HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 byta ut nätkabeln på dp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/28 :  15:50:56  Show Profile Send pak a Private Message
är det nån med dynamic precision som bytt ut nätkabeln?
den är ju "fast",för konstruktören menar att den är bra nog har jag hört.men jag är ändå sugen på att prova nån annan kabel typ jpc eller nån liknande-kanske diy-kabeln som säljs på klubben.net .?
vad ska man satsa på?har en lorad till cdn,skulle kanske haft nån bättre där i stället???

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/28 :  19:35:56  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Skulle nog vilja avråda dig från detta. Tänk på att garanti och försäkring slutar gälla helt vid sådana här experiment.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/09/28 :  19:49:19  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag antar att du önskar byta på ditt DPA6.3 som har fast nätkabel? varför inte skicka det till Leif Ernstsen för moddning & montera en Powercom-kontakt som sitter på A1:an.Då kan du labba med vilka kablar som du önskar,& med bibehållen garanti.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/28 :  19:53:13  Show Profile Send CC a Private Message
Yepp, en kompis o jag har labbat med dylikt denna sommar. Kan säga som så att resultatet har varit lärande...
Det började med att jag hade en A1 hemma på test för att jämföra mot min 6.4:a. Den jämförelsen har jag nog berättat vid något tidigare tillfälle här på forumet. Med A1:an har man möjlighet att testa med andra nätkablar då det sitter en Neutrik kontakt på den. Vilket jag naturligtvis gjorde! Jag hade för tillfället hemma en nätkabel lånad från Creative-Audio som heter AudioAgil. Det var inte fel alls Ljudet lyfte ytterligare!!!
Men detta gav mig då naturligvis blodad tand när det gäller min egna 6.4... Vad kan jag få ut av ett byte på den? Det samma undrade kompisen som sitter på en DP 5.5HP...
Så jag investerade i Neutrik kontakter på Elfa och skred till verket!
Efter att det arbetet vart färdigt (vilket var betydligt lättare på min 6.4:a än på kompisens jätteklump till Dp!) så var det dags.
Jag laddade upp med diverse nätkablar, hemmagjorda av diverse variationer, kablar från Creative-Audio vilket var AudioAgile samt en variant som jag faktiskt inte vet vad den heter samt naturligtvis orginalkabeln.
Vad kom jag då fram till?
Jo, det var naturligtvis lätt att höra de förbättringar/skillnader vissa kablar gav men faktiskt föredrog jag orginalkabeln!!! Och än värre var att jag testade med diverse olika nätkablar med samma beteckning som orginalet men av olika fabrikat och fann att det var skrämmande stora skillander på dem också!!!
Exempel: audioagil gav mycket mer energi i de övre registren. Den "okända" kabeln från Creative-Audio gav bättre precision i ljudbilden och mer fyllighet i basen.
En av kablarna med samma betäckning som orginalet: fruktansvärt bumlig bas Osv..
Men hela tiden återvände jag till orginalet då den hade lite av allt (bortsett från de mest negativa betenden!). Balans helt enkelt. Vad jag också upptäckte under denna procedur var den vansinnigt irreterande skillnad det är mellan olika kontakter! Helt klart ska man testa några olika för att se vad som passar smak o övrig anläggning!!
Hur slutade detta? Jo, nu sitter jag med kontakter från Neutrik (klart bra om jag vill testa andra kablar i framtiden om jag nu skulle orka!) samt orginalkabeln...
Vad lärde jag mig? Att det är sanslöst vilken skillnad det gör på hellhetsresultatet med olika nätkablar/kontakter samt att det inte alltid är grönare på andra sidan...

Note: Jag har bytt alla andra nätkablar i min anläggning med mycket positivt resultat!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:03:29  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag har inte börjat att labba med att byta nätkabel till min A1:a, men blev sugen nu efter ditt inlägg CC. Det som är lite tråkigt är ju att orginal kabeln är så %&¤#"! kort.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:32:17  Show Profile Send CC a Private Message
Längden ska ju inte ha betydelse har jag hört , men enligt Leif Ernsten så har det betydelse... Alltså ska den vara så kort som möjligt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:37:19  Show Profile Send Aton a Private Message
pak: Gör det enkelt för dig: Klipp bort 90% av kabeln och montera en honkontakt. Snabbt och enkelt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:10:02  Show Profile Send CC a Private Message
Yepp! Enkelt! Men försämmrar ljudet tyvärr, samt att då kan du inte återställa kabeln... Och med mina erfarenheter finns risken att du kanske vill kunna göra det...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:02:48  Show Profile Send pak a Private Message
oj!
detta låter som om jag ska tänka lite på nåt annat i stället.
leif är ingen dummer så jag kan mycket väl tänka mig att orginalen låter "bäst"-är väl att ta i,men enklast kanske.
kanske bättre att kika på cdkabeln.?
faktiskt så när jag bytte på min förra cd-sony 940 så lät orginalkabeln bättre än supra lorad!
på marantzen som jag har nu så har jag inte jämfört men jag använder loraden ändå.
sitter det en klump på nätsladden som orginal på dp eller är det extra?
feritring eller vad det nu kan va.?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:39:56  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har aldrig sett någon klump (troligtvis ferrit, ja) på nätkabeln till ett Dp-steg, men å andra sidan har jag inte sett alla modeller... Bara 6-7 stycken...
Leif brukar rekomendera ferriter så helt fel är det säkert inte. Själv använder jag det inte då jag tycker det försämmrar på min 6.4:a. Kan naturligtvis skilja mellan modellerna! Har också mycket att göra med ens övriga elnät osv. Testa med och utan o se vad DU tycker... Det är viktigast.
OBS! Glöm inte att testa med annan nätkontakt av hög kvalité! Det förtjänar Dp-stegen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000