Author |
Topic |
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 13:46:03
|
Musmattan användes som dämpkudde mellan bricka och bänkskiva på alla ställen. Det är grejen med flexy att de har en dämpkudde under brickorna (och muttrarna) som gör att hyllplanet ligger mellan en dämpande kudde och ska göra så elektroniken ej utsätts för störningar. Hurvida det är så låter jag vara osagt men jag gör som ursprungs beskrivningen säger. Orginal tror jag det var till och med vanlig trasa typ wettex som användes och klippes til bitar, jag ska till denna använda en lite tjockare musmatta. En del påstår att musmatta fungerar hyffsat men samma princip som sonicdesign fötterna.
Och jag har även funderat på möjligheten med aluminiumrör, men tror jag väljer M24 stänger, ger faktiskt ganska rått utseende med tjocka gängstänger. Visst kan det vara lite mer estetiskt med aluminiumöverdrag men tror jag skippar det denna gång. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2003/10/16 13:48:33 |
|
|
Patrik Jansson
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 18:59:38
|
okej då vet jag att det kostar lite för mycket för min del |
YNWA, MVH Patrik |
|
|
Ximilian
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 19:04:45
|
Verkligen sugen på att själv bygga en flexy nu. Problemet för min del är mobilitet. Är det någon som provat att sätta hjul under bänken? Då pratar jag inte om små hårda hjul utan större gummibeklädda hjul som dels rullar lätt och dels har en hyfsat bra dämpande förmåga mot golvet. Det händer ju ibland att man vill bakom apparaterna mecka med div sladdar o dyl. Lite lättare då om man kan vrida bänken utan att det förstör parketten. |
|
|
RatInACage
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 15:58:49
|
Ximilian Jag har hjul under min. 4 st gummiklädda ca 100mm höga köpta på Claes Ohlsson. Funkar kanonbra. Har dock en ganska stor bänk 1600x500 mm. i björkfanerad MDF med plats för TV + alla andra prylar som följer med tv'n. Som sagt, kanon med hjul när man vill åt nånting bakom. MVH Patrik |
|
|
pererik_2000
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 22:24:28
|
Tänkte bara visa min flexy som jag byggde i höstas, om jag nu lyckas lägga in en bild:
Jag har använt 7 st köksbänkskivor från IKEA, två i bok och fem i björk (det var vad som fanns inne). Skivorna är 66 cm breda och jag har kapat dom till 46 cm djup. Gängstång, muttrar och brickor kommer från Biltema. Jag har använt galvaniserade stänger, rostfria ser inte bättre ut tycker jag och nån större risk för rost ska det väl inte vara i vardagsrummet...
Jag har ingen avancerad stereo men det är rätt många delar och jag hittade ingen bänk som passade utan jag fick bygga en. |
|
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2004/02/08 : 13:35:40
|
Vart kan man köpa alurör? får du dom borstade eller gör du det själv?
|
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 14:41:19
|
Byggde med M24 och tyckte att det blev overkill. Bättre balans som du gjort det Pererik. Hittade "köksluckor" i mdf som jag limmade ihop och målade. Nu mera är dock flexyn skrotad p.g.a. finish och otymplighet. Så tänk igenom vad ni vill åstakomma och satsa gärna lite extra tid och pengar på finish ect. Annars så hamnar den nog snart i soptunnan :-/ |
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 16:36:04
|
Kan bara hålla med Henrik A.Tänk igenom edra projekt noga. Blir annars mkt till tippen,och snart har det också kostat en ansenlig slant.DIY är inte alltid det billigaste alternativet.
|
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Mange
Member
65 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 18:54:20
|
Vad finns det för bra program att rita bla fleXy bänk och högtalare med ????? Som inte är för svåra att använda !!!!!
Såg att du hade använt 3D studio ! |
Edited by - Mange on 2004/02/09 18:55:19 |
|
|
pererik_2000
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 14:18:48
|
Jag glömde skriva att jag använt 20 mm stänger men det kanske syns. Mot golvet har jag skruvat på förlängningsmuttrar för justering till vågrätt läge.
Jag kan också hålla med Henrik om att det är behovet som ska styra, man måste tänka igenom det innan. Jag kom på så vis fram till att jag behöver 7 hyllplan och att jag måste ha allt i en pelare pga platsbrist. Jag hittade inte något sådant på marknaden.
Finishen har jag låtit IKEA ordna (massiv bok/björk) men oljning återstår ännu, jag vet inte om det behövs heller.
Jag tycker om att stå nästan upprätt när jag lägger på en LPskiva därför är den relativa höjden bara en fördel.
Längst ner har jag planerat för en hembioreceiver men nu står där bara en ynka NAD tuner, därför ser det lite tomt ut. Jag ska ha kvar min NAD stereoförstärkare (andra nerifrån) eftersom den är ganska bra och har ett hyfsat grammofonsteg.
Hyllan är lite rank i bredd och djupled men det verkar inte störa ljudåtergivningen, i höjdled är den väldigt stabil.
Kostnaden blev knappt 2500:- där det mesta (2100:-) gick till hyllplanen.
Jag har för övrigt gjort en liknande bänk till sommarstugan, fast med bara 5 plan och med lite tunnare furuskivor från en gammal lagerhylla. Kostade bara ett par hundra. Där har jag ingen skivspelare utan en liten TV överst. Den funkar också bra. |
|
|
Topic |
|