HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur mycket bas behöver man?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/21 :  09:21:45  Show Profile Send haffe a Private Message
Jag har ett par tb w8-740C liggande som jag tänkte göra något med. Jag kör lite simuleringar och kommer ned till ett F3 på ca 30 hz (20 l, avstämd 28hz). Då jag inte har byggt några subbar förrut undrar jag om detta är något som jag kommer att uppleva som tillräckligt med bas. Självklart beror detta på tillämpningen. Jag hade tänkt mig den som någon form av allroundbas. Lite film, lite musik. Kan jag kanske räkna med någon form av rumsförstärkning?

Edited by - haffe on 2004/02/21 09:23:35

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/02/21 :  12:46:27  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
lite rumsförstärkning kan du räkna med ... MEN tb 8:an är kanske inte det bästa elementet att bygga sub med dels pga låg känslighet ... vad är det 84dB 1W/1m
iom att du har ett "par" 2 eller flera så skulle du ju kunna pröva iso-barik konstruktion ...
gällande basen om du ligger runt 30Hz vid -3dB och anta att det rullar av fint under det så tror jag att du kommer vara nöjd med den till mindre rum ... dator-subb av högre kvalitta ??

ja.. jag är inte så duktig på dessa grejjer ... bara några tankar så att tråden kommer igång ... så får folk med mer veteran-status komma in och säga sitt...

Edited by - mounte on 2004/02/21 12:47:55
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/21 :  13:01:58  Show Profile Send haffe a Private Message
Ok. Har inte så stora rum att röra mig i ändå. Största rummet är väl på 25-30 m^2
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/21 :  16:53:06  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Prova du det kan bli bra. 28Hz räcker långt.

Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/21 :  17:06:48  Show Profile Send haffe a Private Message
Ok. Ska ta mig ut och köpa gjutrör vid tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000