HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ar Denon DVD-2900 så bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:18:22  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej.

Har länge letat efter en multiformatsspelare som inte kostar skjortan och lite till. Nu verkar den finnas att köpa i form av Denon DVD-2900 (reg-fri 10 700 kr). Efter att läst i engelska tidningar verkar den vara elgudens gåva till mänskligheten och då undrar jag som är skeptisk från födseln om detta verkligen kan vara riktigt?

Finns det någon på forumet som köpt en sådan och kan bekräfta eller dementera dessa recensioner? Om denna spelare är så bra kanske t o m lillebrormodellen DVD-2200 duger för oss vanliga dödliga.

Nej skämt å sido, det vore underbart med en spelare som gör att man kan spela sina SACD-skivor (och köpa fler så klart) och de ännu obefintliga DVD-A/DVD-Video-skivorna (och köpa några av dessa också).

Mvh JayBee

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:31:22  Show Profile Send dali a Private Message
Finns lite billigare här: http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=105790

Jag är också sugen på en 2900 ... verkar vara en mycket trevlig spelare.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:37:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

http://audioholics.com/productreviews/avhardware/DenonDVD-2900-reviewp1.html

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:25:33  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag har haft min sedan Maj och läste just igenom igenom Niklas länk.
Där är inte så mycket att tillägga, det är en imponerande maskin med tanke på allt den kan och gör bra.



Go to Top of Page

Petesapie
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:41:12  Show Profile Send Petesapie a Private Message
Jag har precis införskaffat mig denna spelare och den ÄR imponerande. Ljudmässigt har jag inget att klaga på.
Man skall dock ha klart för sig att den är anpassad bildmässigt efter komponentvideoutgångarna. Jag har inte någon projektor....än, så jag har kopplat den via scart med RGB-signal till min Sony WS-TV. Denna DVD-spelare VILL ha en projektor kopplad till sig. Man kan tex INTE göra några bildinställningar via scarten och det är lite tråkigt. Kommande firmware som fixar detta?? Iofs är bilden bra från början, men man vill kunna ställa in lite tycker jag. Kör man via komponent kan man trixa in i det oändliga med personliga profiler osv. Blir till att skaffa en projektor till nästa inköp tror jag...? :)

Mekaniken är okey och den låter inte så mycket, bara ett lååågt spinn-upljud från den.

"Legitimerad Klipsch-o-man"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:56:28  Show Profile Send matså a Private Message
Hm konstigt att man kan göra bildinställningar när man har scart? Det kan jag göra på min Pioneer 565

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/03 :  11:00:33  Show Profile Send A8 a Private Message
Petesapie,
Testa svideo direkt från svideo utgången bak på 2900, då kan du nyttja alla inställningar och dessutom den bättre bild da'n "nästan" som om du körde projektor och komponent.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/03 :  11:09:27  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
Om denna spelare är så bra kanske t o m lillebrormodellen DVD-2200 duger för oss vanliga dödliga.



Jag tror att 2200 är ganska lik på bildsidan men att ljud da etc skiljer en hel del.
Kolla in http://www.audiocircle.com/circles/viewtopic.php?t=4871för mer detaljer
Go to Top of Page

Petesapie
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:33:19  Show Profile Send Petesapie a Private Message
Tack för tipset A8! Skall prova det. Är bara lite skeptisk mot S-video då jag fick en del blödningar (speciellt rött) med S-video och min gamla DVD-spelare på min TV. RGB-signal med scart var KLOCKRENT bättre.
Kanske större skillnad (till det bättre) nu med DVD-2900;ans bildchip. Blir nog en viss skillnad. :)

"Legitimerad Klipsch-o-man"
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/03 :  16:47:57  Show Profile Send A8 a Private Message
Ja så kan det bli men inte nödvändigtvis, se till att du har en hyfsad och inte allt för lång kabel.

Generellt kan jag hålla med ang rgb men de gånger jag testat upplever jag å andra sidan alltid att dynamiken minskar jmf svideo eller komponent.

Edited by - A8 on 2003/10/03 16:55:39
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:06:21  Show Profile Send JayBee a Private Message
Tack alla!

Som jag förstår det är Denon DVD-2900an mer inriktad på bildsidan än ljudsidan eller läser jag in något fel?

Hur står den sig som ljudförmedlare jämfört med CD-spelare? Jag är mer inriktad på ljud än bild.

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:26:20  Show Profile Send Per100 a Private Message
En god idé kan ju vara att byta op-ampar samt klocka. Denon 2900 och 3800 skall ha många likheter både ljud och bildmässigt. Är själv inte riktigt nöjd med ljudet hos 3800. Har själv öppnat min dvd-3800 och där sitter 2st op ampar 2068dd jrc. Men klockan har jag inte kunnat lockalisera. Den sitter väl under släden på både 2900 och 3800 modellen och det verkar vara en del jobb med att avmontera släden.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:33:30  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
Som jag förstår det är Denon DVD-2900an mer inriktad på bildsidan än ljudsidan eller läser jag in något fel?


Du har nog blandat om....2900 är en ljudmaskin i större utsträckning än tex 2200. 2900 fick ju även eisa award för just sina ljudegenskaper.

quote:
En god idé kan ju vara att byta op-ampar samt klocka.


Byta klocka i en dvd spelare är inte det enklaste, många är byggda kring olika räknare som utifrån en eller ett par klockor räknar fram nya frekvenser så visst kan man byta en eller annan men det har inte samma direkta effekt som vi är vana vid från cd spelare.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:12:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag vet att någon här på forumet (kommer inte ihåg vem) som äger/ägde den skrev att som ljudförmedlare var den inte speciellt imponerande om man jämför med en ren cd-spelare för samma pris. Men man kan väl inte få allt för de pengarna så om man vill ha en mulitmaskin som också används mycket till film och man inte behöver "state-of-the-art" ljud så kan den säkert vara helt rätt. Själv skulle jag köpa en DVD bara för att se på film och ha en annan spelare för musik. Men jag har blivit ganksa kräsen av mig och ser helst film på bio.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:49:29  Show Profile Send Per100 a Private Message
"..Byta klocka i en dvd spelare är inte det enklaste, många är byggda kring olika räknare som utifrån en eller ett par klockor räknar fram nya frekvenser så visst kan man byta en eller annan men det har inte samma direkta effekt som vi är vana vid från cd spelare..."

A8, aj aj, det var något sådant jag misstänkte. Fåt kanske släppa den idén då.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000