HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blöta & store högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:52:48  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Tänkte köpa ett par nya högtalare och har en budget på 10-15 000 kr. Vad ska jag kolla på om jag vill ha ett par högtalare som spelar STORT och BLÖTT?! Har sneglat lite på B&W, JM Lab, Tannoy och Yamaha. Är ju fel ute då? Nån som har nåt roligare tips?

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:59:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
DALI Evidence 470 o 870 tycker jag spelar ganska STORT. Men i den här prisklassen hade jag hellre satsat på stativare typ Dynaudio Contour eller B&W 805.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:17:07  Show Profile Send CC a Private Message
blött? Varför?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:48:33  Show Profile Send niklas a Private Message
Cervin Vega kanske?

Har aldrig tidigare varit med om att en blöt bas kan vara något eftersträvansvärt men men...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:49:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, vad menar du med blöt bas?

Bravo
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  03:07:08  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Marbrink tackar för tipset, ska kolla upp dali i veckan.

Ni andra Jag vet inte om blött är rätt ord men jag vill ha ett mjuk och runt ljud och inte ett hårt och strävt om ni förstår vad jag menar. Och varför, jo för jag gillar när ljudet går att spela i princip hur högt som helst men ändå känns det som man går på moln... Många högtalare har ju en tendens att när man spelar på dom högt så gör det nästan ont i öronen. Har specielt råkat ut för det med mina bilstereo grejer, tex tycker jag DLS har ett blött och runt ljud. Är ni med på vad jag menar
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  03:19:24  Show Profile Send niklas a Private Message
Mm, tror jag hajar... Men blöt är, för mig, synonymt med diffus, luddig bas. Inget bra alltså. Kanske är "varm" ljudkaraktären Du menar?

Men om vi skiter i ordvalen o rekommenderar högtalare istället så kanske Sonus Faber kan vara något för Dig?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/09/29 :  03:33:57  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jag skulle rekommendera "som vanligt" Dynaudio Contour 1.3 MkII : )


Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/09/29 :  07:03:47  Show Profile Send n00b a Private Message
Om vi ändå är inne på dynaudio så skulle jag helt klart rekomendera 1.3se inte mkII

Men man kan inte spela så tokigt starkt med någon av dessa högtalare. Om vi nu menar STARKT inte starkt.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/09/29 07:04:32
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/29 :  07:26:53  Show Profile Send David A a Private Message
Med filter kan man spela MYCKET, MYCKET starkt!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/09/29 :  08:29:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
Köp ett "värstingkit" från ljudia med dubbla 15" i en garderob. Det kostar inte så mycket osså får du loudnesseffekten du är ute efter. iom att dom inte kostar så mycket får du tid och råd att leta efter ett par högtalare som låter hifi. Så en dag så har du en dubbel uppsättning högtalare, garderoberna till "hevyvröööl" och ett par b&w till allt annat. B&W kan nog passa dig i övrigt, Dom är "snälla".
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  08:46:47  Show Profile Send bjarne a Private Message
Tänk på att du måste ha en schysst förstärkare om du vill kunna spela HÖGT och mjukt på samma gång. Så se över också den. Jag kan rekommendera en lyssning på Vincent SV233 för stor kraft med varmt anslag i motsvarande prisklass som du letar högtalare. Den i kombo med ex v Dynaudio Audience 72 skulle nog kunna passa om du vill ha golvare.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/29 :  09:02:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nja, högtalare kommer inte ändra karaktär (hårt) när man spelar högt som förstärkaren gör. Med rätt grejor innan går det att spela otroligt högt med vilka högtalare som helst. Men många "japanska" förstärkare mäter bra men låter illa när man plågar dom lite.
Vilken förstärkare tänker du spela högt med?

mvh/Harryup

PS. Glöm inte att rummet påverkar ännu mera vid hög ljudvolym. DS

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2003/09/29 09:03:55
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:32:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Creator har PM

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:45:02  Show Profile Send binmarv a Private Message
Finns en högtlare sm passar in perfekt på din beskrivning. Mirage:s OM-serie. En av de blötaste är OM-6 som du borde kunna få tag på till ett suveränt begagnatpris. Har haft dem själv så jag talar ur lång erfarenhet...

Lycka till !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:49:05  Show Profile Send pontus a Private Message
Sonus Faber -- om du kan hitta nått beg. i din prisklass.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  11:20:12  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jag får tacka för alla tips, verkligen schysst. Nu har jag lite jag kan gå ut och provlyssna på i veckan! Ang vilken förstärkare så är det just en Vincent SV233 jag kommer köra dom på. Har en Harman / Kardon liggandes också men den är lite för vass enligt mitt tycke.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  11:21:53  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
lasselite måste bara säga att ditt tips är helt underbart. Ska kasta ut frugans kläder och börja bygga ikväll hehe
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:00:52  Show Profile Send Larsen a Private Message
Kasta ett öra åt Klipsch högtalare. Dom har hög känslighet, kan spela HÖGT och den jag hört låter inte vasst (dock inte hört den i länken).
Tex Klipsch RF-35 för ca 12000:-
Finns kanske hos vissa av Netto Direkts butiker.
http://www.nettodirekt.com

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/09/29 13:14:38
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:09:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message
God dag Cybervoice!

Nu har du allt rekommenderat HELT fel högtalare! Dynaudio är knappast vad man kan beskriva att spela "stort och blött". Likaså Pontus som rekommenderar Sonus Faber, - inte heller "stort och blött".

Jag tror mer att Creator är ute efter något liknande dessa:

XL Fidelity PG-1800-PRO, fast de kostade visst det dubbla mot vad önskemålet var.


Eller som några andra skrivit; Klipsch, Cerwin Vega, el dyl. Eller varför inte JBL, äldre Infinity, Voice of the Theater* (Altec Lansing).

* Då kan man skrämma liv i hela kvarteret.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:06:58  Show Profile Send pontus a Private Message
quote:
Jag vet inte om blött är rätt ord men jag vill ha ett mjuk och runt ljud och inte ett hårt och strävt om ni förstår vad jag menar.


Sonus Faber...?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:44:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Marbrink tackar för tipset, ska kolla upp dali i veckan.

Ni andra Jag vet inte om blött är rätt ord men jag vill ha ett mjuk och runt ljud och inte ett hårt och strävt om ni förstår vad jag menar. Och varför, jo för jag gillar när ljudet går att spela i princip hur högt som helst men ändå känns det som man går på moln... Många högtalare har ju en tendens att när man spelar på dom högt så gör det nästan ont i öronen. Har specielt råkat ut för det med mina bilstereo grejer, tex tycker jag DLS har ett blött och runt ljud. Är ni med på vad jag menar


Aha nu börjar jag fatta vad du menar... Jag tror att du vill ha högtalare som inte ändra karaktär när du skruvar upp volymen. De allra allra flesta högtalare låter väsentligt annorlunda "när man drar på" p g a att de helt enkelt ökar distorsionen kraftigt. För att hitta sådana högtalare måste vanligtvis söka efter sådana som normalt är fysiskt mycket större än "vanliga" hemhögtalare.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/09/29 :  16:11:20  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle rekomendera dig att leta reda på ett beg. par av några Martin Logan.
Större ljudbild hittar man inte

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:34:09  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om nu bilstereo är referensen i det här fallet hur kan ni rekomendera ML, SF, Dynaudio, B&W, mfl?
Nä, Knoppens förslag är de som jag tycker du borde titta lite närmre på.
Knoppen> Jag tror att vi varit överens om det mesta på senare tiden, sen våran "spikifotendebatt" (syftar på spike,mjukfot,Q-dampers, mm)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:28:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Lyssna på Dali 5005 eller 6006 på hifiklubben. Jag tror de matchar både din beskrivning och din vincentstärkare bra.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:29:31  Show Profile Send Aton a Private Message
Glöm JM lab och B&W. De har ett tunnare och "väldigt" kontrollerat ljud.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000