HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Därför kommer aldrig CD konkureras ut av SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/03 :  18:45:16  Show Profile Send jajo a Private Message
Jo, men det är inget "normalt" kopieringsskydd.

Man kommer inte ens åt "filerna". DVD-läsaren eller CD-läsaren vägrar att befatta sig med SACD-lagret. Det är gjort i hårdvara.
Att komma runt det blir att bygga om eller bygga en ny spelare som kan läsa DSD-lagret.

/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:16:16  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag tror mer på SACD än DVD-Audio eftersom det redan finns rätt mycket musik ute på marknaden. DVD-Audioskivor hittar man nästan inte någonstans.

Att köpa en CD-skiva ger en helt annan tillfredställelse än att ladda hem musik. För min del räcker denna känsla för att hålla skivbolagen levande, men som någon så klokt påpekade vill folket ha billigare musik, inte högre kvalité till dagens pris.

Jag har inte köpt någon kopieringsskyddad skiva ännu, men jag tvivlar på att kopieringsskyddet skulle fungera. Om skivorna sedan låter sämre än andra skivor kommer CD-formatet så småningom att dö ut bland audiofiler, men själv är jag inte vinylfrälst, så jag hoppas att något av de nya formaten kommer att ersätta CDn. Eftersom jag mest lyssnar på klassisk musik störs jag inte heller av det "begränsade" utbudet, och jag ser verkligen fram emot en kommande SACD-spelare. SACD 2 kommer dessutom att ha stöd för video, så multimediabiten blir det heller inget problem med. Jag tror på SACD och DVD-Audio. Så småningom kommer alla hushåll att ha maskiner med stöd för dessa format, och då kan man plocka bort CDn utan att allt förmånga lyfter på ögonbrynen...

Jag levde inte när CDn introducerades, men jag antar att någon sade att den aldrig skulle ersätta vinylskivorna. (Fast skillnaden mellan vinyl och CD är ju i och för sig större än skillnaden mellan CD och SACD/DVD-A. (Antar jag.))
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:33:33  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Jag tror och hoppas på Nätet. Alla har en hårdisk i stereohyllan som spelar alla format. Mer eller mindre förstörda beroende på personliga prioriteringar (kvantitet/kvalitet). Finformaten behöver inte vara dyrare att köpa, men kommer troligtvis att vara det (för vi känner ju skivindustrin). Kunden bestämmer själv hur lång nedladdningstid (ett snart bortglömt ord) hanhon vill ha och hur stort diskutrymme som ska förbrukas. SACD/DVD-A är dinosaurer.



För det första så hoppas jag verkligen INTE att detta kommer hända!!
För det första:

*Att ÄGA något, hålla det i handen och titta på det är värt ganska mkt för mig. Att ha anonyma ettor och nollor på en hårddisk är helt meningslöst. Skulle ALDRIG betala för det

*Hårddiskar är lika hållbara dom snö i Sahara. Mina gamla LP skivor från 50 och 60-talet kan jag ta fram, lukta på och titta på omslaget för att sedan spela dom. Kommer ALDRIG finnas en hårddisk som håller 30-40 år utan att den rasar ihop.

Jag tror att ladda ner musik och betala för det blir kanske lite större än nu men folk är inte idioter. Dom vill HA saker för det dom betalar för. Sedan, vad ska vi göra med alla som inte har dator? Inte internet? Nej, detta är en klassisk framtidstro, samma man kan se på filmer som är 20-30 år tillbaka. Enlig dom så skulle vi ha bilar som flyger nu.

Edited by - nin on 2003/10/03 19:34:29
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:58:10  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:
Mina gamla LP skivor från 50 och 60-talet kan jag ta fram, lukta på och titta på omslaget för att sedan spela dom.


JAPP helt rätt!!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:29:18  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Att komma runt det blir att bygga om eller bygga en ny spelare som kan läsa DSD-lagret.
Nu ja! Om SACD skulle ta över och bli det nya CD-formatet, kan du haja att det kommer komma SACD-spelare till datorer, och då är vi där...
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:32:07  Show Profile Send jajo a Private Message
Vem ska tillverka dem utan licens från Philips och Sony?
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:50:15  Show Profile Send 10 a Private Message
Innebär det att bara Philips och Sony kommer tillverka spelare i framtiden? Det finns många tillverkare som gör både vanliga spelare och spelare för datorer och många som säljer de drivverk de tillverkar. Dessutom, om SACD blir "standard" kommer folk kräva att få spelare till sina datorer. It's as simple as that!
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:56:44  Show Profile Send jajo a Private Message
Naturligtvis kommer andra än Sony och Philips att få licens att tillverka hifi-spelare. Men det stannar antagligen där. Vis av misstaget att låta avspelning ske i datorer och de konsekvenser det innebar för piratkopiering så lär inga licenser ges för SACD i din dator.
- It's as simple as that!
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/03 :  22:29:54  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Varför inte använda minneskort för att lagra ljud på. dessa kort finns ju för att lagra bilder och video. Så varför inte tänka sig att dessa kort blir framtidens "CD skivor". Det finns ingen anledning at spela av ljud i en CD spelare med en massa rörliga delar i framtiden.
I vilker tidsperspektiv talar vi om, hur lång tid tar det för ett nytt format att bli accepterad av oss konsumenter.

Det är bara priset som skall sjunka till en aceptabel nivå, på minneskort. Men det finns prototyper på ROM minneskort som är billiga redan i dag.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/03 :  22:45:22  Show Profile Send jajo a Private Message
I framtiden ja, men inte idag. Minneskort är för dyra och rymmer för lite. En SACD rymmer 4.7GB på en sida. Råmaterialet kostar i producentledet mellan 2-5 kr. Inget minnsekort idag kan matcha det. Dessutom kan minneskort läsas av i en dator. Det vill man inte.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/10/04 :  01:07:17  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag kan inte säga annat än att jag tror du har fel, men den som lever får veta. Återträff i den här tråden om tio år!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/04 :  04:18:43  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
jajo: Det finns in- och av spelare som använder "PCMACIA Flash memory card",

Titta på utrustning nedan, Nagra, dessa används i studios och av radiostationer. Och har möjlighet att spela in och upp ljudet i studiokvalité.


Länk:http://www.nagraaudio.com/pages/professionalaudio.php?etat=2


Och många MP3 spelare använder inbyggd eller utbyttbart minne.
Missförstå mig nu inte, och säg att MP3 inte låter bra, det är inte MP3 formatet jag menar, utan principen med att lagra musiken digitalt på minneskort.


Så det behövs inte en "dator" för att spela av minneskort.

Mitt antagande grundar sig på att det blir mer och mer populärt med MP 3 spelare, och i de flesta studio så spelas musiken in på hårddisk, mixas på hårddisk och slutligen lagras på någon form av hårddisk / datormedia.

Så tekniken finns redan i dag, att hantera musiken på minneskort, men priset ligger för högt, med priset brukar alltid sjunka på "ny" teknik..

Ett annat fenomen som också börjar dyka upp är att lyssna på musik "streamat" över Internet, det finns "hur många som helst" radiostationer som spelar musik. Även sådana som "special" komponerar vad du vill lyssna på utefter kriterier som du själv sätter upp. (Tomms radio tex, inget bra exempel då den är nere för tillfället) men jag sitter "offline" och skriver detta inlägget så jag kommer inte på något bättre.

Jag vet inte om känslan av att äga något fysiskt blir en faktor, där kommer nog priset att spela en roll.

nin:
quote:
*Att ÄGA något, hålla det i handen och titta på det är värt ganska mkt för mig. Att ha anonyma ettor och nollor på en hårddisk är helt meningslöst. Skulle ALDRIG betala för det

*Hårddiskar är lika hållbara dom snö i Sahara. Mina gamla LP skivor från 50 och 60-talet kan jag ta fram, lukta på och titta på omslaget för att sedan spela dom. Kommer ALDRIG finnas en hårddisk som håller 30-40 år utan att den rasar ihop.



Vi kanske sitter på hemmet om 40-50 år och ömt vårdar och luktar på våra gammla LP skivor, medan vi lyssnar på "streamad" musik ur högtalarna.

"Det är svårt att sia, allra helst om framtiden".

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/04 :  08:47:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tänk om det blir som vanligt, historien upprepar sig; Allt fler yngre audiofiler och de som är pigga på att prova ett nytt medium byter till whatever medans vi cd-anhängarna blir en liten skara antusiaster som vinylens vänner i början av nittiotalet. Allt eftersom så förfinas tekniken till perfektion trots de tekniska brister systemet är fött med och små skivbolag spelar in extrema CD-skivor.
Om sådär 20-25 år börjar folk inse att cd var riktigt bra, då det nya systemets brister uppenbarat sig, CD blir då kult....eller kanske inte.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:31:35  Show Profile Send jajo a Private Message
Gemini: Jo jag kan allt sådant där. Men det är som sagt ännu för dyrt med minneskort och jag tror det är ungefär lika intressant som färdiginspelade rullband, kassettband och minidisc. Det är en marginell teknik. Man vill ha enkla produktionsmetoder där musiken låses fast i mediat som ska rymma så mycket som möjligt till lägsta tänkbara pris.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:41:18  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det kommer kanske inte bli som gemini säger, men man kan ju hoppas. inga rörliga delar, inget jitter osv osv. Jag förutspådde en sådan utveckling redan när nintendo kom med spel på cartridge och visst kan man säga att vi kommit en bit på vägen.

Närframtidens vinnande format kommer att kunna spelas i våra DVD-spelare, d e säkert. Tror Metallica gjorde rätt när dom skickade med en DVD för att få folk å köpa skivan.

Jag tror oxå på utvecklingen mot att man laddar ner musik, man köper rätten att hämta musiken och har den inte nödvändigt vis hemma hela tiden. Den finns lagrad på en server nån stans.

Jonas lasselite Birgersson
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:32:15  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Vad jag menar är att musik i dag hanteras som filer på hårddiskar, och sättet man i framtiden kommer att distribuera dessa filer tror jag är en kombination av optiskt lagringsmedia (CD & DVD), minneskort, magnetiskt (hårddiskar) och ”nedladdning eller streaming” från någon server.

Sedan uppstår frågan hur artisterna skall få betalt för detta, det finns redan lösningar i dag hur man kan ta betalat för låtar som laddas ner. Men detta är en kommersiell fråga, och skivbolagen i dag har nog inget bra svar på detta.

Jag håller med Marantz guru Ken Ishiwata (i nr,9, av H&M) att Sacd och DVD-audio inte har någon kommersiell framtid. På grund av att musiken distribueras som filer redan i dag. Och det tar tid att lansera ett nytt format, både CD skivan och DVD skivan har fått bra draghjälp av datorerna för att sprida formaten. Så frågan är om inte datorerna och MP3 spelarna är en drivande faktor för att musik distribueras som filer som är oberoende av lagringsmediets format.

Sedan kommer nog CD och DVD formaten att leva länge för att det finns så stor installerad bas (men då kan de användas till at lagra filerna direkt och inget specialformat).

Men det är svårt att anta saker, se bara på hur intresset för vinyl har ökat, jag tillhör själv vinylskaran och uppskattar verkligen det uppsving som har skett i de senare åren.
Men jag inser också det praktiska med hanteringen av CD och MP3 format, lite svårt att ta med LP skivan i bilen tex, och tycker att det är skönt att slippa kassettbanden (fastän jag även har kassettbandspelare i bilen, men den används sällan, och jag gör inga nyinspelningar till band)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/04 :  15:14:51  Show Profile Send nin a Private Message
Saken är att folk har en GRYM övertro för att vi ska ladda hem musiken. Alltså bara för att folk laddar hem GRATIS MP3:or så betyder inte det att folk kan tänka sig att betala för samma tjänst. Betalar ma så vill dom flesta HA något för det. Alltså, ett omslag, en ÄKTA skiva och inte nollor och ettor på en hårddisk/memory card eller falukorv!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/04 :  17:34:54  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Men det skapar ett beteende, som sedan skapar rutiner för hur musik konsumeras. Och då är det inte så långt kvar till reklammakarnas tänk om repetitivt beteende. Att återskapa känslan av att äga något kan ske med hjälp av att ens namn kommer upp på en lista hur mycket musik du har köpt från återförsäljaren / skivbolaget, och sedan få något från dessa som bevisar det fysiskt, en guldskiva med antalet köpta låtar på. Något liknande som artisterna får i dag om de säljer guld eller platina.

Det finns säkert många andra sätt att tillfredställa ”ägarkänslan”, vi hyr ju i dag DVD-filmer som vi bara betalar för att se, och böcker har vi alltid lånat. Men det finns ju alltid någon som tycker om att samla på sig prylar ( känner mig själv lite träffad där)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/04 17:36:35
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/04 :  17:48:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kanske är framtidens skiva/format ett minneskort? så tror jag nog det kan bli. Dock inte komprimerade som MP3:or..
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/10/04 :  17:58:28  Show Profile Send x2000 a Private Message
...efter att ha köpt och lyssnat igenom samtliga av mästarens (B Dylan) nyligen släppta 15 sacd-hybrider är iallafall jag väldigt nöjd och glad att sacd finns
maken till ljud var det länge sedan jag hörde
de gamla skivorna har blivit som nya

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:02:53  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
marbrink:
Eller "filer" som är oberoende av det fysiska mediat, kan lagras på CD skivor, DVD, minneskort, hårddiskar.
Sedan vilket format dessa filer har vet jag inte, kanske någon kommer på ett sätt att distribuera filer med något form av kopieringsskydd.

Kvalitén och formaten skulle kunna vara samma som används i studion.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/04 18:04:36
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:04:14  Show Profile Send nin a Private Message
Gemeni, Ja, du har en framtidstro som jag inte delar. Samma som att vi i framtiden kommer sitta med en "bok-dator" istället för riktiga böcker. Jag sätter stålar på att det inte händer.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:27:15  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
nin:
Jag tror inte vi har så olika syn på framtidens format för ljuddistribution, det kan mycket väl vara så att det kommer ett nytt format som vi inte vet om i dag. Men alla existerande format kommer att leva vidare parallellt, utom kanske stenkakor och kassettband.

Jag och många med mig använder filer för att lyssna på musik i dag, kopior på mina LP skivor som jag har spelat in på MP3 tex. för bekvämlighetens skull.

Men jag skulle inte kunna tänka mig att göra mig av med mina LP skivor. Och nu börjar det komma nya titlar oxså.

Det kommer nog att existera många olika format i lång tid framöver, men topicen var "Därför kommer aldrig CD konkurreras ut av SACD", och det stämmer nog, men det kommer nya format som tar upp konkurrensen med CD ( som jag tror är det största mediet i dag). Men det håller på att skapas ett nytt beteende för hur vi hanterar musik i dag och som kommer att påverka vårt musiklyssnande.
edit: stavfel

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/04 18:32:17
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/04 :  19:02:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Gemeni: När jag skrev så menade jag ett fysiskt format som möjligtvis skulle kunna ersätta cd-skivan. Filer oberoende av det fysiska mediet finns ju redan i MP3 med mera. Men visst kommer de "ofysiska formaten" också att förbättras o förnyas men fysiska format kommer finnas kvar, iaf. under vår livstid tror jag.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/06 :  18:35:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns ju ocksa en risk for att skivbolagen inte VILL att vi ska anvanda fysiska lagringmedium sa smaningom nar de val lost kopieringskyddsbiten (ledsen, sitter vid en dator utan svenska tecken) pga distrubitionskostnader och annat, da kommer de kanske gora allt for att vi ska ga over till ett "virtuellt" lagringsmedium.

Jamfor med pengar, bankerna gor nu allt mer for att vi ska sluta anvanda kontanter och de ser ut att lyckas, for inte sa manga ar sedan sa folk att kort aldrig skulle kunna ta over kontanternas roll eftersom man vill kunna "kanna" pa pengarna, nu betalas de flesta storre inkop med "virtuella" pengar, om kanske 10-20 ar kommer antagligen kontanter vara ovanliga.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000