HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserad/obalanserad??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:56:15  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Hej!

Jag undrar vad det är för skillnad på Balanserat och Obalanseret (Signal kablar).

Obalanserad betyder ju att man har med jord som referens, medans balanserad beytder att man inte har jord som referens.

"Vanliga" signalkablar (obalanserade) har väl inte inte jord som referens.

Inte heller balanserade har väl jord med som tredje ledare, utan det är väl skärmen?

Jag tycker att både Balanserat och Obalanserat i hifi sammanhang är balanserat, har jag fel?

/Nikon

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:06:57  Show Profile Send Ayn a Private Message
Search -> "balanserad" eller "balanserat" -> Forum "HiFi" -> Archived Posts, oarkiverade kan du också testa. Den läsningen borde räcka för att svara på dina frågor.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:27:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message

quote:
"Vanliga" signalkablar (obalanserade) har väl inte inte jord som referens.

Jorå, det har de.

quote:
Inte heller balanserade har väl jord med som tredje ledare, utan det är väl skärmen?

Det brukar vara skärmen som är jordreferens, det är riktigt.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:32:36  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Ok!

Nu har jag försökt men inte hittat nåt bra svar.

Frågan kom upp i jobbet när det gällde balanserad och obalanserad data kommunikation.

Där är det nämligen så att obalanserad kommunikation inte skall användas i och med att det är störningskänsligt. I obalanserat änvänder man sig av jord som referens.

Därför tycker jag att det är konstigt att hifivärlden sägs det att balanserat är bäst för man har jord...

Är det nån som orkar förklara?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:36:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Där är det nämligen så att obalanserad kommunikation inte skall användas i och med att det är störningskänsligt. I obalanserat änvänder man sig av jord som referens.

Ja.

quote:
Därför tycker jag att det är konstigt att hifivärlden sägs det att balanserat är bäst för man har jord...

Förstår ej din fråga eftersom uttrycket ovan inte ger tillräckligt med information för att kunna tolka din senare mening. Balanserat bäst för att man har jord? Hur har du hört det? Det har nämligen föga med saken att göra.



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:37:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
Såvitt jag förstått funkar balanserat så att du skickar signalen + den inverterade signalen samtidigt. I den andra änden inverterar du sen "tillbaka" den inverterade signalen och sållar bort det som skiljer mellan de två signalerna du har då, eftersom det rimligtvis är störningar som letat sig in under vägen. Det går nog att förklara mer detaljerat, men det är grundteorin iaf

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:38:39  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Knoppen:
Hur kan obalanserat ha jord som referns när signalkabeln inte har jord?

Skärmen är väl inte kopplad till jord i balanserat?

En skärm brukar man ju oftast bara ha kopplad i ena änden vi installationer annars kan man få strömvandringar i skärmen som stör.
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:45:51  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Ahaa!

Nu tror jag att jag förstår, jag blandade in tvåvägs kommunikation i bilden. Hifi är det ju bara envägs "kommunikation"

Obalanserada kablar har man jord och signal och balanserat har man Signal plus och inverterade minus samt skärm/jord.

Har jag förståt rätt?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:47:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Gaaaah, enough.
http://www.electrocompaniet.no/nyweb2/pdf/whitepaper/Why%20balanced%2002.pdf
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:50:23  Show Profile Send n00b a Private Message
Alla i HiFivärlden tycker inte att det är bäst med balanserat. Därimot så tycker nog många tillverkare och handlare att det är mycket bättre som någon sa en gång någonstans.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/09/30 :  12:05:03  Show Profile Send K-man a Private Message
Claes_Ireland, bra länk! Tack för den!

\\K-man
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:48:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det var så lite så. Jag gillar den själv. Förutom att dom säger "det är bättre" så förklarar dom det på ett bra sätt tycker jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000