HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp önskas.. el problem?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/09/27 :  19:27:41  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Har seriöst stora problem med elen och undrar om det är någon här som kan rekommendera en bra elektriker i Stockholm.

Helst någon med erfarenhet av att dra "störningsfria" ledningar. Det är nämligen så att det klickar, och ibland slår processorn

av en halv sekund, i högtalarna så fort man tänder eller släcker en lampa. Även när man inte tänder eller släcker lyset så

klickar det. Nätfiltret (online UPS'en) jag köpte klarar inte av att filtrera bort det heller. Det konstiga är att detta inte

blivit märkbart förän i Torsdag då jag fick en ny digitalkabel (kimber d60) mellan DVD och processor. Tyvärr var den RCA så jag

kör RCA till BNC adaptrar eftersom DVD inte har RCA ut. Inte för jag tror det kan påverka något men ändå skumt att felet just

uppenbarar sig efter jag fått den. Har nämligen kört flera veckor förut utan problem.

Sen tillkomm ett annat problem. Medans jag felsökte "klickproblemet" så hände något underligt. Det slutade komma ljud i

högtalarna fast än att jag såg att det kom in signal då "eaualizern"-indikerade att de kom signalen på fram höger och vänster

och det bruset ur diskanterna jag nämt tidigare hördes ur högtalarna. Prövade då att stänga av allt och koppla bort

surroundhögtalarkablarna då jag trodde at det kunde ha med dem att göra. Satta på allt igen utan att det blev något ljud.

Stängde av och kopplade då bort ena BNC adaptern och testade, samma igen. Av igen ooch sen köra RCA analogt... samma igen...

tyst. stänga av och köra digital RCA (kimber d60) från digitalboxen som har digital RCA ut in till processorn... inget igen. Tog

då och kopplade bort DVD samt digittalboxen och körde testtonerna från processorn men inget ljud. Stängde av och tänkte en

kvart. Ah kunde det vara UPS'en som inte gav tillräckligt med ampere till aparaterna? Kopplade in allt i väggen och voila ljud!

Så det var problemet (trodde jag). Hur som helst körde hela dagen och tittade på film utan några problem.

Nästa dag kom "klickljudet" tillbaka. Jag testade att stänga av alla lysen, datorer samt andra elektriska "gadgets". Tyvärr

hjälpte detta bara lite. Man var blev tvungen att slå på och av lampan fort flera gånger i rad för att processorn skulle slå av

(eller rättare sagt mute'a) ljudet. Klicken kommer dock som vanligt lite sporadiskt. Sen märkte jag att jag fick samma problem

med att det inte kom något ljud fast den nu inte längre var kopplad på UPS'en. Bytte då kabel till skarvdosan och då fungerade

det.

Detta är vad jag tror än så länge. Klicket kan i.o.f.s. bero på de aparater som alltid är på t.ex. kyl, frys och värmepanna samt

tillhörande fläkt och pump. Att detta "klick" beror på elektriciteten är jag absolut övertygad om men det som konfundrar mig är

varför jag inte märkt detta tidigare samt varför processorn nu ibland mute'ar signalen och varför det inte kommer ljud ibland

och man då får stänga av aparaterna och byta kontakt? Det sista kan ju ha varit antingen sladden till skarvdosan eller att det

gick i närheten av en ledning i väggen. Har inte fått problemet igen sen jag bytt sladd till skarvdosan. Frågan är varför allt

detta kom i samband med byte av digitalkabel!? Kan det vara att jag inte hörde "klicken" förut p.g.a. att kabeln var sämre (var

i.o.f.s. bättre skärmad). En sak är ju klar och det är skillnaden i ljudkvaliten. Det är som natt och dag... d60'n är klart ger

ett myckett klarare ljud samt större ljudbild (jag är inte längre skeptisk till kablars inverkan ;) ). Men jag borde märkt att

processorn mute'ade ibland. Det gjorde den inte förut. Om någon kan ge mig mer råd på saker att prova skulle ajg bli extremt

tacksam då jag håller på att bli galen på detta. Att jag kommer dra in en separat lina till stereon är nu klart men vad är det

som orsakar dessa andra symptom!? Tacksam för alla tips!!!

P.S. Nämde inte att jag redan testat också att koppla bort antennsladdar samt digitala parabolsladden för att utesluta det.

P.P.S. En sista fråga finns det en chans att detta kan skada elektroniken?

// bobey

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:38:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Det konstiga är att detta inte blivit märkbart förän i Torsdag då jag fick en ny digitalkabel (kimber d60) mellan DVD och processor."
Min teori är att kabeln blir som en antenn för de radiostörningar som blir då elektriska apparater i närheten slår av och på. Nätfilter hjälper inte för det kommer genom luften. Kanske har jag fel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:57:35  Show Profile Send Gus a Private Message
Jahaja,jag är ingen expert på elinstallationer men klick och "fräs" och div.annan olåt har jag i min anläggning när thermostaterna till värmeelementen slår till.Enda botemedlet som jag hittat är att stänga av elementen eftersom sådana störningar oftast är luftburna---d.v.s.att det bildas en frekvens när mina gamla slitna thermostater slår till,dom kan inte riktigt bestämma sig och detta hörs tydligt.
Problemet verkar ju hänga ihop med din nya kabel,den kanske fungerar som antenn och suger i sig alla dina thermostatstartande apparater?
Du får väl testa med en extra skärmstrumpa över kabeln---
Om det kan skada elektroniken? Vet inte men det oljud som jag har låter som etthundra procent distorsion i diskanten så jag ser nogsamt till att alla element är avstänga när anläggningen är igång.
Vet inte om du blev klokare av detta men jag lider med dig ty jag vet hur j-----t irriterande det kan vara.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/27 :  21:08:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har förresten varit med om en gång att en av signalkablarna var kass i jorden, så signalen gick som den skulle men jorden för båda kanaler gick genom bara den ena signalkabeln. (Gick det där att förstå???) Då smällde det då kylskåpet slog till. Fixade sig då jorden blev OK. Vet inte varför det blir så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/09/27 :  21:17:14  Show Profile Send Gus a Private Message
[signalen gick som den skulle men jorden för båda kanaler gick genom bara den ena signalkabeln. (Gick det där att förstå???) Då smällde det då kylskåpet slog till]
Klurigt värre---men frågan är-----hur hittade du felet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/27 :  21:19:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, det var inte så svårt. Jag skulle provköra ett monoblock och så kom det inget ljud.
Då provade jag andra kabeln och då lät det. - Elementärt, min käre Watson.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/27 21:20:28
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:06:46  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Tack för tipsen. Får testa att skärma kabeln. Vad skärmar man den med? Finns det att köpa någon slags strumpa och i så fall var. Tack.

// bobey
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:48:26  Show Profile Send bobey a Private Message
Imorgon ska elektrikern komma och kolla jorden samt köra isolationstest och balansera faserna. Sen ska han också ge ett kostnadsförslag på att dra in en 16AMP till elektroniken. Jag ska köra igenom en del saker i kväll själv enligt den lista med tips som Thomas A postade i en anna tråd. Eftersom DVD, Processor samt slutsteg alla kör på samma jordade uttag ska jag försöka att koppla processorn till en ojordad skarvsladd. En till sak jag märkt är att det bara knäpper i högtalarna när man slår på en lampa inte av. Hur som helst lär det bli en 16AMP lina men också ett par av de nya nätfiltren från Simaudio. Massa extra kostnader blir det men vad gör man inte för ypperligt ljud ;). Testade även att skärma Kimber D60 med folie, tror inte det gjorde någon större skillnad :(.

// bobey
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000