HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tidningen Hemmabio - mitt förtroende är borta...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:41:37  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det var mer än ett ögonbryn jag höjde när jag läste senaste numret av tidningen Hemmabio. På sidan 92 finner man ett i sig mycket intressant test av ett försteg vid namn Norma. Ett försteg som höjs till skyarna i testet. Inget konstigt med det... MEN när jag ser VEM som gjort testet blev jag i det närmaste bestört...

Lite bakgrundsfakta:

Alla som läst på hififorum.nu under 2003 har ju sett och hört att Klubben.net och Budha Audio har ett väl utvecklat samarbete genom t.ex. produktvisningar i Stockholm. Absolut inget fel i det utan bara trevligt med samarbete i den ankdamm som hifi Sverige utgör.

En ny affär på den svenska hifi himlen är High End of Sweden som finns centralt i Stockholm, nyfiken som man är ringde jag upp butiken för ett tag sedan och frågade lite kring vilka märken dom sålde. Av det svar jag fick framgick det rätt tydligt att de två leverantörer som butiken har är just Klubben.net och Budha Audio.

Okej, vi har tre parter som samarbetar rätt intimt, jätte trevligt och säkert gynnsamt både för dem och kunderna. Inget fel i det...

Bakom Budha Audio står ju som bekant våra vänner på forumet HSIVP och Knoppen, bakom High End of Sweden står vår vän PatrikPolly och bakom Klubben.net står Robert Grubstad

Vad har då allt detta med tidningen Hemmabio att göra undrar då ni... Jo, försteget Norma som testades i senaste numret säljs i Sverige av Budha Audio... Och testet skrevs av Robert Grubstad!!!!!

Där föll förtroendet för tidningen Hemmabio pladask för mig... Vad är nästa steg i denna tidnings så kallade journalistik? Skall Sladd skriva ett test på en Bladelius Grendel, eller skall Björn Wiman skriva ett test på Krell Showcase????? Mycket har jag hört genom åren men detta tar nog ändå priset....


Nu vill jag verkligen förtydliga, jag är på INTET sätt ute efter att svärta ner killarna bakom Budha Audio eller för den delen High End of Sweden eller Klubben.net!!!!!! Det är jätte trevliga och duktiga killar och som kämpar hårt med sina företag! Varför jag berättade om alla är för att ni skall kunna se sambanden klart och förstå situationen... Tidningen Hemmabio:s förtroende hos mig är borta...


Edit: Efter samtal med Budha Audio har jag tagit bort att de (Budha Audio och Klubben.net) haft sammarbete på mässor då detta enligt Budha Audio var felaktigt.

Edited by - Pjotre on 2003/10/01 22:03:34

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:45:26  Show Profile Send matså a Private Message
Suck! Pjotre har du skrivit in till Hemmabiotidningen och klagat? Fast är det lönt, de kommer väl med en fantastisk ursäkt. Nej, det skall vara utomstående duktigt folk som skall testa. Men varför vill inte folket på tidningen testa själva??

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:49:26  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Matså!

Nej, jag har inte fråga dem... En annan lustig detalj är att om man läser på sidan 11 (de första 10 sidorna är reklam...) så ser man vem som är chefredaktör, ansvarig utgivare m.m. så står det också uppradat vilka som är "medarbetare" men där står ingen Robert Grubstad...
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:00:32  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Tja botten är nådd. Jag har själv slutat att läsa svenska Hifitidningar. Kör numera bara amerikanskt eller engelskt. Vilket i sig är synd. Men är förtroendet rubbat så är det.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:02:54  Show Profile Send crion a Private Message
Till skillnad från dig Pjotre har jag aldrig haft något förtroende för Hemmabio, men det här tar ju priset..

Chefred Hemmabio:
-- Ehh vi har inte råd med kompetenta frilansare just nu, kan du skriva recensionen själv?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:03:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tack för den informationen, det här forumet är bra på många sätt man inte visste om. Info annan är ren hifi kan vara bra att veta med. Tack igen.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:15:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jaha "Pjotre", det stämmer ju och eftersom jag inte hade en aning om de affärsmässiga kopplingarna kan man ju inte annat säga än att man blir besviken.

Om det skall testas överhuvudtaget så får ju inte ägare, importörer, säljare m.fl. närstående vara inblandade, det ger ju bar ett löjets skimmer över det hela. Trovärdigheten blir noll.

Varenda artikel kan potentionellt vara en oannonserad reklamplats!

Nu är jag helt övertygad att Norma, (luktar krut här), är ett utomordentlig apparat och har förtjänat ett bättre öde.

Förlaget med HiFi&Musik i spetsen får nog tänka över sin policy, lusten att läsa Hemmabio har ju klart minskat.
Visserligen är ju Sverige litet, men så litet......

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/01 19:19:50
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:22:58  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Det var det *******!!!

Detta är väldigt lågt. Jag har inte mkt till övers för hemmabio (som igentligen borde heta hembio) annars men nu kommer jag aldrig att köpa den mer. Jag har iof bara köpt 5 nummer i mitt liv men nu är det slut!!

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:34:04  Show Profile Send n00b a Private Message
Om inte jag är helt fel på det så har väl robban skrivit mycket för hemmabio ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:36:28  Show Profile Send Bland a Private Message
Utan att försvara någon så ska ingen vara förvånad. Det fungerar så här. Det är lätt att leta konspiration över allt!! Hurvida imortörer ska skriva tester osv är ju en bedömning tidningen och skribenten ska göra. Men att tro att Ken Kessler eller J. Atkinson eller R. Harley är "omutbara" är direkt fånigt. Självklart känner dessa herrar många konstruktörer,importörer,annat löst folk i branschen. Chedredaktörers jobb är att sälja tidningar. Och precis som dagstidningar finns det kvällspress och morgonpress och alla vill gå med vinst!!!

Hurvida någon är seriös i sitt skrivande är en lång process. En gång i tiden var TAS en tidning utan annonser. Man ville inte var i händerna på konstruktörer och importörer!!. Idag är ju TAS en tidning med mycket annonser. Tack och lov får fortfarande sk. kända märke dålig kritik och små okända kan få strålande kritik. Men gamla TAS är det inte....långt ifrån.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:38:54  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag tycker det är väldigt väldigt väldigt dåligt av dig som moderator att gå ut såhär hårt på detta vis.

Adam/HSVIP var iaf genuint orolig av vad robban skulle skriva om försteget så jag tror iaf inte att förtroendet har sänkt mer än det var innan för hemmabio.

Sen så har det väl höjts tokigt av vissa märken här också ??

bladeluis/advantage, transparent, jormakablar, shakti osv osv

Folk som modererar här har ju varit inblandade antingen jobbat själva med det eller som polare till distributörer och liknande.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/10/01 19:39:58
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:47:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kändiskorrumption är ett problem men svårare att göra något åt, här måste man litas till skribentens integritet och läsa alla alster med ett kritiskt öga.

Att direkt inblandade kan skriva artiklar blir i alla fall en form av reklam, då jag har svårt att se att de skulle komma med en vettig krtitik.
Som läsare måste man kunna lita på att en tidning man köper gör det jobb man förväntar sig, att så neutralt som möjligt testa och skriva om olika produkter.
Vi lider ändå av annonsproblemet, dvs. snällism, men man brukar ändå kunna läsa emellan raderna.
I fallet ovan är man ju helt dragen vid näsan.


Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/01 19:55:43
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:51:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Men nOOb, nu får du väl ge dig. Du tycker att det är dumt för att Adam/HSVIP var orolig om vad recensionen skulle bli? Du känner killen, alltså sitter du med info som kanske tre personer hade. Hembio säljer till allmänheten, något sånt här är ju helt otolererbart. Du kan ju inte kräva att allmänheten ska veta det du vet? Så nog var det här helt rätt att gå ut med.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:56:52  Show Profile Send n00b a Private Message
Känner att jag kanske sabbar mer än jag hjälper adam och knoppen så jag skiter i att säga något mer. Så om dom vill kan dom nog försvara sig själva.


//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/10/01 19:58:33
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:59:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det är lugnt nOOb tror ingen ifrågasätter något som adam och vår knoppis gjort. Det är mer att man gärna vill tro att "skribenterna" är omutliga. Därför tar man lite illa vid sig.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:20:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Huj, här var det inlägg gjorda... Skall svara alla i turordning men måste lägga dottern först....
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:25:00  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Pjotre - jag förstår din kritik och håller med dig, men samtidigt är jag förvånad över att du är så förvånad... detta förekommer väldigt mycket i tidningarna.... Den som testar produkter har i vissa fall, inte alltid, men ofta någon form av anknytning till företaget. Kan vara som i fallet ovan eller att denne person är mycket god vän med ägaren till företaget... etc....

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:28:28  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Utan tvekan inte rumsrent att skriva så som är gjort. Vad man dock kan göra är att man tydligt förklarar positionen man har samt lägger ut tekniska fakta i större grad en egna värderingar. Men man måste kanske "tycka" lite subjektivt också och för att förtroendet ska bestå kan man faktiskt jämföra med produkter som man själv har i sortimentet som grossist eller detaljist. För och nackdelar i förhållande till sina "egna" produkter/märke. Blir enligt mig en mer förtroendegivande läsning. Sen kan man kanske tänka att de produkter som har bäst mariginal "låter" bäst (i eget sortiment), men jag tror inte branschen erbjuder så stora skillnader på den punkten (som i många andra branscher)att det skulle löna sig.
Tydligt är att det som nu är gjort i hemmabio får baksmälla vad som när det skrevs säkerligen tänktes vara en smart marknadsföringskupp. Förmodligen är det också förrästen....fler läser väl den artikeln än läser denna tråd....

Artphotography
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:45:29  Show Profile Send mace a Private Message
Att veta är sällan fel, att inte veta kan man dö av. ''Magnus 2003.10.01''

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:48:47  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Frågan är väl om det går att hitta "neutrala" recensenter. Alla påverkas vi väl på ett eller annat sätt. Det skulle ju inte se snyggt ut om jag skrev recension på muse t.ex., men samtidigt så skulle kanske jag tycka att muse hävdar sig bättre mot t.ex. advantage än vad peter Westberg skulle tyckt eller någon annan som kasnke äger just advantage.

Tidningar är väl i första hand för att dregla på bilderna och i andra hand att läsa för info med en stor säck salt....(åtminstone testerna)

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:22:59  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
tidningar "borde" vara neutrala, objektiva eftersom 90% av potentiella köpare inte har hört det steget, eller provkört den motorcykeln, eller seglat den båten...de två absolut viktigaste ingredienserna för att sälja produkter är 1.bra reklam 2.bra testresultat och när då dessa två delar flyter samman "kan" det bli snedvridning av verkligheten - som inte merparten av köparna vet om.
Och det är egentligen just det som är poängen - merparten kan inte så värst mycket om det de läser utan måste lita på vad som står i texten. Är man väldigt insatt i ett ämne och läser en tydlig subjektiv bedömning som inte stämmer helt så smilar man lite och skakar på huvudet, MEN om man inte är insatt så tror man ju givetvis att det är så.....det är där jag tycker man är "ful" och icke rumsren.

Artphotography
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:47:56  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Ja, det låter lite besvärande. En sak är dock klar och det är att man aldrig ska döma någon på förhand utan att först låta denne framföra sin version av detta. Det har varit en hård och allvarlig ton i tråden.

Tidningen Hemmabio vill kanske kommentera, och även övriga som i mitt tycke har kritisierats och dömts mycket hårt i denna tråd vill säga något. Kanske det finns en förklaring som tar udden av precis all kritik som yttrats?

Allt som skrivs på internet är sant.

Edited by - MacDaxy on 2003/10/01 21:48:36
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:53:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
nOOb skrev:Om inte jag är helt fel på det så har väl robban skrivit mycket för hemmabio ??

//jonas


Jo, det är möjligt. Det gör ju iofs inte saken bättre....

quote:
Bland skrev: Utan att försvara någon så ska ingen vara förvånad. Det fungerar så här. Det är lätt att leta konspiration över allt!! Hurvida imortörer ska skriva tester osv är ju en bedömning tidningen och skribenten ska göra. Men att tro att Ken Kessler eller J. Atkinson eller R. Harley är "omutbara" är direkt fånigt. Självklart känner dessa herrar många konstruktörer,importörer,annat löst folk i branschen. Chedredaktörers jobb är att sälja tidningar. Och precis som dagstidningar finns det kvällspress och morgonpress och alla vill gå med vinst!!!



Ja, du har rätt... Att leta konspriationer är lätt... Och jag vill återigen poängtera att det är tidningen som valt att publicera en test skriven av en importör i hifi sverige som jag kritiserar....
Det finns förmodligen ingen i hifibranchen som inte har helt "vita händer". Något som jag som bankman reagerar mycket över... Men när en importör skriver en test så tycker nog jag att gränsen är nådd...


quote:
Meridian skrev: Kan ju vara värt att nämna att Peter Westerberg på Hi Fidelity har en hel del samröre med Advantage... hmm.

Så man behöver inte direkt läsa hans recensioner av Advantage produkter.


Nu ska vi vara noga med att påstå saker som vi kan bevisa, jag kan bevisa att Budha Audio och Klubben.net har ett sammarbete via produktvisningar i Stockholm. Kan du Meridian med handen på hjärtat BEVISA att Peter Westberg har "en hel del samröre med Advantage"??? I så fall vill jag att du presenterar de bevisen här och nu, annars vill jag att du tar tillbaka din anklagelse! OM, jag skulle finna bevis för att så var fallet skulle jag inte tveka en sekund om att skriva om det här också!!!

quote:
Jag tycker det är väldigt väldigt väldigt dåligt av dig som moderator att gå ut såhär hårt på detta vis.

Adam/HSVIP var iaf genuint orolig av vad robban skulle skriva om försteget så jag tror iaf inte att förtroendet har sänkt mer än det var innan för hemmabio.

Sen så har det väl höjts tokigt av vissa märken här också ??

bladeluis/advantage, transparent, jormakablar, shakti osv osv

Folk som modererar här har ju varit inblandade antingen jobbat själva med det eller som polare till distributörer och liknande.


Jag har haft ett långt samtal med Adam nu i kväll... Jag vet nu förutsättningarna för testet. DOCK som läsare av testet så reagerar jag ju på samma sätt fortfarande då jag ser kopplingarna till branchen och mellan företagen.

Om du upplever att vissa märken fått oförtjänt mycket utrymme på forumet så står det ju dig fritt att diskutera saken...

De som har kopplingar till branchen bland Admin och moderatorer är Sladd och Epkpeng, vilket de också tydligt har redovisat. Det stod inget i artikeln om att Robert Grubstad driver ett hifi företag eller har någonform av sammarbete med importören av Norma...

quote:
smf skrev: Pjotre - jag förstår din kritik och håller med dig, men samtidigt är jag förvånad över att du är så förvånad... detta förekommer väldigt mycket i tidningarna.... Den som testar produkter har i vissa fall, inte alltid, men ofta någon form av anknytning till företaget. Kan vara som i fallet ovan eller att denne person är mycket god vän med ägaren till företaget... etc....


Okej, du vet tydligen betydligt mer om branchen än vad jag gör.. Så när du nu har kommit med lite kvävda anklagelser så ber jag dig tydligt och klart beskriva dem så vi kan kritisera dem också! Vem och i vilka tidningar har den som testar "någon form av anknytning till företaget m.m." ???




Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:58:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Ja, det låter lite besvärande. En sak är dock klar och det är att man aldrig ska döma någon på förhand utan att först låta denne framföra sin version av detta. Det har varit en hård och allvarlig ton i tråden.

Tidningen Hemmabio vill kanske kommentera, och även övriga som i mitt tycke har kritisierats och dömts mycket hårt i denna tråd vill säga något. Kanske det finns en förklaring som tar udden av precis all kritik som yttrats?


Jag hoppas återigen att det som är besvärande är för tidningen och inte för Budha Audio och Klubben.net. Det är tidningen som gjort fel i mitt tycke inte de andra! Jag har som jag skrivit ovan haft ett långt samtal med Adam (HSIVP) och förklarat hur jag ser på saken och han förklarade hur han ser på saken. Jag föreslog att han skulle skriva några rader här och beskriva hur det ser ut ur hans synvinkel, likaså hoppas jag att Robert Grubstad skall göra. För dom har i mitt tycke inte gjort något fel utan det är tidningen som gjort det... Jag skulle väldigt mycket välkommna chefredaktören på Hemmbiotidningen att här kommentera hur han har resonerat när han publicerade testet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:58:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det dåliga i det hela är att Robert Grubstad är inblandad i HiEnd Of Sweden och HighEnd har återförsäljare av Norma i Stockholm, att han sen får figurera som "medarbetare" i Hemmabio även fast han inte är det, och recencera sin "egen" produkt i en allmän tidning kan inte accepteras överhuvudtaget.

Man kan undra hur tankegången gått både hos Robert och hos Hemmabio, hur har man trot att detta skulle kunna glida igenom i hifisverige ?!?! Visst så kan man inte klandra Robert för att ta chansen om den ges, men lite heder tycker man att man kräva, han är ingen journalist, han är inte opartisk till produkten, han har ekonomiskt intresse i en bra recension, så hur han har fått kunna komma till tals på detta sätt i en rikstäckande tidning är bortom all kritik !!!

Även om Hemmbio skulle ha sagt "kan inte du skriva nått för vi har inte folk/tid" så kan man inte som återförsäljare göra nått som detta. Hemmbio/Hifi&Musik rykte som oberoende tidning har tyvärr skadats en hel del av detta, och det ska bli kul att se hur man kommer kommentera detta.
Man trodde nog att en tidning med så stor genomslagskraft i sverige och med en så stor del av marknaden skulle kunna agera lite mer proffesionelt.

Jag som många är nog ganska förvånade hur nått sånt här skulle kunna få förekomma, och tyvärr så kommer detta nog skada alla inblandade mer än det gynnar...

Edited by - MartinH on 2003/10/01 22:51:44
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:12:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag säger som några ovan. Det här är inget som gör mig förvånad. Visst är det ur ett idealistiskt perspektiv lite trist men det vet väl alla att journalist A känner företagsanställda B o s v i en oändlig kedja. Enda anledningen att du kunnat göra denna "upptäckt" är ju att dessa killar inte smyger med sina namn och sina företagskontakter. Författaren kunde ju lätt ha sålt sin frilans-artikel via en helt neutral "spökskrivare" så hade inga frågor kunnat ställas. De flesta vänskaps- eller affärskontakter får vi läsare/kunder naturligtvis ingen kännedom om. Inte f. har jag någon aning om vilka journalisterna på Dagens industri dricker öl tillsammans med. Eller aftonbladets osv. Någon absolut rättvisa, några objektiva kriterier för vilka artiklar de skriver eller publicerar finns naturligtvis inte. De trycker det de vill. När en i raden av börsanalytiker (som säkert har tiotals vänner till höger och vänster) får media-utrymme för att kommentera en enskild aktie så kan det få stor ekonomisk påverkan på diverse privatpersoners och företags plånböcker (inklusive skribentens egen eller hans kusins kompis e d). Vem bli förvånad?

Vad vill jag säga med det här. Nåt sånt här antar jag: Länge leve de hårt arbetande småföretagarna! De skär sällan guld med täljkniv. Och deras eventuella vänskapskorruption är en mycket liten droppe i ett stort hav.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000