Author |
Topic |
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:19:30
|
Här måste nog föreligga ett missförstånd för precis som "Pjotre" säger så faller ansvaret tungt på tidningen som har upplåtit utrymme, utan att klargöra kopplingarna. Om skribenten har kuppat igenom artikeln luktar det illa och kan anses omdömeslöst, men det fritar inte tidningen från ansvar över hur och av vem artilkarna skrivs. Ansvaret faller helt på tidningen som, de facto, lurar konsumenterna när de framställer sig som oberoende lyssnare och kommentatorer. |
Bravo |
|
|
lambda
Kilroy was here
120 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:21:42
|
Är det då inte lite konstigt att acceptera att Peter Westberg på High Fidelity recenserar Bladelius alla produkter? Enligt egen utsago så står han "rätt" så nära utvecklingsavdelningen på BDG. |
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:23:29
|
[quote][Och dom flesta som vart på Ref. vet ju hur lilla demorummet "nästlängstupp" låter.../quote] Jag skulle gärna vilja veta det, det blir betydligt lättare att bedöma prylars ljud om man skulle köpa något där i framtiden. Skall kanske köpa nya högtalare om ett år. Och kan du beskriva lite om erat gamla ljudrum på Ljudmakarn. Var inne och snabb lyssnade på Tannoy DC2,låt bra faktiskt.Om du läser detta, så skicka ett pm. //MVH |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:24:58
|
Kan du plocka fram den utsagan faller ju Peter Westbergs trovärdighet samman som ett korthus och jag har köpt min sista High fidelity. |
|
|
Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare
238 Posts |
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:38:52
|
Oproffsigt är det första jag tänker på. Det andra jag tänker på är att det är väldigt synd att det drabbar ett sånt otroligt kvalitetsbygge som Norma levererar.
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:40:25
|
Pjotre skrev;"Det finns förmodligen ingen i hifibranchen som inte har helt "vita händer". Något som jag som bankman reagerar mycket över... Men när en importör skriver en test så tycker nog jag att gränsen är nådd...". Det gläder mig att du som bankman blir arg. Uppriktigt.
Jag delar, tyvärr, bitar av atons resonomang. Samtidigt vet jag att världen inte endast är krass, faktiskt. Det finns tidningar,företagare,politiker osv som drivs av en övertygelse. En övertygelse som inte enbart handlar om pengar. Det är vår uppgift, som konsumenter, väljare osv, att avgöra vilka det är. Då får vi bättre hifi....:-)
|
Edited by - Bland on 2003/10/01 22:42:06 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:41:41
|
quote: Oproffsigt är det första jag tänker på. Det andra jag tänker på är att det är väldigt synd att det drabbar ett sånt otroligt kvalitetsbygge som Norma levererar.
Precis som jag tänkte... Hur f-n kan tidningen vara så dum att publicera ett sådant test... Sen är det ju JÄTTETRÅKIGT att det ev. slår mot ett mycket intressant alternativ för oss tvåkanals/hembiofantaster... MEN, om Adam har lust och möjlighet så provar jag gärna detta försteg sida vid sida med Bladelius nya processor... Så får vi en rejäl värdemätare på de båda... |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:44:22
|
Att kunna lägga fram ett så klockrent motiv som Pjotre hade jag inte klarat pga av okunskap. En heder åt Dig som gör oss uppmärksamma på sånt här!
Dock kan det inte komma som en överraskning. Detta är bara ytterligare en anledning till att betrakta "mainstream"-hifitidningar som nonsens. De andra anledningarna som jag kommer på "på rak arm" är annonsberoendet, hemmafavoriserningen (egna landets produkter) och hela produkthysterin som tidningarna förespråkar. HiFibranschen vill ju självklart sälja så mycket apparater som möjligt och ändrar om till blåa lysdiodrar och ger den nya apparaten postfixet "mk2". Då skall den testas igen o guuud så bra den blivit...
Nä, det hade egentligen räckt med att kunna läsa en lista över nya produkter. Rätt upp o ner. Sen får man själv lyssna in sig på de produkter som är intressanta...
"Don't trust anyone!" /Niklas |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:45:19
|
quote: Samtidigt vet jag att världen inte endast är krass, faktiskt. Det finns tidningar,företagare,politiker osv som drivs av en övertygelse.
Det finns även ett internet forum som drivs av en övertygelse... Hififorum.nu Vi kommer fortsätta granska branchen! |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:45:57
|
Hej friends of Hifi. Jag skickat denna topic till självast Magnus Fredholm. Det skall bli kul och se vad han svarar. Om han svarar. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:46:18
|
Den investmentbank som skulle låta huvudägarna till börsbolagen göra aktieanalyser till kunderna skulle riskera att hamna i fängelse. Så allvarligt är det. Enligt lag måste det på varje analys skrivas vad analytikern (samt alla chefer) äger i det analyserade bolaget.
Hädanefter ser jag Hifi tidningar endast som produktkataloger!
Svenska HiFi tidningar är alltid överdrivet positiva till svenska märke, tyska tidningar till tyska märken. Engelska tidningar till engelska märken, amerikanska tidnigar till amerikanska märke.
Alla kan ju inte ha rätt. Man får dra sina egna slutsatser... |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:49:10
|
Pjotre "Det finns även ett internet forum som drivs av en övertygelse... Hififorum.nu Vi kommer fortsätta granska branchen!" Keep on, just keep on, never give up. Ni gör ett bra jobb:-) |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:51:13
|
Tack Bland! |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:55:22
|
quote: Det finns även ett internet forum som drivs av en övertygelse... Hififorum.nu Vi kommer fortsätta granska branchen
Jag har inte så mycket förtroende för den granskningen om jag ska vara ärlig. Drev jag ett forum med ett par andra och en av dem hade en stark koppling till branschen hade jag nog slutat försöka vara granskande då det ändå inte blir trovärdigt. Man vill ju inte hugga polaren i ryggen och per automatik försvinner objektiviteten.
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:57:41
|
quote: Jag har inte så mycket förtroende för den granskningen om jag ska vara ärlig. Drev jag ett forum med ett par andra och en av dem hade en stark koppling till branschen hade jag nog slutat försöka vara granskande då det ändå inte blir trovärdigt. Man vill ju inte hugga polaren i ryggen och per automatik försvinner objektiviteten
Kan du förtydliga/konkretisera det där Rydberg så lovar jag att du skall få ett ärligt svar av mig i morgon! |
|
|
Autosataniker
Ej medlem längre
489 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 22:59:36
|
Hej!
"Jag som många är nog ganska förvånade hur nått sånt här skulle kunna få förekomma,"
...-Om det nu stämmer, så är A* inte det minsta förvånad, överhuvudtaget! I en branch med: dyyra prylar, lååga recensent-arvoden och väldigt viktiga samt mkt subjektiva tester så vore A* tvärtom förvånad om det inte förekom!, hela tiden, på TAS**, Stereophile*** , Hifi+****, osv*****, etc******.
* A som i f.d, coola Audiomaniker! * A som i nye bittre Autosataniker! ** http://www.theabsolutesound.com *** http://www.stereophile.com/ **** http://www.hifiplus.com/ *****http://www.osv.se/index2.html ******http://www.etc.se/radikala/templates/template_113.asp
Mvh A* |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 23:03:15
|
En tråkig effekt av detta är när det kommer fram för den breda massan som läser dessa tidningar, deras förtroende kommer falla för både tidningarna och för produkterna som det skrivs om. Hur ska dom kunna veta om det som skrivs verkligen är nått som en oberoende skribent har kommit fram till ??
Detta kan bakslå för hela branchen och då kommer vi alla få lida, oavsett om vi arbetar inom den eller handlar från den....
Man kan tänka tillbaka lite på hur Jonas Bryngelson tyckte om våra kommentarer om hur deras test av SACD/DVD-A maskiner kritiserades i sommras, vi på hififorum var några inbitna fanatiker som inte reprensterade den stora massa av 100000 läsare som dom minsan hadde. Han tyckte inte vi kunde kritisera hur dom gjorde testar för vi var bara en väldigt liten och ointressant klick...
Det känns nästan som att det har blivit så att dom gör hur dom vill och inte bryr sig vad en liten del av de insatta läsarna kommer tycka !!!
Men hur skulle dom överleva om branschen slutade att ge dom demoex att testa i ett par månader ?? Vi skulle nog få en väldigt tunn tidning...
/Martin |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 23:04:26
|
Margaux: Det är en jäkla skillnad på investmentbanker, börsbolag och den här historien. Det här är mer som om en bärplockare i Karlstad skriver en artikel i "Svenska bär" där han påstår att Värmlands blåbär är bäst i landet. PS1.Insiderlagen leder ju för övrigt knappt till några fällande domar så den är ju helt verkningslös. PS2.Och har du nånsin läst vad analytikerns bror eller granne äger för aktier...?
edit: stavfel |
Edited by - Aton on 2003/10/01 23:08:23 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 23:04:28
|
Jag skiter faktiskt i vilket. Oavsett vad dom skriver i alla dessa hifi och hembio tidningar. Även om de hyllar /sågar något som jag också gillar så vad gör det mig? Det är kul att läsa tidningarna, det räcker för mig. Att ha förtroende för en tidning....löjligt.... I alla fall så länge det handlar om materiella ting......
mvh,
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 23:05:26
|
Pjotre> Jag tror du vet vad jag menar. När samma historia drogs upp om advantage och tester så reagerade du direkt och frågade om belägg för "anklagelserna", hade vi påpekat att ett test av t.ex. wireworld kablar hade gjorts under samma skumma premisser som hemmabio testet hade det kanske kommit ett: Jaha, och?
Hade du gjort samma stora sak av det om det hade gällt t.ex. advantage eller QRS som hade testats under samma skumma premisser, skulle inte tro det och det är inte så konstigt, skulle inte gjort det själv om jag var i din sitts, att tiga är guld...
Det blir alltså snedvridet.
Tycker dock inte alls det var fel att skriva det du skrev men att hififorum skulle ha koll på branschen med objektiva ögon är ju strunt. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2003/10/01 23:08:04 |
|
|
Autosataniker
Ej medlem längre
489 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 23:05:51
|
Hej P!
"Det finns även ett internet forum som drivs av en övertygelse... Hififorum.nu Vi kommer fortsätta granska branchen!" ...-Var ovanstående inte självironi så blir iaf A* -ledsen!!
Mvh A*
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 23:07:45
|
Hmmmm... Lång debatt blev det... Och den lär väl fortsätta...
Jag vill bara innan jag går och lägger mig återigen förtydliga att jag inte på något sätt vill kritisera generalagenten för Norma och de killar som står bakom den eller för den delen Klubben.net eller High End of Sweden. Det är TIDNINGEN jag tycker har det stora ansvaret här och det är dom som i min mening har gjort det stora "misstaget" här. |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 23:14:20
|
Pjotre: Det är ju bra att du inte vill skada produktkillarna som har omnämnts ovan. Men de blir ändå indirekt kritiserade och tar naturligtvis också skada eftersom de omnämns med namn och företag i trådens första inlägg som är mycket negativt i sitt tonfall. |
Edited by - Aton on 2003/10/01 23:15:42 |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 23:14:59
|
"Hade du gjort samma stora sak av det om det hade gällt t.ex. advantage eller QRS som hade testats under samma skumma premisser,"
Det har väl Pjotre redan klargjort... Det här gäller alla. |
|
|
Topic |
|