Author |
Topic |
|
Darre
Member
69 Posts |
Posted - 2003/09/28 : 19:53:26
|
Varför låter det bara ur ena högtalaren när jag har volymen på nästan 0. Det är sen när jag höjer lite då det börjar låta i båda. Är det här vanligt.
Cambridge A300 Jamo E430 120Watt |
Musik är livet.... |
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/28 : 20:03:29
|
Höger och vänster kanal är lite olika, dvs. volymen är lite ojämn. |
Bravo |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/09/28 : 20:17:15
|
Detta fenomen är ganska vanligt på apparater med "vanlig" volympott men i princip obefintligt på apparater med microprocessorstyrning av volymnivå eller som har volymkontroll med fasta motstånd. Det beror på att de två kolbanorna som finns volympotentiometern i ditt fall har lite olika resistans. Detta blir tydligast då volymen är låg eftersom skillnader i resistansvärden då får en mer avgörande betydelse. |
Edited by - Belindro on 2003/09/28 20:17:58 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/28 : 21:02:16
|
Det är vanligt att potar ändrar värden om dom är av låg kvalitet. Jag tycker att du ska byta pot och om möjligt höjakvaliten på den nya poten. I bland kan en förstärkare vara utrustade med en dämpning på kanske -20dB som man snabbt ska kunna koppla in t.ex. när man behöver svara i telefon...om du har en sådan dämpning kan du utnytta den för att komma upp i volympotens arbetsområde och därmed komma runt problemet.
gcs
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/28 : 23:42:09
|
Visst är det så...men vad jag förstår så är det väl inte många som spelar så högt med tanke på omgivningen(grannar)och därför så räcker väll utspännen till för att få en lagom lyssning. Själv är jag ganska hänsynslös för jag gillar att spela högt för dynamikens skull. Allra bäst är ju naturligtvis att byta poten.
gcs |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/09/28 : 23:53:23
|
Det är långt ifrån säkert att du slipper problemet med en dyrare volympotentiometer. En mekanisk volympot kan knappast garantera jämn stereobild på lägsta hörbara volym. |
|
|
Chopper
Starting Member
37 Posts |
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 01:27:58
|
Även fina volympottar lider av detta problem på väldigt låga nivåer. Enda sättet är att byta till en med fasta lägen eller tydligen en med microprocess styrning.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 01:54:14
|
Du hade köpt en Cambride va? Jag hade tidigare en A500 och den hade detta fenomen på väldigt låg volym. Jämnade åteminstone hörmässigt ut sig på högre ("normal" och uppåt) |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
manlix
Member
306 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 02:34:43
|
Jag kan inte höra någon skillnad på höger och vänster när jag spelar på lägsta hörbara volym. Har Alps volympot på min Edison Triod. Så den verkar vara bra iaf. |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 10:21:35
|
Som det sagts i en tidigare trås så verkar detta vara ett mycket vanligt problem med just Cambridge A300 tyvärr. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Darre
Member
69 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 19:24:06
|
Jag tackar för alla svar. Kan sova nu när jag vet att det är normalt och att inget är sönder. Men det är lugnt spelar sällan musik på låg volym så det här problemet kommer inte störa mig så mycket. Men tack endå allihop...! |
Musik är livet.... |
|
|
audiogear
Member
329 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 23:03:14
|
Jag hade detta problem på min Rotel RA-1060. Lämnade in den för byte av volympot och efter detta är kanalbalansen exemplarisk även på nivåer strax ovanför hörtröskeln. |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 01:39:42
|
En gång i tiden (ca 3 år sedan) hade jag en Cambridge A4. Med denna förstärkaren upplevde jag exakt samma problem. Lite senare började det även skrapa i högtalarna när man justerade volymen. Säkert inget stort problem, men jag tyckte/tycker inte att en nästan ny förstärkare ska bete sig så. Så jag sålde det aset! |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 08:05:31
|
Om det börjar skrapa i högtalaren när man höjer och sänker, så är det säkert bara damm och smuts i volym potten. Efter ett par år kan man få korrision, men självfallet inte i en ny. Vrid på volymen upp och ner några gånger så försvinner det, annars öppna locket för en "storstädning". Hur snabbt det kan börja skrapa beror på miljö (damm) och potten´s utformning (öppen, inkappslad). |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 09:35:05
|
En bekant med en A300 har samma fenomen och det är alltså ingen diskret skillnad, utan hur mycket som helst! Har bytt varenda kabel fram och tillbaka, men problemet kvarstod, slutsats - volympoten. När nån hittar nåt bra/billigt/enkelt sätt att åtgärda så kan ni väl posta eller höra av er. Kan inte byta pot själv.
/en john med en vän |
Hörlursfrilla! |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 11:19:41
|
Gå till din lokala radio/tv reparatör, det är inte speciellt dyrt att byta volympot. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
|
Topic |
|