HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra är HK HD 760??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/27 :  10:57:34  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Hej!

Jag har en HK HD 760 CD-spelare. Är det någon som jämfört den med andra CD-spelare runt 5-10 tkr?

Jag vet inte riktigt hur det står sig då jag inte kunnat jämföra den med spännade konkurenter..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )

Edited by - Tonkis on 2003/09/27 10:58:12

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:35:36  Show Profile Send niklas a Private Message
Ingen som har hört denna som kan hjälpa Tonkis?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:45:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tittar man på olika tester tycks meningarna vara synnerligen skiftande.
Systemberoende skrev någon, möjligen sant.

Om möjligt låna någon känd spelare inom prisintervallet och jämför.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/29 09:56:53
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/09/29 :  09:27:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vill inte såga din HK, men eftersonm du frågar så......

Jag köpte en HK HD 760 efter att ha läst den positiva recensionen i High Fidelity. Den köptes begagnad, så den var utan tvekan inspelad då jag ägt kortast tid, kanske i konkurrens med Pioneer PDS-06, och av precis samma anledning. Den spelade skivor så att man fick ont i huvudet. Min Marantz CD67Se som jag sålde då jag köpte HK var trevligare på alla sätt och den Denon DCD-1650Ar som jag köpte efter HK fullständigt massakrerade HK (och Marantzen) på samtliga parametrar. Såväl ljudmässigt som byggkvalitetsmässigt.

Mitt tips är att låna hem lite andra spelare och testa. Mellan 5-10 kkr finns ju Marantz 6000 serie, Vincents S3 samt mängder av begagnat roligt.

Vänligen

StefanB

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  11:38:23  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Jag kör en HK670 och jag tycker dom låter ok ihop, synergi??

Men det blir nog ändå något nytt snart...

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:01:11  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Finns det ingen som tycker 760:an är bra? Jag har bara läst dåligt om den efter att jag köpt den beg. Fick tips av två oberoende handlare att slå till på beg, trots att dom kunde sålt nytt till mig.

Jag var inne på att uppgradera min HK670 först men det kanske är fel ordning??

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:08:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Så länge du tycker det är roligt att lyssna på musik med den så är den tillräckligt bra.
Håll inte på och fundera på andra som eventuellt skulle vara något bättre, för det förtar bara musikglädjen.
Om du däremot upplever att något inte är som det ska, att det är ansträngande eller tråkigt att lyssna, då kan du börja fundera.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:17:19  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Fin fint råd B-ola. Något av det vettigaste jag läst på länge i alla dessa köprådstrådar.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:07:44  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Självklart håller jag med Ola om att man inte skall hänga upp sig på vad andra tycker för mycket, det blir rätt uppenbart när man lånar hem testvinnare från HiFi-tidningarna.

Men det kan vara kul att höra vad andra tycker om div. utrustning och det kan ge viss inspiration i sökandet eller..?

Jag tror det är många som letar vidare även om man är "nöjd", det är ju det som är så j..a kul /tycker jag.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:51:51  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Då jag är ägare till en H/K 760 känner jag mig manad att kommentera.

Spelaren var ett enormt lyft från den gamla Marantzen jag hade innan.
Den var bättre på alla punkter och jag har levt lycklig med den nu i 3 år. De första 2½ åren spelade den ihop med en rotel 870 kombo.
Då jag upptäckte att en ny förstärkare kunde ge mycket mer bytte jag upp mig till en integrerad musical fidelity X-A1. En förstärkare som gjorde riktigt mycket nytta i min anläggning.
Dock medförde den ett litet aber, den matchade inte riktigt lika bra med den nya stärkaren som den gamla roteln. Efter att ha bytt bort min rosa biltema signalkabel mot en diy variant vart det bättre, och när den byttes mot en nordost vart det ytterligare ett par snäpp bättre.
Men fortfarande känner jag att det finns mycket potential kvar att ge i högtalarna som jag är rädd att min 760 inte riktigt klarar av att ge, så uppgraderingstanken lever i vart fall.
Hade jag inte bytt stärkare hade jag inte funderat på att byta bort den mot något annat, men nu vart det ju inte så.

Det tråkiga är att man är tvungen att byta upp sig till prisklassen runt 10k innan det känns lönt ljudmässigt att ens fundera på att byta.
Och att man inte får mer än en dryg tusenlapp för spelaren trots att det är en bra spelare i sin prisklass.

Desssutom känner jag på mig att det såldes en hel del spelare efter prisjusteringen som gjordes (strax innan att jag slog till på min...).
Detta gör att 2:a hands marknaden känns mycket begränsad. Min egen handlare tar inte ens in den i inbyte.

Men för de pengar som den bjuds till försäljning beggad är det ett bra köp.

Och som någon klok redan sagt i tråden, är du nöjd med spelaren och tycker att det låter bra, då är det nog allt också bra. :o)

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:01:42  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Tackar för utläggningen TUX. Jag håller med dig om att 2'nd hand ger inte mycket pengar för HK:n, jag tror på att nyttja den som driver tillsammans med någon trevlig DAC någon gång i en oviss framtid.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/09/30 :  16:58:28  Show Profile Send Merkurius a Private Message
För att svara på Topicen... den är jättedålig. Det var min första riktiga CD i en riktig anläggning och den lät extremt dåligt där.
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:48:27  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Generelt om HK: har en kompis som byttet boks 3 ganger ved nykjøp da den ene etter den andre var defekt fra fabrikken. Den 3 virket som den skulle.

Leser på nettet at HK har ganske mye fabrikasjonsfeil som de sliter med...når det er sagt så er LYDEN rimelig bra på disse produktene.

Kompisens HK CD-spiller har nå nettopp lagt på lokket og må inn til rep etter ca. 2 års lite bruk...

Tror ikke jeg skal handle HK i nær fremtid for å si det sånnn...

Shit happenz...
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/01 :  00:12:31  Show Profile Send jos a Private Message
Jag har haft 3 st HD760!!

Första jag fick surrade nåt förskräckligt, skickade tillbaka den direkt. Efter ett byte hade jag nu en andra spelare som gav mig ett gott skratt (iofs några svordommar också). När jag skulle öppna släden för att sätta i cd-skivan ramlade en plastbit ut..., behöver jag tilläga att den inte fungerade efter det. Den tredje och sista spelaren gick bra i 10 min (dock inget vidare ljud) innan den vägrade att öppna släden varpå den gav ifrån sig ett mycket märkligt surrande. ....den lämnades tillbaka mot pengar istället.

Men annars va dom toppenspelare alla tre, charmiga på sitt eget lilla sätt

Jag har ingen HD 760 idag...


Edited by - jos on 2003/10/01 00:17:02
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/10/01 :  09:28:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message
LOL
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:53:49  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Min är hel och ren, no problems där..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:02:22  Show Profile Send Klenkar a Private Message
http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/296_printreview.htm
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:43:06  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Det var inge kul läsning, så dålig är den inte hemma hos mig. Skall köra lite revaxör.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:24:00  Show Profile Send jos a Private Message
Efter lite sökning hittade jag en gammal tråd om HD 760:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11726&SearchTerms=,hd,760
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:49:51  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Jag har själv haft en sådan! Och jag tycker att det stämmer rätt väl med hur jag upplevde ljudet.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000