HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svajproblem med Rega Planar 3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:34:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har sen ett par veckor tillbaka en Rega Planar 3 som står och är vacker hemma hos mig. Ljudet är ett klart uppsving mot den Dual 505-2 som jag hade tidigare, MEN...

...det är lite svaj! Inget solklart sådant, utan det märks mer på t.ex. långa pianotoner att tonen inte är riktigt jämn.

Om jag kör igång motorn utan att låta någon skiva spela hörs det ett lite släpande ljud under ett kvarts varv, som om det skivtallriken snurrar på åker mot kanten en aning eller något sånt. Ska det vara så, eller ska jag förvänta mig att skivtallriken ska snurra runt helt ljudlöst?

Är det någon som känner igen problemet, från antingen en Planar 3 eller annan spelare? Och i så fall, finns det en lösning

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/09/30 :  00:48:01  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Få se nu om jag fattat rätt...
Under det första varvet (starten) är det vanligt att remmen slirar något, och det kan nog höras som ett "släpande" ljud.
Men under de följande varven ska det inte låta något (utan skiva ) !
Långa pianotoner är ofta det som skiljer ut agnarna från vetet, men jag tror (trodde) att P3 ska vara "tillräckligt" bra.
Har själv en P2 och en Thoréns och är nöjd med båda, men pianokonserter är inte det jag lyssnar mest på.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/09/30 00:48:51
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/30 :  02:34:08  Show Profile Send nin a Private Message
Enligt recensioner i Stereophile så går nya P2 eller om det var P3, 0.5-1% för fort. Kan vara värt att kolla upp.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:02:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Under det första varvet (starten) är det vanligt att remmen slirar något, och det kan nog höras som ett "släpande" ljud.
Men under de följande varven ska det inte låta något (utan skiva ) !


Ah, oj, uttryckte mig lite oklart där
Det spelar ingen roll hur länge jag kör motorn, det släpande ljudet är där ändå. Det är inget tungt släpande direkt, men man hör det utan tvekan även om man sitter en bit ifrån. Jag trodde också att P3 skulle vara fri från dylika problem, min förra skivspelare hade dem inte iaf...

Tänkte på om det kanske behövs en smörjning eller något sånt, men det känns lite dumt att ge sig på utan att ha lite mer kött på benen.

Enligt recensioner i Stereophile så går nya P2 eller om det var P3, 0.5-1% för fort. Kan vara värt att kolla upp.

Har hört detsamma, men detta är alltså inte P3, utan Planar 3, den tidigare modellen. Förvirrande värre. Hursomhelst så är ju det en konstant ökning av hastigheten, medan jag har temporära minskningar...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:36:20  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Låter som du säger, att något kärvar / tar emot!?
Så ska det inte vara, verkar ju som hastigheten sjunker samtidigt som det "släpande" ljudet.
Ta av tallriken och kör motorn med enbart innertallriken, och titta / lyssna om du kan märka ngt fel.
Annars är det väl kunnig kompis / butik som gäller.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:05:07  Show Profile Send freann a Private Message

Test med att köpa en ny rem..! Eller är spelaren ny?
/Fredrik
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:52:30  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Som vanligt jättesvårt med skivspelare som finns på litet håll. Om hastigheten är litet hög lär inte ha någon betydelse i detta avseende. Det är inte heller säkert att samma gäller för de europeiska modellerna eftersom det måste finnas en annan motor eller annorlunda justering i de som säljs i USA.

Man kan prova följande:
- Kolla att remmen sitter rätt och inte är "på drift".
- Kolla att skivspelaren står på ett så horisontellt underlag som möjligt. Svårt att se och bäst att kolla med vattenpass.
- Kolla att det finns olja vid drivaxeln (eller vad det heter). Detta är knepigt moment och jag vet inte hur Rega gör. Det enklaste är att hälla i olja på fabriken men då kan den rinna ut under transport och till och med smeta ner skivspelaren. Så den bör rimligen fyllas på när spelaren monteras. Jag fick en oljespruta med min skivspelare, dock ej Rega.
- Det kan finnas någon transportsäkring som skall tas bort, kanske bara en bit plastskum någonstans. Tror inte detta gäller Regan, men på en del modeller finns skruvar så att man kan justera den flytande upphängningen så att den balanserar plant.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/30 :  17:21:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
freann, nä, spelaren är inte ny, men remmen både känns och ser fräsch ut. Har iofs ingen egentlig uppfattning om hur den känns när det är dags att byta...

Anders47, Som vanligt jättesvårt med skivspelare som finns på litet håll.

Vad menar du?

Tack för svaren i övrigt Ska kolla underlaget. Det borde vara horisontellt, men man vet ju aldrig. Hur är remmen när den är "på drift"?

Jag testar att ha i aningen lite olja på 'tappen' som går ner i plinten, så får jag se om det funkar.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/30 :  17:59:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Skivspelare som finns på litet håll: sådana som man inte kan ta på, lyssna på och meka med själv. Det blir mer gissningar då.

Remmen på drift: när den inte ligger mot de hjul där den skall vara utan glider i kanten etc. Eller blivit vikt.

Edited by - Anders47 on 2003/09/30 18:26:04
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/30 :  22:50:08  Show Profile Send divander a Private Message
Försök att lyssna ordentligt efter var ljudet kommer ifrån. Lyft på tallriken och lyssna om ljudet är kvar. Kanske kan du höra var det kommer ifrån nu om du inte hörde det tidigare. Min Planar 3 har inget hörbart svaj ohc låter ingenting (om man inte har någon skiva på). Jag tror inte att det skall vara så svårt att hitta och åtgärda problemet då REgas skivspelare är väldigt enkla i konstruktionen. Inga konstiga och jobbiga inställningar som kan strula.

Du kan även testa med att tvätta remmen med diskmedel. Om den är lite "fet" eller skitig på något ställe så kan drivningen från motorn slira lite när den går över detta parti.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:21:18  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag vågade mig på att droppa i lite olja på tappen nu, och sedärja, problemet löste sig Nu låter den (drivningen iaf alltså) tyyyyst och fint.

Nu ska jag bara ta och hitta lite info om tonarmsinställning så börjar det kanske bli riktigt bra sen...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/01 :  23:58:32  Show Profile Send divander a Private Message
Vad bra att du fick i ordning på svajet. På tonarmen finns det inte mycket att ställa in. Men däremot behöver du nog ställa in pickisen.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/02 :  00:14:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Verkar som slarv från återförsäljaren. Det är mer eller mindre omöjligt att fylla på olja på fabriken eftersom spelaren kan vändas upp och ner under transporten. Så detta måste utföras av åf eller kund. Och man kan inte räkna med att kunden känner till detta utan att få information.
Knappast någon petitess. I ditt fall medförde det oljud och om man fortsätter spela utan olja antar jag att mekaniken slits ut.

Jag handlade på postorder från Veteran Hifi men då fick jag både information och medföljande oljespruta.
Det skall vara mer än ett par droppar men inte så att det rinner över när man sätter i mittaxeln.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000