HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, vinyl- och CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:25:11  Show Profile Send Joe a Private Message
Jaha, så var det dags att få lite hjälp från er HI-FI-gurus där ute.

Behöver hjälp med att välja vinyl- och CD-spelare då jag inte har så stor erfarenhet av lite bättre grejer.

Idag anväder jag mig av en Dual CS 505-3 vinylspelare men skulle vilja ha en ny som får fram detaljerna lite mer och som ger ett luftigt ljud.

Vad jag använder som CD-spelare vet jag inte om jag vågar nämna här Ni förstår säkert att jag vill ha en liknande ljudbild från den.

Har sen tidigare
Högtalare: Dynaudio's 42:or
Förstärkare: Primare I20
RIIA: Vincent

Kan tänka mig att lägga mellan 5000-10000 kr/st

Tack för hjälpen

I'll see you on the dark side of the moon....

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:42:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Både Rega och Pro-Ject har en del spelare som kan fungera i den prisklassen...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:58:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
En begagnad Audio analoge Paganini CD kan vara ett tips, nypris ca 12000:-, begagnat hälften eller därunder.
Annars har ju Arcam och Cambridge spelare i denna prisklass likväl som Micromega m.fl.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/03 01:00:46
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/03 :  05:41:40  Show Profile Send niklas a Private Message
Rega P3 och en Primare D20.

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2003/10/03 :  07:28:47  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Jag såg en Arcam CD72T på Hifimagasinet nyligen. För 4500 kr är det en mycket bra cd-spelare!

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/03 :  08:23:13  Show Profile Send Per a Private Message
Varför inte en clearaudio champion, jag såg en begagnad bland annonserna http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18722 den är ett rejält snäpp bättre än t ex rega p3. Den går dessutom att uppgradera i flera steg.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/03 :  11:50:00  Show Profile Send Joe a Private Message
Tack ska ni ha, ska genast böra kolla närmare på dessa spelare. Är ju inte helt lätt att hitta rätt i HI-FI-djungeln när man är nybörjare

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:55:44  Show Profile Send Poe a Private Message
Mitt lilla tips: (Har samma förstärkare som dig). Jag fastnade för en Thule CD 150B. Väl värd en provlyssning. (Vinyl är tyvärr inte min gebit..) "Added Bonus" är att Thules fjärr funkar för Primare och tvärt om.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/10/03 15:56:32
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/03 :  18:54:11  Show Profile Send Joe a Private Message
Föresten, är det svårt att buta tonarma på en spelare? Vad behöver man veta när man ska köpa en ny tonarm?

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:06:43  Show Profile Send Fred a Private Message
Vinyl: ...då vill jag alltid slå ett slag för äldre prylar: Opus 3 Continuo med tex Decca-arm, spelade skiten ur den Linn LP 12 Ittok K9 jag använde då. Thorens TD 160 s; 125; 124, flera superba spelare, inte så billiga längre dock... från 2000kr och uppåt. Project 6.9, tror jag den hette, skitbra för några tusingar. Linn index är också en utmärkt spelare för små pengar- utan Sondekens idiosynkrasier som inställningsförändringar och underlagskrav. Well Tempered lät snuskigt bra i slutet på 80-talet. Vill nog ha allihop egentligen...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/03 :  23:56:25  Show Profile Send divander a Private Message
Jo en "skivspelarhylla" som är fylld till taket skulle sitta fint.

Rega P3 och Opus3 Coninuo är bra förslag. Enkla och stabila. En bra Linn LP12:a borde man hitta för under 10 000:-. Jag tror att dessa spelare skulle göra dig betydligt mer nöjd än en Thorens.

Tonarmar brukar inte vara så svåra att byta. Hålen kan vara lite olika stora och avståndet från skivtalltikens centrum kan variera. Många skivspelare går att "flytta" på hålet eller byta "tonarmsplatta" så det passar olika tonarmar. Det är även viktigt att höjden på armen och skivtallriken stämmer överens. På många armar går det att justera höjden.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:43:01  Show Profile Send Joe a Private Message
Så om jag har fattat rätt så passar de flesta tonarmarna till de flesta skivspelarna?

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/04 :  16:22:36  Show Profile Send divander a Private Message
Ja ungefär. Om de inte passar går det ofta att mdifiera eller ändra något ((ex. hålets storlek) så det passar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000