? Slappna av nu moderatorer och andra, varför ta saker och ting personligt? Det är bara kul om det blir lite hetsiga diskussioner ibland.
Edit:Skrev moderater i första inlägget |
Edited by - Kevin Mitnick on 2003/10/05 22:03:13 |
|
|
jonte0
Member
204 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 22:07:34
|
Tack Kevin !
Nån vettig till på det här bygget ! Jag vill se bilden !
/J |
Qui habet aures audiendi audiat |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 22:18:49
|
Jag har slutat deltaga på detta forum av personliga skäl. Tycker duktigt illa om vissa rövslickre här ...........
Men utan moderatorer blir det bara skitsnack och anarki. kan vara kul i ett par dagar men sedan ballar allt ur! Hoppas verkligen att forumet fortsätter!
Hoppas allt går bra
Puss och kram!
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 22:24:31
|
Jonte "Låt ordet vara fritt / friare, eller lägg ner forumet...." .."Att det används för olagliga ändamål är det enda jag kan komma på. Sen skulle nog debatten gå högt lite här och där.." Det finns en LAGBOK som bestämmer. Det måste finnas en ansvarig för varje forum och denna ansvarig måste följa lagen. Man kan bli stämmd.Det är inte bara hets mot folkgrupp utan lagen föreskriver flera undantag. Jonte starta ett eget forum så får du se hur lätt det är, om man ska följa lagen och etiska riktlinjer som finns. Moderatorer måste finnas. HF gör ett bra arbete.
lagen; http://www.pul.nu/ |
Edited by - Bland on 2003/10/05 22:26:57 |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 22:38:12
|
Bland> Jag blev lite nyfiken på vad PUL säger om forum,och var inne på sidan och letade men hittade inget om forum. Har du någon bra direktlänk? |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 22:47:02
|
har inte varit så aktiv på forumet den sista tiden så för mig kommer det här som en chock...
nåja, sjävklart så vill jag ha kvar formet samtidigt som jag har full förståelse för de som diver detta forum.
hoppas att forumet överlever!, och ett stort tack till ni som har skött formet, även tack till alla trevliga o hjälpsamma personer. |
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 22:48:03
|
Kevin* nej, det finns en sökmotor. Forum skiljer sig inte ifrån den "vanliga" lagstiftningen i pul. I och med PUL blev det " Därmed blev det olagligt att utan lov kritisera namngivna personer på exempelvis fackförbundens eller andra organisationers hem- och debattsidor." Detta är ett dabttforum. Pul gäller för alla hemsidor och forum/deabtt osv. Det är bara att läsa. Kom ihåg ämnet spelar ingen roll (fiskar,hifi,facket, osv) man får inte utan tillstånd nämna vad folk tänker och tycker så är det.
|
Edited by - Bland on 2003/10/05 22:48:50 |
|
|
Topic |
|