HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 (Ny CD - lite hjälp någon?) - Äntligen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/21 :  18:34:55  Show Profile Send Poe a Private Message
Efter att enbart varit besökare på detta forum en längre tid har jag äntligen blivit medlem. Nu behöver jag lite hjälp.
Jag är ut efter en CD-spelare som ger min anläggning mer engagemang och spelglädje. Jag har f.n ett par B&W 602 S3 + en Primare I20 förstärkare samt en gammal Pioneer PDS-703. Jag inbillar mig i alla fall att en ny CD skulle ge min anläggning den ljudförbättring jag söker. Jag har lyssnat på ett flertal CD-maskiner, bl a Primares D20 mkII, Rega Planet, Arcam CD82T, Rotel RCD-1070/RCD-02 Marantz CD 6000 KI. Det som kännts mest rätt är Rega Planet och Arcam CD82. Regan kändes mer "rätt" och naturlig än CD 82:an även om den senare hade ett bredare stereoperspektiv. Den stora besvikelsen var dock Primare D20 MkII. Det var trist och livlöst, nästan spretigt. Jag börjar undra så här i efterhand om det kanske var nått fel på den i butiken.

Är det någon som har erfarenheter av denna maskin? (Den är trots allt inte helt avskriven då det känns som en naturlig partner till I20:n. Eller kan nån ge mig ett tips på en CD som löser mina ljudproblem?

Mvh Poe

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/10/01 15:20:07

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/21 :  18:40:21  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Naim CD5 och Linn Genki kan väl vara värda en provlyssning av nämda så föredrar jag Naim.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2003/09/21 18:40:54
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/21 :  18:55:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vad jag förstått av alla möjliga recensioner (visst, man ska inte lita på recensioner, men när många tycker lika är det nog en fingervisning) så är D20 en ganska tråkig spelare, speciellt jämfört med D30.2. Har du kollat upp D30.2? Eller ligger den utanför din budget?

Arcamen är väl aningen mer "klinisk" och korrekt, medan det är mer "boogie-faktor" på Regan. Jag tycker du är helt inne på rätt spår om du vill ha mer engagemang och spelglädje! Kan bara instämma också i de tips som Hepcat gav. Både Genki och CD5 ger mycket ös - mindre sofistikerat ljud, men istället tusan så roligt.

Ljudmakarn har en CD-spelare vid namn Myryad MCD 600 inne (tror jag? Eller är det MCD 200?) som också kan vara värd att kollas upp. Klart angenäm bekantskap när jag fick den demad för mig i somras.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/21 :  19:36:31  Show Profile Send Poe a Private Message
Tack för tipsen. Både Genkin, D30.2 och CD 5:an är spelare jag sneglat lite på tidigare. Om ljudförbättringen känns värt det kan jag tänka mig att gå upp i den här prisklassen. Tyvärr har varken Linn, Naim och Myryad nån vettig återförsäljare här i Danmark, åtminstone inte i Köpenhamnsområdet. Ska kanske försöka provlyssna en D30.2..

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/09/21 :  19:54:58  Show Profile Send bliss a Private Message
jag skulle rekommendera rega planet eller varför inte rega jupiter?//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:14:31  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag kan hålla med dig om D20 då även jag tyckte att den lät lite spretigt (hos Balnce i Jönköping(där jag fick mycket trevligt bemötande). För min egen del blev det en Marantz cd 17 mkII (8.000 kr på rea) vilken jag är mycket nöjd med och starkt kan rekommendera.

Andra ccd-spelare jag lyssnade på var Marantz 6000 ki, myrad ? (11.500 kr) arcam 72T samt rega planet. En stor fördel med arcamen är att den går att uppgradera på ett vettigt sätt, men om det är driv du är ute efter skulle jag nog gått på regan.

2 andra spelare som kan vara värda en lyssning är Audio anolog Paganini(12500kr)(varm, mysig och mycket musikalisk)samt Unison Research cd (16.000 kr) viken fått väldigt bra kritik.

Lycka till!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/22 :  05:24:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Meridian 507 är ju en spelare som fått mycket beröm, dock kommer jag inte ihåg aktuellt pris, men den lär ha spelgläje i övermått om jag minns rätt.

Bravo
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/22 :  13:58:49  Show Profile Send Poe a Private Message
Tack för tipsen. Ser ut som det blir en helt by lyssningsrunda igen...

/Poe

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/09/22 :  14:11:07  Show Profile Send AndersB a Private Message
Cyrus 7(Q) eller 6 tror jag har vad du söker.

Lycka till

Anders
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/09/22 :  14:12:14  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag fick chansen att lyssna på Classe` CDP 10 i helgen å tyckte väldigt mycket om den

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/24 :  09:09:56  Show Profile Send Poe a Private Message
Jaha, så var det bestämt. Ny lyssningsrunda i helgen i stan. Jag har fått en del tips på lite nya lyssningsobjekt. Efter att Hi-fi Choice hyllat Thule CD 150B blir det väl en lite lyssning på den också (trots att snubben i en av butikerna fick mig att avstå från en lyssning, på just denna, under senaste rundan. Han tyckte den lät dåligt sa han. Så här i efterhand var han ju rentav köpt av Arcam för det var det ända han tycte jag skulle lyssna på...)

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:45:50  Show Profile Send Poe a Private Message
..var o lyssnade på Thulen idag. Lät faktiskt jäkligt bra. Den spöade Regan - bredare stereoperspektiv, mer detaljer och mer moget. Regan hade lite för fet bas och "smetade ut rösterna" lite för mycket. Thulen hade inget imponatorljud direkt, men ett ljud som känns som om det vinner i längden. Om nu nån är intresserad att veta

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/09/26 19:47:35
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:54:02  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Klart vi är intresserade! Vad tyckte du om marantzen? Jag har haft en sådan i min ägo och tyckte om den.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:16:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Marantzen lät bra tyckte jag. Tyvärr lyssnade jag på den i en miljö där jag inte hade möjlighet att jämföra med någon annan av ovan nämnda spelare. Jag vill dock minnas att jag jämförde med en NAD 541i. Marantzen hade ett i mina ögon (öron) en mycket "snyggt" ljud. Ingen enskild parameter stack direkt ut, men som sagt jag lyssnade inte under de bästa förutsättningarna. (Detta var när Hi-fi klubben precis var på väg att sålla ut sina Marantz-prylar, så jag fick ingen andra chans att lyssna mer koncentrerat.) Nu hittar jag ingen i Danmark som säljer denna modell längre.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:39:32  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag kan rekommendera en trevlig butik i Helsingborg som heter Malmsjö Hifi de har Marantz och har haft utförsäljning på deras modeller, själv köpt jag en cd17 mk II för 8.200 kronor. Samtidigt hade de även 6000 ki för 6.000 kr.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:48:07  Show Profile Send Poe a Private Message
Har de nån hemsida, e-post e dyl?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:50:14  Show Profile Send Poe a Private Message
..hittade själv

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:44:51  Show Profile Send niklas a Private Message
Jag skulle nog provat att lyssna på ett par andra högtalare istället för att se om Du kan få lite mer "liv" i Din anläggning. Hade tidigare 602 S2 och de var rätt svåra att få att låta bra. En uppgradering gjorde STOR skillnad.

Även om cd'n är den äldsta komponenten behöver det inte vara den som är den svaga länken.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:19:18  Show Profile Send Poe a Private Message
Tack för alla tips. Efter en ny lyssningsrunda i helgen blev det en ny CD och framförallt ett betydligt bättre ljud. Jag lyckades hitta en fantastisk maskin, Thule CD 150B. Trots en del (oförtjänta) rykten om att den skulle vara tråkig och vara ett "skräckexempel" när det gäller obalanserade- kontra balanserade utgångar. Den spelar helt enkelt som en dröm -obalanserat!. (Jag har nog lyssnat på alla 'usual suspects' i prisklassen upp till 10.000 spänn + lite mer och detta slår nog det mesta. Jämförde exempelvis med Densen 400 plus och det var ingen skillnad som motiverar nästa dubbla priset..)

Som sagt mycket nöjd.

(Det kanske tom kommer lite bilder på hela kitet..)

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/10/01 15:25:57
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:59:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis "Poe"!

Det är alltid roligt att höra om folk som "får till det". och får ett ljudmässigt hopp framåt och uppåt till en högre upplevelse.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000