HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 fortfarande problem med brus i högtalarna!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:15:19  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: när man kör grendosa så blir det ju samma uttag som förförstärkaren eller ?? det är ju inte brum utan mer knaster.. men det är ju svårt å förklara hur det låter... men om det är jordfel borde det väl brumma hela tiden eller ?? när källan är tyst så låter det ingenting! det ser då ut som metallstift på kontakterna !!

kan det verkligen va fel på båda högtalarna ändå.. det låter lite långsökt ändå... vad skulle va fel i högtalarn som gör så det bara låter illa ibland! vore väl oxå vara att det är fel hela tiden ?? försöker bara tänka logiskt.. men det är väl alltid så när nåt är fel att man blir helt galen innan det löser sig! nu ska jag ju iaf köpa nya grenkontakter imorrn... ska jag då köpa jordat eller ? nu blir det iaf ingen skarvsladd utan direkt till kontakten!! när jag har jordat i vägen, är det inte jordat in i stereon även fast det är ojordat på kontakten ???

om det nu inte skulle va jordfel.. vad finns det kvar å kolla ?? dom enda vitvarorna jag har är ju kul & frys som står på hela tiden... el:en i lägenheten är ju hyffsat nytt...

blir ju även som sagt störningar på TV´n

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:34:34  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Själva jorden i väggkontakten har inte så mycket med jordningen i HiFin att göra. Jordningen i väggen är en skyddsjord.

Om man har en förgreningsdosa med jordade uttag så får prylarna kontakt med varandra via jorden dels via förgreningskontakt samt via signalkablarna. Om man bryter jorden så ska man vara medveten om att om det uppstår fel i utrustningen så kan du få potentialskillnad i chassi mellan ex förstärkaren och någon annan pryl i rummet som är kopplad mot jord. Detta kan då leda till stötar om man tar i båda samtidigt, och än värre om det blir något fel på en apparat som att chassit blir strömförande, då kan man få sig en dödlig dos ström. Ej att rekommendera. Har man stora problem med jorden måste man avskilja med en ny jord, gör man ibland med datorer.

Som sagt, det låter inte som du har ett regelrätt jordproblem utan att du har distorsion som beror på något annat. Låter det från diskanten eller basen?

T

T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:10:15  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: Både diskant & bas! Då borde jag ju köpa jordad grenkontakt då. som jag kört nu så har jag en skarvsladd mellan väg & förgreningsdosa (bara tillfällig lösning) nåt som kan va rimligt att det helt enkellt bara är skarvsladden som gör det...

kanstret blir ju oftast dirket när man slår på stereon men sen även under spelning, sällan mer än 10 sekunder. kan även bara vara ytterst korta stunder (som t.ex ett trumslag) blir oftast när musiken är intesiv har aldrig hört nåt när jag spelar lugnare musik (förutom om sången är väldigt stark) därför undrar jag nu om det är nån strömgrej som gör det!

Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:12:41  Show Profile Send skalet100 a Private Message
förresten så kan ju förklara att allt står ju brevid varann, hela stereon + tv´n och allt är kopplat till samma grenkontakt! kanske skulle va bättre om jag köpte två grenkontakter så man kanske separerar stereo + tv grejerna ??
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:16:26  Show Profile Send Aton a Private Message
Knaster är väl inte brus. Knaster kan mycket väl vara glappkontakt någonstans. Jag hade ett intermittent knastrande. Det orsakades av ett kretskort i CD-spelaren som satt löst. Bara att trycka på plats igen så var knastret borta.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:16:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har du TVn kopplad till förstärkaren med signalkablar?

Bravo
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:21:05  Show Profile Send skalet100 a Private Message
bravo: nej det har jag inte.. DVD´n har jag ju kopplat!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:29:00  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om grenkontakterna är jordade kopplas jorden samman även om man har separata grenkontakter (dvs alla komponenter som har jordade nätkontakter). Det enda sättet att bryta jorden mellan komponenter med jordade kontakter är att ha en ojordad grekontakt. Om TVn har ojordade kontakter spelar det ju ingen roll eftersom då jorden mellan TV/stereo redan är bruten.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:36:37  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: om jag skulle köpa en grenkontakt å koppla in försteg + slutstegen och en till för cd´n + tv och allt annat! nån skillnad ??
vet fortfarande inte vad som är smartast å köpa, men det verkar ju som det är smartare att köpa jordat... kan ju va min skarvsladd som ställer till det just nu...

Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:53:08  Show Profile Send skalet100 a Private Message
nu har jag spelat under kvällen här och det har inte vart nåt just nu dirket... så undrar om det inte är värre på dagen kanske för då är det ju mycket värre & oftare än det har varit nu!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:57:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
I värsta fall kan det vara någon elektrisk apparat/aggregat som spökar och denna apparat behöver inte finnas hos dig, det kan vara hos en granne. De brukar vara mest störande på dagen med mycket aktivitet.
Då kan lösningen bli ett nätfilter av något slag.
Men prova skarven först.

Bravo
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:59:31  Show Profile Send Thomas A a Private Message
skalet,

som sagt, jag tror inte det är jordningen som gör att det knastrar - även om det är något man bör ha koll på ändå. Så det skadar inte att prova. Vissa AC-filter/grendosor som ex Voltex har get ett knastrande ljud ibland hemma hos mig. Kanske sitter det filter i nätingången på dina slutsteg som inte gillar varandra?

Och som sagt; försteg + slutsteg bör generellt sett inte vara sammkopplade via nätjord. Är det kopplade till samma *jordade* grenkontakt eller olika *jordade" grenkontakter spelar ingen roll, eftersom båda grenkontakterna måste kopplas till din jordade väggkontakt. Jorden får då kontakt med varandra i alla fall.


1. Lista alla komponenter som du har i stereo/video och vilken typ av nätkontakt de har.
2. Eftersom du har ett jordat uttag koppla in en jordad grendosa i ditt uttag.
3. Koppla ur all utrustning och plugga i försteg och ETT slutsteg (är de mono eller stereoslutsteg?) i grenkontakten.
Vid påslag, får du knaster i högtalarna? Brum får du inte så det är inget generellt jordproblem.
4. Om inte, plugga i CD spelaren och testa med musik. Den har förmodligen ojordad kontakt.
Om knaster, så har inte din video/DVD/TV med saken att göra alls, utan felet ligger i försteg/slutsteg/högtalare.
5. Prova det andra slutsteget på samma sätt.
6. Prova båda slutstegen samtidigt.
7. Prova andra högtalare.

Jg förutsätter att du kollat alla anslutningar så att inget glappar eller sitter löst.

T






"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:08:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Thomas A" lista är mycket vettig och bör absolut arbetas av.

Bara en sak, är störningen verkligen bara tillfällig och sker den oftare på dagen än natten?

I så fall kan det vara andra apparater som spökar i elledningarna, det vet jag av egen erfarenhet. I mitt fall byte av frys, kyl och spis.
När dessa gamla apparater slog av och på och gick så blev både TV-bilden påverkad likväl som stereon.
I mitt fall kunde jag höra frysen slå på i köket och likväl höra effekten av det i stereon.
Av- och på- slagen fortplantade sig dessutom som knäppningar i systemet.

Bravo
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:10:17  Show Profile Send skalet100 a Private Message
1. jag har ju bara cambridge saker i stereon och det är ju ett metallbläck på kontakten till alla delar! tv´n,videon och dvd´n är sån där smal eurokabel eller va fan det heter.. så dom är väl då ojordade då!

2. då köper jag jordad kontakt men tillräcklig längd för å inte behöva skarvas!

3. slutstegen är ju stereoslutsteg och det knastrar aldrig när det inte är musik igång och det måste vara mycket ljud om oxå.. hörs mest av basentrummor och andra intensiva ljud!

4. cd spelaren har ju samma kontakt som förstegen som antar är jordade som det ser ut men det är ju inte säkert, men det knastrar ju även när jag använder DVD´n som är ojordad!

5. prova andra högtalare är ju det svåraste då jag inte känner nån som har biwire högtalare eller högtalare egentligen som ens är värda och prova! men det känns verkligen inte som det skulle va nå fel på dom. skulle det bara vara en det lät i så skulle jag misstänkt dom för länge sen.. men båda! jag har provat å skiftat slutsteg för diskant & bas iaf och ingen skillnad på nåt vis!

Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:13:48  Show Profile Send skalet100 a Private Message
bravo: uppskattar alla era förslag å det mesta redan avbetat förutom å byt högtalare faktiskt.. skarvsladden känns lite väl enkellt men det vore ju jävligt skönt för då har jag det säkert löst redan imorrn!

det är aldrig några knäpp eller nå sånt jag hör och det blir störningar när som hellst... men dock mest på dagen (men jag lyssnar ju mest på dagen oxå så det är inget jag kan konkret säga att det är så) och jag har ju iaf inte byt nåt sånt!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:14:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Brusar det med eller utan volym eller bara när du spelar musik oavsett tid på dygnet?

Bravo
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:16:26  Show Profile Send skalet100 a Private Message
bravo: aldrig utan volym utan det brusar av musiken så att säga! och vad det verkar så är det dygnet runt... men har ju märkts mest på dagen då jag inte spelat mitt i natten nån gång.. igår spela jag på kvällen iofs men då vart det några pilsner å då är det ju svårare å uppfatta!!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:18:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
- Ang. prova andra högtalare så är det bara för att utesluta problem.
- Prova alltså att INTE biwira utan prova ETT slutsteg i taget med "monowire". Bara CD spelare, ett slutsteg och försteget i väggen. Prova sedan andra slutsteget.


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:22:24  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: jupp men om det skulle va så att det funkar utan ett slutsteg, då måste det ju självklart vara slutsteget som stör men jag har ju nu använt båda slutstegen för sig själva och det har inte funkat (fast allt annat har ju vart inkopplat men avstängt) då har den ju iofs bara spelat bas eller bara diskant.. men det hörs ju ändå... och jag har skiftat om högtalarkabeln för å testa men utan resultat!

prova högtalare blir nästa sak efter jag köpt ny kontakt!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:24:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eftersom du uppmärksammade problemet när du lade till/bytte skarvsladd är det enklast att börja där.
Om det inte fungerar, arbeta av "Thomas As" lista.

I värsta fall kan det vara högtalarna eller dåliga elektriska komponenter någonstans, men om du börjar som ovan beskrivits och i sämsta fall falsifierar detta försök kan man fortsätta sedan.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/29 01:29:26
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:28:05  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Skalet, prova det igen men dra ur alla kontakter till all annan utrustning. Kör monowire (dvs koppla i blecken i högtalarterminalerna).

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:30:40  Show Profile Send skalet100 a Private Message
bravo: jepp, blir å köpa ordentlig kontakt imorgon utan skarv, vore ju egentligen konstigt om det skulle va några dåliga komponenter när jag ju har märkes grejer (cambridge, rega högtalare + thomson tv/video grejer)

kan ju tilläga att jag har använt grenkontakt + tillägs kontakter då för att det är ju trots allt 10 sladdar som ska i! är det nåt som är dumt å göra (även fast det kanske inte är det som är felet) eller ska jag köpa 2x6 kontakters grendosor imorrn å köra kablarna direkt istället för ytterligare ett led så att säga!

Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:33:22  Show Profile Send skalet100 a Private Message
thomas_a: funkar det inte med nya kontakter så provar jag det härnäst! hör av mig hur det än gick, tack för alla tips! jag återkommer :)
värsta är ju att man sitter å lyssna så analytiskt att man blir galen å hör fel hela tiden även fast det inte är nåt och det lär dröja innan man kan slappna av! kan ju funka ett par dagar å sen va kört igen!

men om vi hypotetiskt säker att jag provat allt, nya högtalare + koppla ur allt och det fortsätter... nätfilter alltså enda utvägen sen ?? man måste väl kunna lösa sånt här på nåt vis ändå!!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:35:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
skalet,

känner till härvan av kablar. Har ju själv integrerad, två slutsteg, bioreciever, 3 aktiva filter, CD spelare, DVD, video, TV, parametrisk EQ, och skivspelare, till ett och samma uttag. Förut hade jag också DAC + digitalt interface.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:37:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Börjar bli lite väl mycket på ett enda uttag, jag ser inte hur du skall få plats med allt.
Dock, om kopplingarna görs lika borde det inte vara någon skillnad, men om detta vet jag att "Thomas A" är betydligt kunnigare än jag.

Vi lider alla av samma problem av härvor, tro mig!

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/29 01:40:01
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000