HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ska bygga en fleXy men vilken är snyggast?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:47:06  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Angående muttrarna så hittade jag ö.h.t. inga muttrar som var större än M24 och de M24 jag hittade kostade 129:-/5 st. Detta var på Biltema i Haninge.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/06 :  17:21:14  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tack!
Det är en jäkligt snygg bänk som du fått för runt 1000kr.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/06 :  18:16:30  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Tack! Det tycker jag med!

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/10/06 :  18:26:42  Show Profile Send Fostex a Private Message
Ruskigt snyggt!
Har du behandlat träskivorna på något vis?

// David
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:21:20  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Läcker hylla, välkommen in i FLEXY-sälskapet

En fråga, gör hockey-puckar någon skillnad? Själv har jag bara två muttrar med bricka emellan på foten av hyllan för att det inte skall repa trägolvet.

PS: Om någon behöver kupolmutter i M20 så har jag till självkostnadspris.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:23:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message

Bild på flexy-variant med plats för TV.

Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:35:16  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Fostex: Tack! Nej, jag har inte behandlat skivorna men misstänker att de är förbehandlade med någonting. Men jag är osäker, skivan såldes som "arbetsskiva", om det är till någon hjälp...

LeoArietis: Haha, njae, hockeypuckarna är väl mest där för att de är snygga. Tänkte också bara köra med muttrar först men tycker det här blev snyggare. Dessutom har jag så mjukt golv så jag skulle nog få märken om jag hade kört med muttrar...

Snygg bänk! Gillar speciellt den stora TVn och skiftnyckeln som ligger bredvid!

Nu har jag sågat av bänken på mitten och gjort två likadana bänker istället! Stay tuned för pictures, kommer om 10min.

Edited by - anarkizt on 2003/10/06 22:40:23
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:42:15  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Här kommer bilderna på min "nya" flexy!

Måste åka och köpa fler hockeypuckar imorgon!
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:04:47  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Riktigt läckert!!

Kan du inte dölja det som är bakom bara? Kan du inte fortsätta med det "svarta" som du har på sidorna och sätt under duken när den är nerdragen liksom?

Blir det konstigt om du vänder ena bänken 180 grader? Tänkte det kanske blir ännu snyggare. Gillar själv när det är helt symmetriskt.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:14:23  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Tackar!

Grejjen är att jag faktiskt först testade med att ha ena bänken åt andra hållet men det blev helt enkelt inte snyggt, såg bara konstigt ut på något sätt!

Ska försöka komma på något bra sätt att dölja sladdhärvorna där bakom...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:33:21  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Nästa steg blir ju nu att bygga lite fräcka absorbenter!

Träram fylld med mineralullskiva + polyestervadd på utsidan och sedan ett snyggt tyg ytterst eller varför inte lite tube-traps! Mina första tester är klart positiva.

anarkizt: TV är ju inte så prioriterat som du säkert förstår, men det finns ju rum för lite större senare...

Skruvnyckel (30mm för M20) är inhandlad jättebilligt av en nasare på Kiviks marknad.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2003/10/13 :  01:25:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har missat diskussionen om flexy totalt är det någon som kan förklara kort för och nackdelar vad man skall tänka på olika konstruktionslösningar etc. De ser riktigt trevliga ut.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/13 :  11:15:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Fördelar: Kan anpassa och göra dem i stort sett hur du vill att de ska se ut (Olika trä, glas, marmor skivor, rostfria rör etc.). Ska ha en dämpande effekt på hyllplanen med dämpkuddar av olika slag. Största fördelen - Ofta billigt och snyggt!!

Nackdelar: Finns ej för priset

Konstuktionslösning: 3 ben står stadigare än 4

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/10/13 11:16:13
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:39:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tackar! jag gillar stilen med grov gängad stång och muttrar samt med valfritt träslag jag får börja samla ihop prylarna till en egen flexylösning.
Men en ny tonarm är det som gäller först givetvis himmagjord (diy på svenska).

fiskar en hel del själv
kolla in http://home.bip.net/kustfiskedagboken

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/13 :  21:07:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jo, de är snygga de flesta flexy´s jag sett. Har gjort en till brorsan ganska enkel med M16 stål och betsad furu som hyllor - blev jäklia snygg. Han har bara en "siba" stereo så till detta fungerar det.

Håller som bäst på att själv samla ihop material til en flexy bestående av M24 stål, och antingen 36mm tjock Ek eller bok får se vilket det blir som säkert behandlas på något bra sätt också.
Men först är det färdigställande av HFLS högtalare och även stativ till dem - mkt byggande blir de...

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/10/14 :  00:29:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
mangew en sak bör man tänka på när man vill använda bok det är ett av de träslag som rör sig mest vid olika årstider. Om man nu måste så bör man se till att det ÄR stående årsringar dvs lodrätt mot hyllans plana yta då har man byggt bort 90% av rörelsen.
/Anders

Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/15 :  13:37:25  Show Profile Send hifiman a Private Message
hade nog varit snyggare om du kunnat dölja gängstängerna, tror du inte det?? det ska jag göra iaf. borstad aluminium utanpå, ursnyggt!!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:36:32  Show Profile Send Revisorn a Private Message
vill man göra det riktigt enkelt för sig, och det vill man ibland, kan man köpa IKEAs köksluckor för fläktskåp och använda dem som flexy-hyllor. Finns i många färger o fanér. Man kan sätta ihop flera med bitumen imellan om man tycker stabilitet spelar roll.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:58:39  Show Profile Send hifiman a Private Message
Hallå!! Ikea??? som hifibänk?? hehe, nu har ni gått för långt

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Patrik Jansson
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:45:15  Show Profile Send Patrik Jansson a Private Message
Hur mycket kostar en "flexy" bänk då?
Gillar designen skarpt men jag fattar inte riktigt varför man har ett ben på ena sidan medans andra har två?
Svara svara! :P

YNWA,
MVH Patrik
Go to Top of Page

Patrik Jansson
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:46:15  Show Profile Send Patrik Jansson a Private Message
En till liten sak, vad använder du för program för att göra de bänkarna? Alltså datoranimerat så?

YNWA,
MVH Patrik
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2003/10/16 :  00:10:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jo du Patrik tre ben står stabilare oavsett underlag än fyra ben detta beror på att tre ben inte drabbas av olika långa ben vilket fyrbeniga möbler gör vilket man får justera bort annars gungar det hela tiden.
Anders

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/16 :  00:22:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad en Flexy kostar, det beror helt på vad man väljer för stänger, mutter, skivmaterial mm. Men billigaste varianten skulle jag tro för max 500:- och den ser nog helt Ok ut med betsade Furuskivor exempelvis. Gjort en sådan till brorsan och den blev faktiskt snygg.

Man kan kosta på dem ännu mer, som ovan nämnt Aluminium rör till överdrag, olika skivmaterial som ek, glas, marmor mm. Så du kan komma upp i många tusen men då motsvarar det nog vilken fabriksbyggd som helst också. Den jag nu ska göra med ekskivor och M24 ben har en budget på ca 1500:- (Ekskivan kostar 1200 och benen med skruv och mutter ca. 300:-, tjock musmatta som ska dämpa finns i garderoben)

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/16 :  12:54:06  Show Profile Send hifiman a Private Message
mangew:

blir nog snyggt det där. men varför ska du använda så tjockt som M24??? använd M10 med aluminium rör som övredrag, blir hur snyggt och stabilt som helst. jag kan ju säga att 1500:- INTE räcker på min hylla, bara aluminium rören kommer att kosta runt 1000:- + att få dom tillsågade. jag ska använda 4 eller 5 massiva skivor av körsbär på ca 30 mm tjock. 3 eller 4 gängstänger (har inte bestämt mig om jag ska har 3 eller 4 ben, men 4 är helt klart snyggare), M10. översta hyllan ska jag göra så att gängstången inte går genom, utan det ska se ut som om hyllan "ligger" ovanpå aluminium rören. dessutom ska jag ha ett par mycket exklusiva fötter som den ska stå på.

mer info när jag verkligen börjat på hyllan (i en annan tråd)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/16 :  12:55:19  Show Profile Send hifiman a Private Message
mangew:

vad ska du använda musmattan att dämpa med??? var ska du ha den??

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000