HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rengöring av vinylskivor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/03 :  18:51:00  Show Profile Send Joe a Private Message
Har frågat mig runt lite om hur man bäst gör rent vinylskivor om man inte har en skivtvätt. En del säger att man ska våtspela skivorna, andra att man bara skall spela bort dammet och andra att man ska använda en trasa eller borste.
Har förstått att en hel del av er spelar vinyl och undrar hur ni gör. Har dock inte råd med någon skivtvätt. Är tacksam om ni kan bistå med lite tipps.

I'll see you on the dark side of the moon....

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:03:12  Show Profile Send hal a Private Message
Här kanske finns ngt:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19013

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/10/03 19:03:42
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:07:43  Show Profile Send Per a Private Message
riktigt grisiga plattor brukar jag tvätta med tvål och vatten därefter hängtorkar jag dem! normalt skitiga plattor låter jag rengöra med nålen. ytdamm och smuts avlägsnar jag med en skivborste. nålen rengörs med borste och clearaudio elixir of sound. det finns att handla hos veteran hifi. nu har en bekant byggt en skivtvätt själv vilket är jätteintressant. den är inspirerad av loricrafts tvättmaskin.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:09:30  Show Profile Send jajo a Private Message
Blanda 70% destillerat vatten och 30% etanol. Ett par droppar Kodak photofluid för att hämma ytspänningen. Ha det i en flaska med pip så du kan fördela vätskan på skivan.

Torka sedan i spåren med kolfiberborste.
Är det smuts som sitter fast använde plyschborste.

Skölj med destillerat vatten.
Låt torka.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:47:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Våtavspelning gör jag bara när skivan ska spelas av för att sedan göra en CDR. För övrigt ska man göra som jajo beskriver i sitt inlägg. Jag brukar spraya på destilleratvatten + etanol på skivytan
och när jag spelar av skivan använder jag en dustbugg.

gcs
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/03 :  20:08:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Här kommer min tvättprocedur:

Instruktioner för tvätt av LP skivor

Material:

Isopropanol
Destillerat/filtrerat vatten.
Kodak PhotoFlo
En dammsugare
Munstycke för möbeldammsugning
Sammet
Diskunderlägg i skumgummi

En vakuumfälla om man kan få tag på en. Att koppla mellan dammsugare och slang.

Munstycker för dammsugaren ?slipas? ned så den är platt på undersidan. (De röda eller gröna glid/borstlammellerna som brukar sitta tas bort innan. Jag har dock upptäckt att dessa röda varianter fungerar mkt bra för skivtvätt också, och dessa kan köpas lösa på dammsugarbutiker. De är dock hårdare än sammet, så allt sker på egen risk. Prova alltid med en eller två testskivor som du inte är rädd om.) Sen limmar man fast sammetslammeller på fram och bakkant. Munstycket ska vara så brett att det täcker det spelade området på skivan. Låt torka 1 dygn.

Isopropanolen blandas med vatten till koncentrationen 30-40%. 1 droppe PhotoFlo per 100 mL tar jag.

1. Torka av skivans båda sidor med en kolfiberborste. Kolla på skivan så det inte sitter något damm eller partikel hårt fast i något spår. Det kan det göra ibland.
2. Lägg skivan på ett diskunderlägg placerat på ett plant bord.
3. Sprid vätska på skivan med en annan (äldre) kolfiberborste. Hela skivan måste vara täckt. Låt proceduren ta runt 20 sekunder.
4. Sätt på dammsugaren och placera munstycket på skivan så att det täcker alla spår. Reglera vakuum med dammsugarens ventilhål som brukar finnas på slang/munstycke. Vrid runt skivan för hand med den andra handen. Diskunderlägget glider ganska lätt om man har en plan yta under. Tre-fyra varv brukar göra skivan helt torr.
5. Vänd på skivan och placera på en nytt torrt diskunderlägg. Lägg det första diskunderlägget åt sidan så det torkar till nästa skiva. Kontrollera munstycket/sammet så det inte sitter någon synbar partikel i sammetslammellerna. Upprepla från punkt 3.
6. Resultatet blir bättre om man upprepar en gång.


Det viktiga är att vätskan ska snabbt på och snabbt av, samt att skivan blir helt torr efter vakuum. Hinner den dunsta torkar smutsen in än mer. Att bara skölja efter med vatten utan vakuum har jag upptäck ge knaster som kan bäddas in för evigt. Vakuum är det enda som fått trötta skivor att få liv igen i min samling. Träna på skivor som du inte är rädd om. Resultatet kan ibland bli ganska fantastiskt.

Fotnot: Det är inte hälsosamt för en dammsugare att bli behandlad på ovanstående sätt även om vätskemändgerna är mycket små. Ta ett par skivor i taget och öppna locket så att ev fukt kan dunsta. Jag har inga som helst ansvar för olyckor eller förstörda dammsugare. Allt sker på egen risk. Vakuumfälla kan byggas eller köpas för den som vill.



"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/03 :  20:30:46  Show Profile Send jajo a Private Message
Ovanstående är säkert okej, men använd helst inte isopropanol. Det påverkar vinylen. Anledningen till varför isopropanol används är att ren etanol brukar av alkoholpolitiska skäl vara svår att får tag på. Dessutom kan isopropanol vara allergiframkallande.

Från http://www.keithmonks-rcm.co.uk/record_care_solution.htm

" The recommended type of alcohol is ethanol with a proportion of 6% methanol spirits. Before use, this is mixed with a quality grade of distilled water. On no account should isopropyl alcohol be used as in our opinion it leaches the record surface. In addition it builds up noise levels after 2 or 3 cleaning processes."
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/03 :  20:39:40  Show Profile Send Joe a Private Message
Ok...fcik ganska snabbt en del tipps ser jag.
Den röda tråden verkar tots allt vara att rengöra med destilerat vatten och någon form av kemikalie (har fått några alternativ) och skivborste.

Ska till en början införskaff en skivborste, sen blir det nog till att leka kimist hmmm.... jag som HATADE kemi i skolan *suck*...... men vad gör man inte för lite extra bra ljud

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/03 :  20:44:07  Show Profile Send jajo a Private Message
Lycka till!

Själv använder jag en sådan här: http://audio-restoration.com/rcmtop-f.php
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/03 :  20:55:32  Show Profile Send markku a Private Message
Joe,

Kolla mina två förslag (den sjätte och sista) i tråden:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=7531

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/10/04 :  07:41:31  Show Profile Send poppop a Private Message
Håll andan när du lägger vinylen på skivtallriken så slipper du rengöra skivan! I 99% av fallen så beror knastret på din egen saliv! Stoppa genast ner skivan i avsett fodral efter uppspelning!

Använd ALDRIG skivborste!

Tips från en gammal audiofil som spelar mycket vinyl och fortfarande köper...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:11:45  Show Profile Send jajo a Private Message
Hur ska man kunna få upp dammen och skiten i botten på spåret om man inte får använda skivborste?
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:35:09  Show Profile Send Joe a Private Message
Jaha, nu var man tillbaks till ruta ett igen

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:45:22  Show Profile Send markku a Private Message
Jag undrar, vilken typ av nålslipning poppop har på sin pickup. Och var blev statisk ladning av vinyl? Tog saliva hand om den??

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:47:53  Show Profile Send jajo a Private Message
Ja dessvärre, men jag kan berätta för dig att de apparater som är erkänt effektiva att ta bort smuts och grundligt rengöra skivor använder samtliga borstar. T.ex Loricraft, Nitty Gritty, VPI eller den jag använder själv, Keith Monk, http://www.keithmonks-rcm.co.uk/
Det finns ingen annan möjlighet än att blöta ned skivan med en vätska och sedan låta en borste gå ned i spåret och få loss det. Sedan för att uppnå maximal effektivitet bör det dammsugas upp. Men har man inte möjlighet till det så får man nöja sig att skölja bort så mycket som det går. Jag begriper inte varför man inte får använda borste.

Sedan kan jag tillägga att jag har några tusen vinylplattor och den samlingen ökar med ca. 20-50 plattor ny och begagnad vinyl varje månad som jag tvättar till i det närmaste nykskick, ibland bättre.
Vänligen
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:41:06  Show Profile Send markku a Private Message
Vi tyskkunniga känner till även Blue Danubes tvättmaskin, som kostar 1.399 EUR



Mera info (på tyska): http://www.bluedanube.at/fluesterbaer.html

Jag minns år -85, då jag hyrade Nitty Grittys tvättmaskin i Oslo. Det fanns två olika tvättmedel, varav 'Primer' skulle avlägsna sk "press-release-compound". Den lilla flaskan var bemärkelssvärdig tung jämförd med vanlig NG tvättmedel. För en tid tillbaka kunde jag läsa på nättet, att 'Primer' var en alvorlig miljöhotande(?) produkt, som då försvann. Därför blev jag också sådan jag är idag

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:49:10  Show Profile Send poppop a Private Message
"Hur ska man kunna få upp dammen och skiten i botten på spåret om man inte får använda skivborste?
/Jan"

Om man handskas med vinylen på rätt sätt så blir det inget damm och skit i botten på spåret.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:50:59  Show Profile Send markku a Private Message
Men, egentligen skrev Joe, att han inte har råd att köpa sådana maskiner. Om man inte kan laga DIY-maskin, som Thomas A har presenterad, så varför inte en liten söt "Mini-Nitty Gritty" med vanlig damsugare som pumpe och egna händer som motor?



Mera info: http://www.kabusa.com/

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/04 :  15:39:57  Show Profile Send jajo a Private Message
"Om man handskas med vinylen på rätt sätt så blir det inget damm och skit i botten på spåret."

- Det stämmer inte! Det hamnar alltid små partiklar i botten på spåren. Det spelar ingen roll hur varsamt du hanterar skivora. Dessutom så låter skivorna bättre tvättade, även om de är nya.
Vänligen
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000