HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har någon jämfört Pro Ac klon och HFLS-1?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/03 :  22:35:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Undrar om någon jämfört dessa båda högtalare som flitigt diskuterats på DIY delen. Hur står sig HFLS-1 mot Ac klonen eller kanske tvärtom? Har själv nu AC klonen men är sugen på att bygga HFLS:an och undrar om det är värt det eller om det rent av är stort nedköp?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/10/03 :  22:54:46  Show Profile Send rowa a Private Message
SÖK!

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/03 :  23:12:59  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Och ska finns vad?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/03 :  23:16:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
För 8kkr får du en högtalare som motsvarar 43kkr i butik.
För 4kkr får du en högtalare som motsvarar XXkkr i butik.
Jag tyckte PAna hade sina för o nackdelar, som säkert HFLS-1 också har.

(mins en fight mellan Amphion Aragon2 & HFLS-1orna under bildreportage)

Imho så tror jag på HFLS-1:an.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/03 :  23:21:19  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jo, har sedan länge Av klonerna och är helnöjd med tanke på nedlagd summa pengar och arbete.

Är genom detta lyckade projekt sugen att sätta ihop ett till, kanske bättre? Och då ligger HF högtalarna nära till hands genom utmärkt dokumentation och liten budget.

Har sett mycket dokumenation om dem, men ingen direkt jämförelse de ovan nämnda. Det är detta jag är nyfiken på.

Och henricsson, var blev de av dina Ac då du skriver i dåtid?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/04 :  00:35:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Sålde dem.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/10/04 00:40:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/04 :  08:52:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Mangew,

jag har hört bägge och snart kan jag höra dem samtidigt...

Det är två helt olika typer av högtalare. HFLS1 är avsevärt mer detaljerad över det register den spelar, klonen däremot spelar "mer musik". Med en klon råkar man aldrig ut för att anläggningen väljer musiken, den spelar allt på ett väldigt snyggt och musikaliskt sätt. HFLS1 spelar också allt men bra inspelningar låter helt klart mycket bättre än dåliga och det kan tom bli så att vissa riktigt dåliga inspelningar kan bli svåra att lyssna på genom HFLS1.

Ljudmässigt är klonen en fantastisk ljudförmedlare och en mycket homogen sådan, inget sticker ut att tala om. Och den spelar sjupt, tom mycket djupt för att vara en så liten golvare. Om det finns en svaghet hos klonen så skulle det vara diskanten. Den kan ibland vara väl tillbakalutad men ibland blir den påträngande och väl "sssssss"-ig

HFLS1 spelar med en ruggig spelglädje och en fruktansvärd fokus, ljudbilen snidas med skalpell på ett smått otroligt sätt. Den spelar inte alls lika djupt som klonerna, men det den spelar spelar den mycket bra och exakt.

Tja, vad mer kan jag säga än att jag håller på att modifiera mina kloner, nu uppe i mkIII och denna gången är det åter diskanten som bytts. Nu sitter det en VIFA DX25 i dem...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/10/04 :  09:10:52  Show Profile Send Per100 a Private Message
PAC, tredje diskanten!?!! Det måste vara rekord i klon modifierande! Själv har jag gått från d2010 som i originalet till d2905/9500 med visserligen mer detaljerad diskant men andra brister i form av hårdare mellanregister, mindre 3D känsla och framförallt en skrikig hårdhet i toppen. Nu är good old d2010 tillbaks igen, ahaaaa....
VIFA DX25? Går det verkligen att hitta en mer harmonierande diskant till 8535 än d2010? OBS jag tänker inte bygga om fler gånger, men en nyfikenhet infinner sig.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/04 :  09:26:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja visst är D2010/8535 kombin svår att slå.

MkII var ett annat lådkoncept och en XT25'a. Det spelade på ett sätt som klonen aldrig gjort vad det gäller detaljer och ljudbild. Men jag tror faktiskt mer på DX25'an efter alla försök vi gjort och det resultatet vi fått i HFLS1. Så nu blir det en DX25'a i stället.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:47:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag vill provlyssna! Vem har sådana i Göteborg - någon frivillig?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:07:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inga såna i Göteborg. Det var väl konstigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/05 21:08:29
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:41:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Bernt,

jag har ett bygge på gång till mig själv. Men det tar nog några veckor innan de är helt klara. Vi kanske skulle prova dem på din fräcka OTL???

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:49:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var en fin ide!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:58:28  Show Profile Send Dimitri a Private Message
PAC,
Kan du ge en länk till det mest aktuella filterförslaget för HFLS-1? Eller till filtret du använder.
MVH
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:02:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm. PACs högtalare, Dimitris kablar och mitt slutsteg. Det låter som DIY-träff nästan.
Edit: Och Peters betongskivspelare...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/06 01:01:23
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/06 :  01:05:13  Show Profile Send Dimitri a Private Message
quote:
Edit: Och Peters betongskivspelare...

Och min nya Scheu Cello...
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/06 :  01:21:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, just det det var skivspelarn jag såg på "det andra forumet" det blir grejer det!!!
Jag har ju inte så mycket plats hemma, funderar på var man kunde vara.
Vid det laget kommer jag nog att ha två OTL-er förresten, hehe.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/06 01:24:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000