HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hade tänkt köpa studiohögtalare..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:06:20  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
DJ-högtalare Stage Line PAB 152P, 2x15"+ CTS piezo horntweeter. 500WRMS/4Ohm.

Kan ingenting om sånt här, vad fan driver jag dem med?

Tack på förhand, Coming..

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:17:47  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej CS!

Försteg/mixer(/ngt med volymratt på) + hifi/studio/osv-slutsteg! Du bör nog
även ha aktivt delning om du ska spela högt! Fråga där du tänkt köpa högtalarna
de kan säkert berätt vilka alternativ du har!


Mvh A*
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:57:07  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
förlåt om jag är dum, men behöver jag inte nån form av förstärkare till dem? det kanske finns inbyggt i mixern iofs, eller?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/01 :  23:55:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det var det A* sa, ett slusteg eller förstärkare av studio/PA form.. Du ska väll inte använda dom som vanliga hemmahögtalare ???
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/02 :  04:26:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
"Hade tänkt köpa studiohögtalare"
"DJ-högtalarna Stage Line"
Olika sorters grejor med olika krav. Känner inte till dessa högtalare. Hur skall du använda dom? Stryk HIFI-grejor om du skall släpa runt dom "överallt" och dom skall spela högt i timmar och låta hyggligt.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/02 :  07:44:34  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
jag hade tänkt ha dem hemma i mitt lilla rum :D
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/02 :  08:08:09  Show Profile Send Harry_up a Private Message
"Studiohögtalare" kommer att låta riktigare. Tror som du säger att dessa är mer discogrejor så det blir nog högt med mycket bas. Akta så att du inte får ett för hårt ljud och möjligen trasiga membran pga att du använder en för klen förstärkare.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:18:48  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Köp vanliga hifihögtalare istället. Stageline är billiga av en anledning, dom är inte speciellt bra. Har själv ägt ett slutsteg från dom som jag hade i min lilla PA-anläggning.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:10:13  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

"Stageline är billiga av en anledning, dom är inte speciellt bra."

..-Instämmer!


Mvh A*
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/02 :  15:33:01  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
hehe ok då..men jag har iaf hellre studiohögtalare än hifi-högtalare..om ni har några bra, men ändå hyfsat billiga studiohögtalare att rekommendera, hjälp mig gärna..
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/02 :  15:36:36  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Yamaha ns-10 var väldigt vanliga i studio förr. Har för mig att dom inte var så dyra.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/02 :  15:37:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Varför ska du just ha studiohögtalare..?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:08:47  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Genelec har ett par som är ganska billiga. Dom låter nog bra också. Annars kanske dom här kan vara något:

http://www.m-audio.com/products/m-audio/studiophileSPBX8.php

Troligen lite billigare, och kanske inte fullt lika bra. Tannoy har även dom studioburkar på programmet.
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/03 :  08:21:48  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
gärna stora bjässar..som man ställer på golvet..
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/03 :  08:28:50  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
jag hade tänkt ha dem hemma i mitt lilla rum :D

Men vänta lite här nu...

Du ska ha ett par högtalare (vilka de nu än må bli) i Ditt "lilla" rum (hur litet är det?), och dessa skall Du använda till vad?
Att njuta musik av, eller bedriva studio?

Skall Du ha dem till vanlig lyssning så ska Du inte ha studiohögtalare. Då är Du fel ute. Det finns "hifihögtalare" som passar alla smaker. Förutom vissa extrema fall kanske, men det låter inte som att Du är ett extremt fall...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:39:55  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
OK. Du vill alltså ha stora golvhögtalare som klassas som studiohögtalare men det skall vara billigt? Det är en omöjlig ekvation om Du inte tycker att ca 50.000:- eller mer är billigt.
Och Stageline som Du var inne på först är definitivt inga studiohögtalare även om dom kanske skriver så i sin reklam.
Vill Du kunna spela högt eller bra är då nästa fråga, samt vad ligger Din budget på?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:53:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Köp ett par cerwin vega, då får du både stora högtalare med mycket bas och ett dåligt ljud...

Visst har vi alla våra preferencer, men det låter inte som du tänkt igenom detta ordentligt..

/Martin
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/10/03 :  11:23:59  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Cerwin-Vega! är skräp. Tro mig jag har ägt Cerwin i 5år.. *blä*

Men om man tittar vad dom använder i Abby Road eller i skywalker sound så verkar det ju vara Nautilus 801 och 802 och det är väl ändå en hifihögtalare.

Men vad är det som gör en högtalare till en studiohögtalare? Jag antar att det är upp till användaren att avgöra.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  12:45:57  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej CS!

Gillar du studiosoundet! Typ, korrekt o detaljerat så är följande A*´s billigaste alt:

Yamaha NS10m**, ca 1500:- beg i prestandamässigt*** gott skick (passiva^)
Dynaudio A-40^^, ca 2500:- beg i prestandamässigt*** gott skick (passiva^)
Genelec 1029^^^, ca 4500:- beg i prestandamässigt*** gott skick (aktiva****)
..Där du får precis det du betalar!



**..: http://www.skidmore.edu/academics/music/att/yamahaspeakers.jpg
*** .A*lltså utseende/sunkighetsfaktor ej inräknad!
**** I motsats till passiva^ som ej har inbyggda slutsteg!
^ ...I motsats till aktiva**** som har inbyggda slutsteg!
^^ ..: http://www.frankharvey.co.uk/graphics/audience_42_large.jpg
^^^ ...: http://www.audioexport.de/live/genelec/genelec_1029A_210x300.jpg
PS Samtliga övanstående h-talare är små till växten (som stora till jättestora mjölkpaket
ungefär( där Genelec är mjölkpaketet, Yamaha´n det ngt stora m-paketet samt
Dynaudio Audience 40 det jättestora m-paketet ;))


Mvh A*
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:40:07  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
mitt rum är 11, 7 kvadrat tror jag..jag producerar musik, och ska med tiden köpa studiogrejor, som mixerbord osv, och vill även då ha studiohögtalare..
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:58:10  Show Profile Send poppop a Private Message
Du ska inte ha studiohögtalare. Du ska ha monitorhögtalare. Du ska inte ha discohögtalare. Anledningen till att man har monitorer är att få ett så neutralt ljud som möjligt för att få ett hum om hur det kan komma att låta i andras högtalare så att du inte vräker på bas t ex. Har du stora åbäken till discohögtalare blir förmodligen scenariet det omvända - att du hör så mycket bas i dina högtalare att du vrider bort bas så att det blir lagom för dig, viket då resulterar i ett basfattigt ljud för andra som har andra högtalare.
Satsa på ett par närfältsmonitorer om du har ett litet rum eftersom du då får minsta inverkan akustiskt. Leta efter ett par begagnade Genelec 1029 eller ännu hellre 1030. Om det blir för dyrt så finns det billigare alternativ. Kolla t ex på http://www.jam.se som säljer lite billigare högtalare. Bor du i Stockholm, eller har vägarna förbi kan du besöka dom för att lyssna, eller titta in på Estrad som också säljer monitorer.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:25:24  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
jo du har ju rätt iofs poppop, men jag vill gärna ha högtalare för mitt eget lyssnandes bästa också, knepig situation..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:33:00  Show Profile Send markku a Private Message
Du ville kanske läsa ProRec.com's test av 10 närfältfältsmonitorer:

http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/articles/7EE658E1CBA3A77E86256AE10015266A

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:35:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Köp ett par monitorhögtalare för att mixa till och hitta några stora högtalare till att spela Disco på.

Jag har olika högtalare till olika saker, HiFi, Fest / Disco högtalare ( förvaras i garaget mellan festerna), och sedan ett par Fostex 6316 B som monitorhögtalare för att mixa ljudet till mina ljud och videoinspelningar.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000