HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Carlsson (Sonab) OA14
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/09/29 :  06:35:25  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har i helgen blivit ägare till ett par Carlsson OA14. Det står visserligen Sonab på fronten men det skall det enligt insatta göra.
Den exakta benämningen är Sonab OA14. Högtalarna skall vara inköpta 1975 enligt den enda ägaren (morsans gubbe). Efter att ha fått krångla lite för att jag skall kunna använda riktiga högtalarkablar så lät jag högtalarna få mjuka upp lite några timmar innan jag lyssnade på allvar. Jag konstaterade att allt fungerade först för elementen är ju rejält gamla men allt verkade ok.

Jag har alltid haft lite svårt för när folk säger att en högtalare låter ljus eller mörk men i detta fall måste jag säga att detta är den "ljusaste" högtalare jag hört. Inte så att den är vass men basen är i det närmaste obefintlig och diskanten känns lite som elementen ser ut. Typ spretig om ni förstår vad jag menar. Dock låter allt ganska trevligt ändå. Röster låter naturligt och trots den lättviktiga ljudbilden så blir det aldrig essigt.

Jag har ett ganska svårt rum och här gör OA14 ett bra jobb. Det som var Stig Carlssons käpphäst (rummet) visar sig fungara bra. Högtalarna har en bra förmåga att så att säga försvinna. Detta har kanske nackdelen istället att ljudbilden tenderar att bli lätt diffus.
Det går inte heller särskilt bra att spela högt med dessa högtalare så metalfansen bör titta åt ett annat håll men det kanske var mer väntat.

Skulle jag köpa ett par sådana här högtalare så tror jag att dom numer konkurrerar med högtalare i 2000kr klassen. Dock finns det fina tips på www.carlssonplanet.com där det verkar gå att klämma ur betydligt mer välljud än vad mina originalburkar förmår. Som ni förstår är dessa högtalare chanslösa mot tex ett par MA Bronze som ligger på ca 3500Kr enligt mina öron.

Kanske dessa burkar också kan passa bra till bakhögtalare i ett hemmabiosystem??? Det borde dom då kravet på bas och pinpoint ljudbild inte är så noga. Kul var det i alla fall att återvända till 1975

Kringutrustning:

Accuphase E305
Teac VRDS 10
Monitor audio gold
Monitor audio bronze
Audio pro black diamond
Cambridge 500 cd/förstärkare
Audioquest/nordost kablage

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/09/30 06:00:38

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:40:53  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Kvaliten stiger mångfalt när man byter ut diskanterna och placerar dom i Y-formation. Detta kostar inte många 100lappar och gör att högtalarna mycket väl kan tävla med MA Bronze!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:47:37  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det låter ju bra men hur får man till basen??

Basen känns som denna högtalares största brist. Vilka morderna element passar till basarna?


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Lars Håkansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:49:03  Show Profile Send Lars Håkansson a Private Message
Hej

Du måste antagligen byta basarna, eftersom skumkanterna kanske är slut(även om det inte syns för blotta ögat). Gå in på den redan rekommenderade hemsidan, Carlsson Planet och botanisera vidare. Där står också var man kan få tag på nya eller renoverade element

Sen är ju dessa högtalare kanske främst tänkta för akustisk musik, och basen hos dem bygger mycket på att högtalarna utnyttjar rummets basförstärkande egenskaper. Så placeringen är viktig.

Själv har jag haft och har flera modeller av Carlssonhögtalare, och ska just till att renovera ett par OA116. Jag har svårt att hitta andra högtalare( i rimlig prisklass) som fungerar lika bra i vanliga bostadsrum, med nivåer som omgivningen accepterar och med akustisk musik.

Mvh Lars

Lars Håkansson
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:32:22  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Dan:

Har du någonsin vägarna förbi Göteborg så ska du få lyssna på ett par OA14 i senaste version som jag renoverade åt en god vän i förra veckan. Basen är väl annars en av de stora fördelarna med OA14 då de har en -3dB punkt på cirka 29hz i rum. En helrenovering samt modifiering av den typ vi gjorde på nämnda par kostar ganska prick 3000kr och jag kan inte påstå att jag har hört några andra högtalare (förutom någon endaste annan Carlssonmodell) som låter bättre.

Som redan skrivits så är basarna alltid slut på dessa gamla burkar så byte av både basar och diskanter är helt klart ett måste. Utöver elementkostnaden så är det lite småsaker som 4st kondingar, några spolar, några gummibussningar samt lite kabel som behövs för en helrenovering. Men då får man också ett par högtalare som man (i mitt tycke) kan leva med livet ut (om man gillar Carlssons fria, öppna spelstil och deras sätt att "försvinna" dvs).

Hifikit säljer korrekta originalbasar för 595kr/st och har även de nya otroligt mycket bättre diskanterna (8 ohms versionen av Peerless CT62H). Micke Högrud har dock bättre pris (145kr/st jämfört med Hifikits 220kr/st) och nås på hifi@hotbrev.com .

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/09/29 17:54:02
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:53:38  Show Profile Send Soulman a Private Message
Om man skall leka messerschmit ett tag så var väl rummet knappast Stig Carlssons akilleshäl?? Hans konstruktioner syftade ju till att fungera i vanliga rum...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/09/30 :  03:11:30  Show Profile Send pekka a Private Message
quote:
Den exakta benämningen är OA14L

L står väl för Left
Din andra högtalare har väl förhoppningsfullt OA14R som beteckning.
Bara så du inte har två vänsterhögtalare ?

PEKKA
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/09/30 :  05:58:47  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Soulman. Jag menade förstås käpphäst
Håller med om att det var just detta han var bra på.

Erik. Jag bor i Göteborgstrakten
Ja, varför inte. Jag kommer gärna och lyssnar. Hör av dig via mail eller messages här på forumet.
Skicka mig gärna en prislista om du vill på uppgraderingar till högtalarna så hör jag av mig för själv är jag totalt inkompetent på att fixa sånt. Helrenovering 3000Kr?? låter (!!) ju inte helt dumt om det blir mycket bättre. Pekka, du har rätt. Det står r på andra högtalaren


"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/09/30 06:07:18
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/10/03 :  14:11:08  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Dan:

Du har ett PM. Vi kan ju diskutera det här med helrenovering om du skulle gilla dem när du lyssnat?

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000