HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell-bas överlägsen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:54:20  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Har hört mycket om Krells överlägsna basprestanda, har dock inte lyssnat på dessa skapelser förutom på mässor.

Hade en Acurus DIA förstärkare hemma för test för 10(?)år sen, den skulle visst ha samma konstruktör sa man. Acurusen hade en ruggigt fast och imponerand bas, tyvärr föll resten igenom rätt rejält.. hårt och trist.

Är det detta fenomen en del säger finns hos Krell?? Enormt imponerande och bra bas men är på intet sätt överlägsen i övriga register.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:14:10  Show Profile Send crion a Private Message
Ett kompetent slutsteg har bra bas, mellanregister och diskant. Sedan vet jag inte om jag skulle använda imponerande och bra bas i samma mening. Imponator-bas (kraftig bas) kanske inte alltid är det samma som bra bas (ren, klar och potent). Men till din fråga. Krell har en speciell karaktär som man gillar eller inte gillar. Det låter som om du pratar endast slutsteg(?). Där påverkar karaktären mindre än t ex försteget..

Låna hem de delar du är intresserad av och bilda din egen uppfattning om Krell ljudet..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/01 :  14:26:15  Show Profile Send ekman a Private Message
tycker också du ska låna hem och testa men dom flesta som säger att krell låter bra i basen men dåligt i resten har bara hört tidiga 80tals modeller, dom nya är grymt imponerande i alla register

kolla rescensionen här bland annat av dom billigaste grejerna
http://www.onhifi.com/product.shtml

Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:13:43  Show Profile Send J-son a Private Message
Krell har mycket bra bas MEN det har även t.ex Plinius, Mark Levinson, Jeff Rowland, Gryphon, Bladelius (Grendel), Bryston m.m.
"Bra bas" är heller inte detsamma som djupbas, vilket många verkar tro. Det är helheten i ljudupplevelsen som man måste ta i beaktning.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/01 :  16:50:53  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Jag avsåg i första hand integrerade varianter kav300i odyl.. Bra bas är inte desamma som mycket bas. Acurusen tyckte jag hade en bas som var naturtrogen, snabb och fast = imponerande. Men det är inte värt ett öre om resten inte hänger med..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:50:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är nog flera märken som har bra bas, men Krellbasen kan låta extra tung eller hur man skall uttrycka det.
I övriga register åker de flesta märken i samma prisläge, i mitt tycke som jag inte är ensam om iofs, ifrån Krell utan större svårighet.

Risken är att Krellen känns obalanserad om man inte lyssnar på de nya prylarna för 200000+.
Just den integrerade av senare modell 300il var väl ett undantag då den var, som jag uppfattade den, tämligen välbalanserad.

Bravo
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:00:24  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Av det som jag upplevt av Krell så har basen varit riktigt potent och härlig Men precis som J-son skriver så finns det förstås massor med andra märken som oxå ger en ohyggligt bra basåtergivning ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000