HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Rundtur i Malmö och Lund!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/08/22 :  12:21:07  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Känner för att skriva av mej lite!

Jag och en kompis hade planerat en liten lyssningsrunda i Malmö och Lund, som skulle gå av stapelen Torsdagen 21/8. Så när klockan var 13.00 då begav vi oss iväg. (Ja vi kom inte iväg tidigare, vi är arbetslösa nätverkstekniker med a-kassa och för mycket timmar vid datorn på nätterna ) Första stoppet blev Hifi-Klubben i Lund. Min kompis var lite inne på stativare för en 8000++ med marginal för värre grejer! Tyckte det skulle vara intressant med stativare eftersom jag alltid varit så negativ mot sådant små krafs! plus att jag var ute efter högtalare som skall sopa mina Canton RC-L under mattan rejält! (Golvare då) Tillbaka till lund! Vi smög in i butiken och började spana efter skönheter, men dom hade inte alls stort sortiment av stativare, mest golvare! Så det blev inget där. Stod ju vare fall ett par sköna B&W N 802, men jag förstår ej varför dom hade stoppat in dom skönheterna i en sådan liten butik? Dom är värda ett stort rum med högklassig elektronik! *synd* Skall även lägga ett betyg på personalen. Jag ger dom 2 av 5, lite glade miner hade ju aldrig varit fel, totalt oengagerade. Det ända han kom med var att där kommer nyare modeller i höst! Och att deras underbara tidning kommer ut i ett nytt ex till hösten. Ja det var ingen höjdare service.

Nästa stop var The Rock i Lund. Butiken såg inte så mycket ut för världen, men ack vad skenet bedrar, den var fullproppad med godsaker som vi ville lyssna på. Här tog det genomsnitt 1min så hade vi en trevlig säljare och han frågade om vi var intresserade av nåt? Javisst sa vi glada Skåne pojkar. Vi började med Infinity Kappa 200 körde dessa mot Jm-Lab Electra 906. Infinity lät väldigt ljust och detaljerat, men med rätt elektronik och kablar tror jag man kan hitta en bra balans. Basen i Ifinity har ju vissa sagt att den är torr och rapp, jag tyckte att den var lite blöt och bullrig på nått sett, svårt att förklara, lite A-Teens över dem.
Nästa högtalare för lyssning var JM-Lab Electra 906, en lite dyrare högtalare med vi tyckte att det skulle bli en kul jämförelse. Har aldrig hört på Jm-Lab så det skulle bli kul. Slänger på Sophie Zelmani och börjar spetsa öronen. Ja vilken högtalare, mycket detaljerat ljud med en väldigt bra balans mellan alla registerna. Basen är också hypersnabb och exakt i sitt spelande. Väldigt bra högtalare!
Men efter lite mer lyssnande så börjar golv fansen tycka att basen är lite väl tam. In med ett par Canton Karat S 8 DC. Kör själv Canton och tyckte det skulle bli kul. I med lite skivor igen. Nu fick vi basen och det där lilla djupet i basen. Men ACK!!!!! Vad vi saknade det detaljerade ljudet i dom högre registerna som Jm-Lab hade, det hördes helt enkelt skit nu! Jaha vad gör vi nu……..Då kommer den vänliga personalen in igen och undrar om vi har korat non vinnare? Japp! men vi saknar djupbasen. Men då kom han med ett litet förslag. Vill ni kanske lyssna på Jm-Lab Electra 926? Stod och funderade i 10sec, ja varför inte? Han började bära och stånka, vi frågade om vi skall hjälpa till? Behövs ej sa han! Men vi hjälpte till att ta prislappen! In i rummet igen, på med ytterligare skivor, efter 30sec var jag förälskad, här var basen och detaljerna förpackade i samma låda, fruktansvärt rent och detaljerat ljud och hyper rapp bas. USH va bra!!!!....... Båda bröderna (ägarna) hade själv Electra serien hemma så dom kunde bara lovorda dom. En gång JM-Lab och du är fast sa han! Hörs farligt! Personal 5 av 5. Efter en helt outstanding lyssningsrunda så begav vi oss till Malmö. Det var ju Malmö festivalen, så tajmingen var ju på topp! Trippen gick till Hifi Center, sprang ett par varv i butiken och spanade på sortimentet, dom hade fått i Canton värstingar, satan va stora! Dubbla 12:or Nä nu var det inte det vi skulle lyssna på…. Vi lyssnade på Dynaudio Audience 72, där blev jag besviken. Inga detaljer och instängt ljud, men han sa också att dom var helt ny inkomna och ej inspelade så jag tog det ej så allvarligt. Men dom hördes mycket dåligt för vara helt nya. Personalen var också den sämsta under hela dagen, totalt ointresserade, efter typ 10min så frågade vi själva om vi fick lyssna, Får ju bättre service på onoff!.... Personalen för tillfälligt 1 av 5
Nu var klockan redan 17.40, lyssningen hos The rock tog lång tid. Så vi la benen på ryggen och sprang till Hifi Skåne, inne i denna butik så var där massa god saker med Audiovector och Moniter Audio, jag ville lyssna på mycket här… Men tiden hade sprungit iväg. Där var för övrigt bara en personal medlem i butiken, den andra hade semester. Men han lovade oss en rejäl lyssning nästa gång vi kom! Var för övrigt väldigt trevlig.

Vad har jag då fått ut av detta? Ja lyssna aldrig på dyrare högtalare än vad du har råd med! Och ta god tid på dej och ta med massor av favorit musik!

Ansvarar ej för stavfel, skrev bara av mej! :D

Rundan går vidare mot Resten av Hifi-Klubbens butiker i Malmö och så klart Hifi Skåne!

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:05:36  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ser fram mot del 2..

Electra serien är inte dum...

Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:07:49  Show Profile Send gardd a Private Message
en klassiker: först spelar man 2 pissiga högtalare, sen kånkar man fram med tunga artilleriet, och vips är kunden såld! :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:17:08  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Electra serien är inte dum...


Inte den äldre Electra serien heller (920.1)
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:35:41  Show Profile Send gardd a Private Message
Tack för en spännande rundtur! Vi väntar spänt på fortsättningen!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:54:22  Show Profile Send cabasse a Private Message
Omdömena om respektive butik stämmer väldigt bra med mina egna erfarenheter.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/08/22 :  16:19:57  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
cabasse: Då har jag och min polare även uppfattat det rätt!
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:22:14  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Du får gärna komma att hälsa på mig vid Fridhemstorget i Malmö, hojta till så fixar vi en dag. Gärna helg och dagtid så grannarna inte klagar

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

killroy
Member

74 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:58:26  Show Profile Send killroy a Private Message
Var körde ni för någon elektronik och kablage ihop med 926:orna?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:23:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vi körde faktiskt bara med Harman/Kardon 8500 eftersom det var min polare som skulle köpa högtalare, och han har redan HK 670!

Men där fanns ju även Krell och TagMclaren men det blec H/K!
Go to Top of Page

killroy
Member

74 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:31:04  Show Profile Send killroy a Private Message
Intressant, jag kör med avr-7000 till mina 936:or. Ska ifs bytas ut senare.

Vad använde ni för någon cd-spelare?

Edited by - killroy on 2003/08/23 00:34:17
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:41:28  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det var ju en liten avskrivning!

Håller med dig fullständigt om personalen i nämnda butiker.

Har själv DIY-Focal med samma mellanregister som Utopia-serien och XLS-basar.

quote:
En gång JM-Lab och du är fast sa han!


Håller absolut med!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:14:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan eftersom min polare har DVD 25 så blev det (DVD 30) ville se vad den gick för, men skillnaden mellan dom två är marginell.

Killroy, tror dina 936 hade mått bra av ett externt slutsteg, av lite högre klass!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:22:08  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Förmodar att du snart ska byta upp dig och slänga ut Cantonhögtalarna...eller?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:03:06  Show Profile Send matså a Private Message
Jag har aldrig varit inne i affären i Lund (hifiklubben), men min käre arbetskamrat Stefan säger att han som har den affären är lite konstig. Om han tycker om en kund så får man världens bästa service men om han inte så... och då behöver man inte göra något dumt. Han får bara för sig om han gillar en eller inte. Han är lite speciell enligt Stiffe Rakham de röde.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/23 :  16:07:14  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Konstigt det ni säger om Hifiklubben i Lund, känner de som har butiken (har själv jobbat lite grand där) och det där överensstämmer inte med mina erfarenheter. God och vänlig har annars varit ett varumärke för Hifiklubben tidigare.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/23 :  16:50:53  Show Profile Send matså a Private Message
mmx2, Stefan är en trevlig person, men i detta fallet så hoppas jag att han har fel och att ägaren är alltid lika servicevänlig mot alla.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:39:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har varit många gånger på hifi klubben i Lund och lånat mängder med elektronik och högtalare (jag har t ex lånat en nad s500 cd, en nad s300 stärkare, en marantz cd, ett par B&W cdm7nt och en massa mer) utan att ha köpt något alls. Dom är alltid skittrevliga och interesserade och dom fortsatte att vara interesserade och skittrevliga av mig som kund trots att mitt val föll på andra märken än vad dom har i butiken. Jag ger hifiklubben 7plus av 5!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:39:37  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Köpte ett S200 steg av Axxxxxx på Hifiklubben i Lund. Ohh det var så fint skick m.m aldrig pillat på blabla

När jag såg det så var det en stor fet repa undertill och ovanpå kylflänsarna. Skruvarna till locket hade inte satts dit korrekt utan hade tvingats i spåret av "nån". Så när jag tagit av locket och skulle sätta fast det igen så bröts skruven/skruvarna av.

T.o.m hans kollega sa detta på telefonen när jag ringde. (Axxxxxx var på semester då)

Dålig stil tycker jag.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/23 19:40:26
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:50:35  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har bara haft att göra med en kille som hetter Tobias på hifi klubben i lund och han är extremt trevlig och vänlig och jag kan ge honom alla rekommendationer. De andra säljarna har jag inte snackat med

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

killroy
Member

74 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:07:12  Show Profile Send killroy a Private Message
Håller med om att jag behöver lite mera "kräm" till mina 936:or.

Men just nu är första prioritet att byta ut min cd/dvd, nu har jag en pioneer 737, den är helt ok som dvd spelare, men som cd-spelare är det nog ibland det sämsta jag har sett.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:40:08  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
men som cd-spelare är det nog ibland det sämsta jag har sett.

Eller hört?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/24 :  14:15:57  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Ni som gillar Jm Lab electra 926, prova att köra dom med Lavardin IS (eller it). Har aldrig hört dom spela bättre än med Lavardin. Låter GRYMT bra!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/24 :  19:17:05  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
HeHe..737:an har jag haft.

Helt ok som DVD som sagt men helt kass som cd. Platt ljud ihop med färgad diskant blir aldrig bra, speciellt inte till Focal.

EDIT: Bara som uppdatering så kan ni vänja er vid namnet FOCAL som det kommer heta efter årsskiftet. JMlab försvinner mao...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/24 19:19:00
Go to Top of Page

killroy
Member

74 Posts

Posted - 2003/08/24 :  22:52:26  Show Profile Send killroy a Private Message
Akhenaton: Jo, jag har hört att Lavardin och jm lab ska låta ruggit bra ihop.
Har för mig att det är just Lavardin som jm lab använder som test elektronik när dom ska testa högtalarna.

Maxmartin: Då vet du hur jag har det nu :-(
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/25 :  00:15:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Roligt med hängmattefrekvensgång!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/25 00:16:44
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000