HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snabb DVD-spelare för musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/09/30 :  09:56:03  Show Profile Send f97mno a Private Message
Jag har tänkt mig att köpa en DVD-spelare med bra ljud som ska ersätta både min nuvarande CD-spelare och min DVD-spelare för att minska antalet låddor i steroracket. Problemet är bara att alla DVD-spelare är så långsamma i hanteringen att jag får hjärnblödning varje gång jag ska byta skiva.
Min fråga är alltså... finns det någon som kan tipsa om en DVD-spelare där det inte tar 15 sekunder från att man lagt i en CD-skiva tills att den börjar spelas?

/Micke

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/30 :  09:57:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Varför inte en fortsatt separat CD-spelare.
Bättre ljud och problemen du upplever med DVD försvinner automatiskt.

Bravo
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:08:26  Show Profile Send f97mno a Private Message
Jo... det är väl den enklaste lösningen. Problemet är bara att jag har en stereobänk som jag är väldigt nöjd med där det bara får plats ett visst antal apparater och eftersom jag har lite andra prylar på väg in så måste någonting åka ut. Därför skulle det vara praktiskt att skippa CD-spelaren (som dessutom håller på att lägga av för gott).

/Micke
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:09:08  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Lexicon RT-10, den är grymt snabb oavsett vilket format du pillar i den...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:13:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Sonys billiga dvd-spelare är lika snabba som en CD-spelare. Mkt bra funktion faktiskt. Tysta och hyfsat snygga är de också. Ljudet får du bedöma själv men det duger åt mig.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:14:31  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Visst skulle det vara skönt att bli av med en burk och ändå behålla eller förbättra ljudkvalitén.. Frågan är om det går?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:15:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Visst skulle det vara skönt att bli av med en burk och ändå behålla eller förbättra ljudkvalitén.. Frågan är om det går?


Visst går det... Men det kostar lite mer att få både bra bild och bra ljud och en snabb hantering...
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:16:52  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Med liknande budget tänkte jag (men skrev inte..)

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:19:03  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har aldrig fattat det där riktigt.

Ladda skiva - 10 sek i värsta fallet
Spela skiva - 70 minuter typ?

Om man vill byta spelare för att accesstiden är någon sekund snabbare tycker jag man snarare ska ta och stressa ner.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:25:14  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Vad är eg. problemet, HiFi & Musik gjorde en test av Multispelare och alla var bättre än deras ref DAC SAM. Jag läste inget om att dom skulle vara sega..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:34:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Aton, tyvärr låter samtliga av Sonys billiga DVD-spelare urk som CD-spelare, dvs av de jag lyssnat på hittills vill säga, och det är väl typ 3 oika modeller kanske.

Jag har själv inte hittat någon DVD-spelare som är lika snabb i starten som en vanlig CD-spelare. Men det är även annat du bör kika efter f97mno, och det är hur den spolar. T ex brukar DVD-spelare ofta fortsätta spola när man släppt spolningsknappen, samt att de har mkt långsam spolning i början och då måste man dutta på spolknappen flera gånger för att den ska spola snabbare. En annan konstighet kan också vara att vissa DVD-spelare automatiskt sätter in en 2 sekunders paus ÄVEN på CD-skivor där musiken år inspelad ihopvävd och bara låtnumret indexeras upp ett steg.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:03:20  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Är det någon som lyssnat/köpt någon av de Multispelare som förordades i H&M? Yamaha, Marantz eller Denon (verkar prisvärd..). Hur står de sig som rena CD-spelare?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:28:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Om man nu skulle gå på en sån lösning så skulle jag satsa på en spelare från ett renomerat hififöretag och inte nån utav massproduktionsfirmorna från japan/holland...

Hitta en spelare från tex Roksan,Arcam,Cyrus,Meridian, där får man oftast en spelare som har en genomtänkt ljuddel och nästan kan sägas ge bild som nått som man får extra...

/Martin
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:36:10  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Konstigt att ingen av dessa var med i testen, skulle dock vara högintressant att höra om någon jämfört hemma.. Jag gissar att H&M är "lite" väl optimistiska gällande den generella ljudkvalitén på multispelarna.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:41:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
H&M är lite väl optimistiska gällande det mesta

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/30 :  12:03:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Haha.. Jo det är faktiskt lite lustogt med vilket urval dom fick fram, men det är nog tyvärr så att man går till gammla invanda mönster på H&M, det är nästan alltid samma märken som figurerar i testerna ?!?!

Men visst dom kan ju inte ta med allt när dom testar ( även om dom sa att dom skulle göra det ?!?! )
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/09/30 :  12:51:51  Show Profile Send f97mno a Private Message
Tackar för flera bra tips...

Knoppen

Tack för tipset att kika på hur spolningen fungerar, det har jag faktiskt aldrig tänkt på men det är ju också en sån sak man kan bli galen på.

Ayn

Visst... Jag är förmodligen stressad till min natur. Därför lyssnar jag gärna på musik för att slappna av. Då vill jag liksom slippa tänka på något annat än musiken jag lyssnar på. Alltså ska apparaterna göra sitt jobb snabbt och effektivt så man slipper tänka på att de finns.

/Micke
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/30 :  14:16:23  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Muse Thalia

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000