HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför låter det bara ur ena högtalaren på låg vol
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Darre
Member

69 Posts

Posted - 2003/09/28 :  19:53:26  Show Profile Send Darre a Private Message
Varför låter det bara ur ena högtalaren när jag har volymen på nästan 0. Det är sen när jag höjer lite då det börjar låta i båda. Är det här vanligt.

Cambridge A300
Jamo E430 120Watt

Musik är livet....

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:03:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Höger och vänster kanal är lite olika, dvs. volymen är lite ojämn.

Bravo
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:17:15  Show Profile Send Belindro a Private Message
Detta fenomen är ganska vanligt på apparater med "vanlig" volympott men i princip obefintligt på apparater med microprocessorstyrning av volymnivå eller som har volymkontroll med fasta motstånd. Det beror på att de två kolbanorna som finns volympotentiometern i ditt fall har lite olika resistans. Detta blir tydligast då volymen är låg eftersom skillnader i resistansvärden då får en mer avgörande betydelse.

Edited by - Belindro on 2003/09/28 20:17:58
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:02:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är vanligt att potar ändrar värden om dom är av låg kvalitet.
Jag tycker att du ska byta pot och om möjligt höjakvaliten på den nya poten. I bland kan en förstärkare vara utrustade med en dämpning på kanske -20dB som man snabbt ska kunna koppla in t.ex. när man behöver svara i telefon...om du har en sådan dämpning kan du utnytta den för att komma upp i volympotens arbetsområde och därmed komma runt problemet.

gcs


Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:10:47  Show Profile Send CC a Private Message
skulle man sedan "råka" koppla ur den knappen när man redan spelar på med lite hög volym blir man överraskad

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:42:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Visst är det så...men vad jag förstår så är det väl inte många som spelar så högt med tanke på omgivningen(grannar)och därför så räcker väll utspännen till för att få en lagom lyssning. Själv är jag ganska hänsynslös för jag gillar att spela högt för dynamikens skull.
Allra bäst är ju naturligtvis att byta poten.

gcs
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:53:23  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är långt ifrån säkert att du slipper problemet med en dyrare volympotentiometer. En mekanisk volympot kan knappast garantera jämn stereobild på lägsta hörbara volym.
Go to Top of Page

Chopper
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:38:13  Show Profile Send Chopper a Private Message
Det enklaste sättet att komma runt problemet, som jag förstått det, bör vara att byta till en bra volympot med fasta motstånd. Det finns färdiga att köpa fast fråga mej inte vart eller oxå kan du göra en själv. Se länkar: http://audionova.nu/docs/volymkontroll.htm http://www.dact.com/html/ac_calculator.html
Annars går det ju att höja volymen
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:27:58  Show Profile Send mag a Private Message
Även fina volympottar lider av detta problem på väldigt låga nivåer. Enda sättet är att byta till en med fasta lägen eller tydligen en med microprocess styrning.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:54:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Du hade köpt en Cambride va? Jag hade tidigare en A500 och den hade detta fenomen på väldigt låg volym. Jämnade åteminstone hörmässigt ut sig på högre ("normal" och uppåt)


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:34:43  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag kan inte höra någon skillnad på höger och vänster när jag spelar på lägsta hörbara volym. Har Alps volympot på min Edison Triod. Så den verkar vara bra iaf.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:21:35  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Som det sagts i en tidigare trås så verkar detta vara ett mycket vanligt problem med just Cambridge A300 tyvärr.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Darre
Member

69 Posts

Posted - 2003/09/30 :  19:24:06  Show Profile Send Darre a Private Message
Jag tackar för alla svar. Kan sova nu när jag vet att det är normalt och att inget är sönder. Men det är lugnt spelar sällan musik på låg volym så det här problemet kommer inte störa mig så mycket. Men tack endå allihop...!

Musik är livet....
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:03:14  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag hade detta problem på min Rotel RA-1060. Lämnade in den för byte av volympot och efter detta är kanalbalansen exemplarisk även på nivåer strax ovanför hörtröskeln.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/01 :  01:39:42  Show Profile Send niklas a Private Message
En gång i tiden (ca 3 år sedan) hade jag en Cambridge A4. Med denna förstärkaren upplevde jag exakt samma problem. Lite senare började det även skrapa i högtalarna när man justerade volymen. Säkert inget stort problem, men jag tyckte/tycker inte att en nästan ny förstärkare ska bete sig så. Så jag sålde det aset!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/01 :  08:05:31  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Om det börjar skrapa i högtalaren när man höjer och sänker, så är det säkert bara damm och smuts i volym potten. Efter ett par år kan man få korrision, men självfallet inte i en ny.
Vrid på volymen upp och ner några gånger så försvinner det, annars öppna locket för en "storstädning". Hur snabbt det kan börja skrapa beror på miljö (damm) och potten´s utformning (öppen, inkappslad).
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/01 :  09:35:05  Show Profile Send John a Private Message
En bekant med en A300 har samma fenomen och det är alltså ingen diskret skillnad, utan hur mycket som helst! Har bytt varenda kabel fram och tillbaka, men problemet kvarstod, slutsats - volympoten. När nån hittar nåt bra/billigt/enkelt sätt att åtgärda så kan ni väl posta eller höra av er. Kan inte byta pot själv.

/en john med en vän

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:19:41  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Gå till din lokala radio/tv reparatör, det är inte speciellt dyrt att byta volympot.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000