HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tre månaders tysnad (som fortsätter)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:27:47  Show Profile Send markku a Private Message
Några av er kanhända minns min skräkkhistoria om brann i högtalare den 26. juni? Joda, det var förstärkaren, som levererade likström i riklig mån och baselement till den ena stativaren fick riktig stryk.

Vilken otur måste jag ha då: i stället för ett par veckors väntan på ny element, så får jag - var så god - vänta till oktober (möjligens längre). Att detta måste äga rum precis när Revels fabrik flyttade från Middletown i Connecticut till Bedford i Massachusetts. Harmans lokala servicetekniker rekommenderade mig att skriva direkte till Revels Customer Support som den aktuella ägaren av deras produkt. Det gjorde jag och svar fick jag samma dagen.

Jag skriver detta icke för att svartmåla återförsäljare/distributör/tillverkare, nej.

Egentligen ville jag höra, hur många av er har högtalare med individuellt specsade elementer?

Jag menar, om otur skulle vara ute, en ny element med precis likadana specifikationer skulle levereras från tillverkaren. Intet "direkte från lagerhylla" koncept här, nej.

Om jag inte missminns totalt, så är f.ex. Dynaudios Contour seriens elementar individuellt specsade. Vilka andra?

Vad ville en DIY-man göra i min situation; kunde han få ny element med likadan specsar???

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:33:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du borde istället vara glad över att få slippa alla dessa standardelement som finns att tillgå. Även om många har vackra specar, så är de ofta som de inte är användbara för en verkligt seriös tillämpning i högtalare av olika skäl, t ex konstruktörens krav, eller att de helt enkelt inte passar den tänkta konstruktionen.

Många "källarfirmor" (som även kan vara rätt så stora ibland) använder sig av standardelement.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:44:13  Show Profile Send Björn N a Private Message
Så standardelement skulle vara sämre?
Snarare är "custom made" anorlunda och specade för att passa ändamålet bättre, tror jag.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:45:11  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Egentligen ville jag höra, hur många av er har högtalare med individuellt specsade elementer?"

En hel del skulle jag tro. Ofta kan det sitta element i som ser ut som ett standard, men är ett standard som specialanpassats för just den applikationen. Alltså ett specialelement. Klart att föredra tycker jag.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:47:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag citerar mig själv:

"t ex konstruktörens krav, eller att de helt enkelt inte passar den tänkta konstruktionen."

Ej menat som att de är värdelösa eller så. Precis som du skriver också eller hur? Jag tror vi är överens.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/01 :  14:34:19  Show Profile Send markku a Private Message
Mr.Älg,

Jag menade inte specialanpassade element men helt unikt specsade sådana. Att varje element har sina individuella specifikationer.

Hur som helst, idag fick jag höra i telefon, att ny element är här. Det tråkiga är, att vad ursprungligen skulle kosta mig så där 300 EUR, blev nu mycket dyrare:

Själva element 762 EUR (utan arbetskostnader). Harman Consumer gav mig offert: dom lagar min högtalare gratis och vi delar överskridande 50/50, dvs 530 EUR att betala, tack. Förstärkarens reparation kostade 260 EUR (plus 45 EUR i frakter) och varade i två månader. Småtteri.

Om jag någonsin skulle ha råd att uppgradera, ville jag ha en förstärkare med ordning, som förhindrar likströmmen att nå högtalarterminalerna. Vad jag vet hittills, Parasound Halo vore en sådan... (drömmer.... zzz...)

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:31:53  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tråkigt att höra markku . Det låter mycket dyrt, man blir nästan mörkrädd. Jag har samma högtalare så jag hoppas att min stärkare inte börjar uppföra sig illa för då vet man vad som väntar. Finns det något bra sätt att skydda sig på ifall stärkaren börjar ge likström? Jag vet att min Simaudio saknar kondensatorer på utgångarna och det låter lite farligt men jag hoppas det finns ngn typ av lösning på detta som gör att likström aldrig kan nå högtalarna. Hmm jag borde nog kolla upp det hela.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:59:14  Show Profile Send markku a Private Message
Tack för sympatin, Snutten. Vi Revelister måste ju hålla ihop...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:12:59  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Audio Analogue MkI modellerna har dels avkänningskrets och relä som stänger av vid likström på utgången, och dels skyddssäkringar.

Det trodde jag de flesta förstärkare hade?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:15:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Förresten Markku,

vad menar du med att den varade i två månader? Reparationsgaranti? Fick du veta vad som gått sönder?


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:20:24  Show Profile Send AndersB a Private Message
Hej Markku

Som varande Revelist lider jag med dig...men är inte betalning av högtalarnas reparation något som borde belasta återförsäljare/tillverkaren av förstärkaren? Det är ju knappast Revels fel att din förstärkare går sönder och orsakar skador på högtalaren! Kan inte din handlare förse dig med några "lånehögtalare"?


Anders
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2003/10/01 :  19:32:27  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Hej Marrku! Jag har för mej att det är en Amplifix du har...

Vi hade ett par Thiel högtalare inne på Ljudmakarn för service som hade fått samma behandling av en amplifix.. Totalt söndereldade element, där en av talspolarna hade tryckts ut genom damkåpan...

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:00:02  Show Profile Send markku a Private Message
Thomas,

Jag undrar nu verkligen, hur väl reparationen hadde gått, om jag hadde skickat förstärkaren till Sverige istället. Jag köpte den ju hos BestSound i augusti -99. Men högre fraktkostnader och större risk rent generellt fick mig att leverera stärkaren till lokala distributören och vidare till hans autoriserad servicetekniker.

Problemet var ju detta, att han inte hadde kopplingsschema till disposition, men fick istället hjälp i små bitar via email. Dom första antydningar till felkällan stämde inte, och sen började sommareferietiden i Sverige. Kopplingsscheman kom till slutt - tack och pris! - och i mellomtiden kunde han fixa flera mindre goda lödningar. Senare måste relelogiken lagas. Serviceteknikern förklarade allt i telefon, men jag har problem att sammanfatta förklaringen. Hur som helst, på räkningen står:

sluttsteg DC out (I från transformator) tr BC846B, lödningar I-IV, reparation av output relelogik

Den stora frågan är givetvis, vem som bryr sig om produkt, som inte längre lagas? Ville någon ta ansvar?

Meridian,
Du minns alldeles rätt...


mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:33:02  Show Profile Send Thomas A a Private Message
ok Markku,

kan kanske vart någon DC protection som gått sönder på utgången. Jag lever också farligt, med aktiva högtalare, dvs slutsteg direkt till element. Dock har jag köpt billiga element.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/02 :  04:16:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
I detta avseende så är förstärkare med utgångstrafo rätt. Dvs dom med utgångstrafo. Sedan finns det ju andra aspekter.
Har du talat med ditt försäkringsbolag. Har varit med om att dom betalar följdskador tidigare iaf.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000