HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Loudness
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:50:54  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Godkväll gott folk! Satt och funderade lite i kväll på om det finns någon av de seriösare hi-fi tillverkarna som fortfarande har loudness funktion på någon modell? Det har ju försvunnit på senare år vilket jag tycker är tråkigt. Finns det nån trevligare än lite loudness när man ska spela på låg volym. En annan tanke finns det någon som tillverkar loudness effekter som man kan koppla in till sin förstärakre?! Mer loudness åt folket

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:52:48  Show Profile Send Manga X a Private Message
Accuphase!?!


Mvh Manga X
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:58:05  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Kör dom med Loudness?! Det visste jag inte. Jag har aldrig riktigt kollat in deras grejer men det måste jag omedelbart göra.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:20:29  Show Profile Send CC a Private Message
Köp en billigare stereo! Då låter det som om loudness är inkopplad hela tiden Eller köp ett par trevägs burkar o skruva bort mellanregistret kanske?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:25:50  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
CC hehe det låter som du uppskattar loudness lika mycket som jag Visst låter bra produktioner med normal musik bäst på bra utrsutning utan loudness. Men för mig är det inget alternativ... till att börja med är de flesta av produktionerna jag lyssnar på billigare än min stereo.. Därför måste jag "måla" på ljudet för att kunna träffa rätt ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:27:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grabbar, Buurrrrrr....

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:34:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har man väljudande grejer av bra kvalitet så låter dom bra även vid låga volymer, coh då behövs ingen "Ludness" eller tonkontroll...
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:58:22  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jag instämmer utrustning låter kanon dock inte mina skivor
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:09:46  Show Profile Send CC a Private Message
spännande, vad för skivor lyssnar du på om man får (vågar) fråga?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:25:26  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Det är mest obskyr black metal och mycket demo inspelningar. Jag testar aldrig min utrustning med sånt men jag lovar att desto bättre grejer man har desto jävligare låter skivorna hehe. Iaf det mesta Igentligen låter köksbandaren bäst till sånt här men med en loudness går det ofta att få till det lite bättre iaf. Jag kör dock ett helt annat system till bra produktioner och till tv'n.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:30:52  Show Profile Send manlix a Private Message
Creator: Jag tycker mina Darkthrone-skivor låter fint utan loudness. Och de har ju ingen vidare inspelning precis. Spelar dem på en Arcam CD82T kopplad till en Edison Triod.

Edited by - manlix on 2003/09/29 02:32:09
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:57:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kanske dax att skaffa ett par bra lurar, då behöver man inte spela lågt och man stör ingen !?!?
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/09/29 :  03:03:17  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Manlix! Fan va coolt. Låter dom verkligen bra i ett så schysst system? Jag tycker man hör för "mycket" på vissa av skivorna hehe. Marin jag är helt klart sugen på ett par lurar också! Har kollat in Senheizer så vi får se om man kan skrapa ihop till ett par.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/29 :  07:41:55  Show Profile Send manlix a Private Message
Creator: Hehe, jag tycker de låter bättre på bra system än dåliga system iaf.

MartinH: Hörlurar är otroligt tråkigt att lyssna på musik med ju.
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:13:28  Show Profile Send jonta a Private Message
Om du har en förstärkare där du kan koppla förbi kontrollerna för bas/diskant: När jag "finlyssnar" kopplar jag förbi kontrollerna. Vid låg volym, som är oundvikligt i lägenhet sent på kvällen, kopplar jag på tonkontrollerna och har macka på basen. Jag tyckker detta funkar vid strölyssning och bakgrundsmusik. Tror dock inte att det är "rumsrent" i hifivärlden.....!

Dreams never end!
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/09/29 :  11:00:23  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Accuphase har som sagt Loudness på sina prylar men det står med fetstil i manualen att den endast bör användas vid kvällslyssning på mycket låg volym. Givetvis går allt sådant att bypassa med en knapptryckning, loudnes och tonkontroller etc.

Say's who!?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:42:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Man har möjlihet att koppla in loudnes när man tittar på film som är inspelat med Dolby digital. Det spelar ingen roll om du har världens bästa förstärkare ändå så är det bra med loudnes. Yamaha hade en mycket bra konstruktion med kontinuerligt variabel loudnes..tyvärr bara på sina stereo förstärkare. Det är dumt att påstå att det inte behövs för att jag har en så bra förstärkare.

gcs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:08:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
manlix: Men det beror väll helt på vilka lurar och vilken hörlursförstärkare man har inkopplat..
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:35:21  Show Profile Send KC a Private Message
Jag ägde en Parasound preamp som hade variabel loudness. Tanken var att man, utifrån en normal lyssningsnivå, sänkte volymen mha loudness ratten i stället för volymratten. Funkade faktiskt mycket bra.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:38:16  Show Profile Send manlix a Private Message
MartinH: Mjodå, men jag föredrar nog ändå att lyssna på högtalare.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:47:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
KC, jag undrar om det inte är det som min gamla Sonabreciever har också. Variabel är den i vart fall, men det kanske är så det är tänkt - man ska sänka volymen med den när man vill spela lågt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:05:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är nog så att den ska vara variabel. Jag har en Klein und Hummel förförstärkare SSV med balanserade in/ut från 1968. Den har en stegad loudnes/Lautstärke 100 phone till 60 phone med 10db dämpning i varje steg och med en mycket exakt kurva enligt Fletcher Munson.

gcs

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:18:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message
McIntosh har alltid haft variabel loudness sedan 60-talet.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:19:44  Show Profile Send n00b a Private Message
Köp MIT-kablar där får du loudness på köpet.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000