HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips för utökad HiFi Budget?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:41:14  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Tjena,
har ni några kluriga tips på hur man får in fler HiFi-apparater i hushållsbudgeten?

Hur duperas fruar/sambos/fästmöer och andra HiFi-hämmande personer på bästa sätt??

Jag försöker hitta en aparat som har högre WAF är föregående (brukar gå hem), men till slut fastnar man i bara små Cyrus/Linn-apparater och kommer inte därifrån.


//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )

Edited by - Tonkis on 2003/09/29 19:42:24

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:45:31  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Värre design än Cyrus är ju svårt att hitta!? vad har du för apparater idag?
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:49:47  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Läckert matchande HK670/760..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:06:59  Show Profile Send regner a Private Message
div läckra rör steg/block och tex shanlings cd/sacd spelare brukar ha riktigt hög WAF. Varför inte något sådant? speciellt prisvärt nu när shanlings priser är sänkta med 25%.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:01:07  Show Profile Send yudansha a Private Message
Inkludera er bättre hälft i intresset!
Min flickvän har blivit mycket välljudsmedveten och intresserad av att hennes musik ska låta bra.
Det är ganska tröttsamt att hifi ska vara ett så "manligt" intresse. När det är njutning och inte prylar som är i fokus så kan alla förstå och tycka om.
Lyssna tillsammans!

/Henrik
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:04:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Köp solbrillor till frugan
Eller får det bli mycket rosor , smycken och middagar ute på resturang.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:04:16  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
precis.. skaffa en förstående flickvän/fru/pojkvän/man som låter er ha era hobbies.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:11:26  Show Profile Send Texianen a Private Message
Ljug.... apparaterna brukar vara så oansenliga att man kan komma undan med att säga att man fick dem för en 1000:- lapp på El-Giganten >:) Eller om du har en ryggrad kan du ju alltid kräva detta av din sambo.

MvH =)

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:27:20  Show Profile Send divander a Private Message
Tjer brukar vara lite frusna av sig (kanske en fördom). Då kan det bli lättare att motivera en värmande rörförstärkare. Sen brukar "mysljuset" från rören vara lite populära.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:35:18  Show Profile Send hal a Private Message
Ett tips:
Börja med att prata om att skaffa en motorcykel så att du och dina kompisar skall kunna dra iväg till europa. Kostar ju bara 120 000.- och det har ju alltid varit din hemliga dröm. Kan man alltid lösa med ett lån osv... Frugan ser dig dra iväg och hushållskassan dräneras. Du framhärdar och separationen är nära.
När förhållandet är på väg att spricka (kan ta ngra veckor) fixar du en god överasknings-middag hemma med vin och levande ljus (sophie Zelmani i stereon).
Du kramar om henne och säger att du har tänkt om. Du har insett det orimliga i dina drömmar och vill istället göra mer saker tillsammans.
Fixa iordning hemma och måla om vardagsrummet. Du har förresten hittat ett par otroligt fräscha högtalare som skulle matcha den nya färgen. Högtalarna kan du få för 48.000.-, men har kostat 72.000.- dvs rena investeringen om man jämför med en motorcykel som innebär
en massa merkostnader och mindre tid tillsammmans.
-Visst har vi det bra tillsammmans älskling säger du och funderar redan på att sluta tidigare på måndagen för att boka dina nya högtalare.*

*motorcykelfantaster får köra en annan variant...

Tekniken bygger på att gå ut med något "värre" och sedan få frugan att tro att hon vann genom att du får backa.


Lycka till !!!


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:36:52  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har haft ett rent helvete att försöka få min sambo att acceptera ett köp av ett par Sonus Faber Electa Amator II. Jag har dom hemlånade nu och hon tycker dom är asfula. Det är alltså inte priset utan själva utseendet som är problemet. Hur fan kommer man runt detta?

Den enda lösningen jag kan komma på just nu är att testa ett par Cremona Auditor istället..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:39:20  Show Profile Send ekman a Private Message
ea2orna som är så snygga???? =)
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:45:28  Show Profile Send hal a Private Message
Akhenaton du skulle börjat med ngra riktigt asfula och dyrare högtalare och sedan "backat" till EA2:orna.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:56:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Blommor, middag och en liten ring till din egen lilla skatt är alltid en bra början.
Sedan gäller det att lirka och här är ju WAF inte oväsentlig, påpeka gärna att det nya är sååå mycket mer estetiskt tilltalande än de förra.
Skulle det storleksmässigt vara mindre brukar det inte vara någon nackdel.

Som sagt, det gäller att smöra och lirka i början och när man har bestämmt sig får man sätta ned foten och förklara att något snyggare har vi inte råd med, det blir för dyrt.

Bravo
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:35:49  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Härligt med massa kreativa idéer, jag har testat de flesta i någon form då man har hållt på ett tag..

En gång var det "synd om mig" då jag brytit armen (drakflygning, så jag får skylla mig själv) då var jag värd en ny CD-spelare.

Man kanske skulle belåna huset i smyg, det har fördubblat sitt värde de sista åren.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:58:46  Show Profile Send bliss a Private Message
om din tjej/kvinna är klädesintresserad kanske du kan spinna lite på det. jag har gjort det med stor framgång. min sambo spenderar i snitt 1.000:-/mån på klädinköp. jag brukar erinra henne om att hon redan har mycket kläder, men att jag förstår att hon vill förnya garderoben och att kläder snabbt blir omoderna. sen brukar jag försiktigt nämna att 1.000:-/ månaden blir 12.000:-/år. nu innebär det att jag utan att ha dåligt samvete kan spendera 12.000:- på hifi. om ett dyrare inköp hägrar, tex nya högtalare, cd eller någon annan investering som man gör vart 5:e år eller nåt multipilicerar jag bara hennes årliga klädbudget med 5 (5x12.000=60.000:-) 60.000:- på kläder låter minst lika "orimligt" som ett par högtalare för, låt oss säga, 38.000:-. säg att anläggningen är ditt intresse (istället för kläder) och att det är ett långtidsprojekt!

nu när vi inser att vi spenderar ungefär samma summor över tid, är inte detta någon stötesten längre. istället han min sambo börjat intressera sig mer för hur anläggningen låter. hon inser också att mina investeringar också kommer henne tillgodo, vilket hennes kläder inte gör på samma sätt för mig (förutom att jag tycker om att hon har fina kläder). således är alla nöjda (men vad hon egentligen tycker kan man förståss undra ;-). lycka till!

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/30 :  09:01:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Förhandlingstaktiken att presentera något helt otänkbart för att sedan erbjuda det man igentligen tänkt går under benämningen "Ryska fronten" (ingen ville ju dit, utan det var ju då bättre att komma till västfronten...?)

Bra idé är att försöka få partnern intresserad av musikåtergivning, börja i liten skala och skola in dem.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:31:29  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Min partner är otroligt lyhörd, hon kan stå och diska medan jag testar "lite kablar" och samtidigt berätta vilka som är nåt att ha!! Hon brukar ha rätt.. de ni.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/30 :  12:41:11  Show Profile Send hal a Private Message
Kan man hyra henne över en helg, Tonkis ?


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:19:54  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Självklart, har du några spännande burkar i utbyte (Krell, Madrigal etc)?

ps
Hon är 2 m lång och väger 130 kg, kör lite extra som sumobrottare.
ds

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:23:35  Show Profile Send hal a Private Message
Hmmmmmm...Kom just på att jag är upptagen i helgen.
Men jag hör av mig.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:35:53  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Sorry försent, hon är redan på väg.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/30 :  14:12:01  Show Profile Send hal a Private Message
Hon är väl inte redan på väg?
Vänta det ringer på dörren...

...

...




Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/30 :  18:18:38  Show Profile Send CC a Private Message


För mig tog det ca fem år innan jag kunde möblera som jag ville, sedan tog det nio år innan det blev legitimt med "dyr"hifi o jag öppet kunde erkänna vad grejerna faktiskt kostar... Nu har jag äntligen en egen källare o röja med samt en filmälskande fru så...

Allt hade troligtvis gått fortare om jag kört ditt exempel hal!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/09/30 :  19:37:37  Show Profile Send orthanc a Private Message
Själv har jag det som Meridian rekomenderar.
En kvinna som säger:

- Är det denna du vill ha? Köp den då.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2003/09/30 :  20:04:47  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Orthanc: Bra val där!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000