HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 märkligt...är detta normalt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:43:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Igår när jag satt och testade anläggningen, eller snarare rummet, med min testskiva sa lade jag märke till en underlig sak. Eller kanske är det inte så underligt, men jag har inte lagt märke till detta innan och undrar om ni andra vet mer.
Eftersom jag endast använder min sub till filmtittning är det troligen därför det "dröjt så länge" innan jag lagt märke till detta fenomen. Men igår körde jag testskivan i min dvd via min surroundförstärkare som min sub då är kopplad till.

Vad jag gjorde var att jag körde mitt frekvenstest. 20-20000 hz.
Stängde av signalen till mina högtalare (dom drivs av en 2-kanalare)och körde bara ut signalen till min subwoofer. Den spelade med upp till ca 200 hz eller något sånt tror jag sen tynade den bort..såklart.
I alla fall, vad jag märke var att mina golvares membran spelade med subben när dom allra lägsta frekvenserna spelades upp.
från typ 25hz-60hz. Alltså, 6,5 membranen vibrerade med när subben gav ifrån sig dessa frekvenser!!
Golvarna fick alltså ingen signal men regerade med på dessa frekvenser ändå!!

Nu undrar jag, är detta normalt, eller är mina membran inte helt stabila? Betyder detta att dom ger ifrån sig egna resonanser på dessa frekvenser? Eller är dom bygga för att reagera så?
Jag vet väldigt lite om just sådant här, och hoppas på att någon kunnig kan ge mig några informativa rader att läsa!

Kan det vara så att skruvarna bör efterdragas, jag har aldrig gjort det förut eftersom jag alltid tyckt att skruvarna suttit fast ordentligt. Men det kanske inte alls beror på ngt sådant?

som sagt, någon som tror eller vet mer om detta?
Alla material ger ju ifrån sig egenresonanser vid vissa frekvenser.
Dock finns det ju några element (dyra och suveräna) som inte har någon egen resonans (åtminstone inte inom det hörbara frekvensområdet), t.ex. thiels membran, om jag inte minns fel.
Men mina membran kommer från vifa och är av billigare sort.
Högtalarna är black diamond, om ni undrar.
subben är en b1.35, också från audio pro.



edit-blev lite fel, glömde några rader!

Edited by - hifirocker on 2003/10/05 23:46:57

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:53:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Spelar man tillräckligt högt så spelar resten av rummet med , inklusive andra högtalare.

Om sedan konerna i din golvare är "slappare" än normalt vet jag inte.
















>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:57:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst kan det vara så att membran svänger med, detta problem är nått som finns i många typer av element och även i dyra modeller...
Detta är nått som en del butiker i landet ( typ nästan ALLA ) borde tänka på lite mer, man har rum där det står en 3-5 par högtalare och tror att man kan dema ett par med bra resultat ?!?! Ser man på en hel del butiker i england och USA så jobbar man med nått som kallas "Singel Speaker Demonstration" , detta är för att inte få några som helst störningar från andra par som står i rummet och spelar med...

Tyvärr så förstår jag att många butiker inte kan göra på detta sätt pga platsbrist,tidsbrist m.m., men jag hoppas fler butiker börjar förstå vikten och fördelarna med att köra " Ett demorum-Ett par högtalare "...

/Martin
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:58:05  Show Profile Send CC a Private Message
Det innebär att dina 6.5" inte är avskurna under sin "arbetsgräns" med hjälp utav delningsfiltret. Ser inget mäkligt med det?

Oj Nu läste jag lite nogrannare, det vart ingen signal till dina golvare...? Det var lite tuffare ;-) Har du prövat med att placera subben annorlundare? För det måste vällan vara trycket i luften som skapar fenomenet? Inte vibrerar dina golvare förövrigt med tillsammans med subben?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:17:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur vet du att det inte finns någon signal till dina golvare under 200 Hz. Stäng av suben och lyssna på golvare så får du höra. Jag tycker att du för det första ska ställa om din sub så att den bara jobbar under 100 Hz eller lägre eftersom dina golvare går ganska djupt ner i frekvens. Själv kör jag suben från 60 Hz och nedåt eftersom mina golvare som har 6 1/2" basar går ganska djupt ner prcis som dina gör. Jag kör med min sub oxå när jag lyssnar i stereo...det tycker jag oxå att du ska göra men tänk på att dela subbasen lågt helst vid 60 Hz. Det fungerar utmärkt eftersom mina och dina 6"´s element börjar att tappa i nivå vid den låga frekvensen.

gcs

gcs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:22:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Han hadde en separat tvåkanalare till frontarna och jag förmodar att han slog av den stärkaren... Men element som svänger med är inget konstigt, det händer...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:56:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att det är konstigt. När jag ebart spelar med min sub som står snett bakom golvarna, då rör sig inte 6" basarna i golvhögtalarna.

gcs
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/06 :  01:19:03  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
tack för svaren.
Antagligen är det nog så att eftersom jag har några elaka resonanser där subben och högtalarna står placerade blir vibrationen extra kraftig just där, därav så påverkas högtalarnas membran extra mycket pga av att mycket luft stätts i svängning. Jag ska testa att flytta subben imorgon och se om jag hittar en eventuellt ännu bättre placering.

gsc: jag delar inte av någon info till mina golvare. Dom spelar ner så djupt dom kan.
subben har jag bara till film. den delar jag av vid 80 hz då den där tar informationen från mina stativare som jag ställt in som "small" i hembion. Jag använde subben till stereo fram tills för ca 8 mån sedan, då jag skaffade nytt förstärkeri och då tyckte jag att jag fick ut mer korrekt bas genom att inte låta subben spela med, även om jag offrade bort lite tyngd allra längst ner så vann jag desto mer i timing, snabbhet och fasthet. Det tycker jag är viktigare.
Men visst, hade jag haft en subwoofer av riktigt god kvalité och ett rum med mindre basresonanser runt 40-45hz så hade jag nog definitivt haft den med även i hifisammanhang.

mvh,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000