HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl 2003 vs Vinyl 1950-1960
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/27 :  03:54:46  Show Profile Send nin a Private Message
Detta är från en intressant tråd på Stevehoffman's forum. Kolla in det; http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?s=&threadid=22099

There is something about Rudy Van Gelder master tapes from the late 1950's and early 1960's that Neumann cutting lathes HATE! There is a very high frequency oscillation in those tapes that loves to burn up cutter heads and cutting amps.

I was cutting LUSH LIFE today with Kevin and I couldn't believe how crazy the equipment was getting. We slowed down the master tape to about 5 inches per second and FOUND IT! A pesky tone, embedded in the Van Gelder tapes that is around 20,000 cycles. ONLY on the cymbals, or when the cymbals hit. I have no idea why this happens, but we speculate that it is some kind of RCA limiter reaction to the crash sound; much worse than limiter splatter.

As Kevin and I were pulling out (just his) hair over this, we were talking about the Neumann cutting system he has. Get a load of this:

It is a Neumann SX-74, built in West Berlin, Germany in very late 1973. It was shipped new to Whitney Recording Studios in Glendale in 1974 and was sold to LRS (Location Recording Service) in 1976 where it stayed until 1999 when Kevin Gray bought it For AcousTech Mastering in Camarillo.

Kevin estimates that (conservatively) he has cut 40,000 sides with this unit since 1978. An amazing amount of vinyl!

Now, here is the blow-mind part: The unit cuts flat from 2 hz to 27,000 cycles! Imagine that.

So, in the 1950's and '60's, the Van Gelder stuff was cut with Scully/Westrex systems that started rolling off around 12k. No one had any problem cutting these tapes. With the advent of the Neumann system (which had to be able to cut an RCA CD-4 quadraphonic carrier tone on the disc with no problem) things got bad, quickly.

I remember when I cut the original DCC LUSH LIFE LP with Stan Ricker we were both dumbfounded at the wacky things the tape was doing to the machinery. Today brought it all back.

Oh, we finally "got it", but it was tough!

Love that Neumann SX-74 though

Edited by - nin on 2003/09/27 03:55:08

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/27 :  11:44:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
"The unit cuts flat from 2 hz to 27,000 cycles! Imagine that."

Och det är vid vilken nivå? -20 dB? -30 dB? -40 dB?

"So, in the 1950's and '60's, the Van Gelder stuff was cut with Scully/Westrex systems that started rolling off around 12k. No one had any problem cutting these tapes. With the advent of the Neumann system (which had to be able to cut an RCA CD-4 quadraphonic carrier tone on the disc with no problem) things got bad, quickly."

De skriver alltså att de fick problem med uppbrunna cutter heads och cutter amps med dessa masters som hade en 20 kHz ton inbäddad. Vore intressant att veta vid vilken nivå denna signal låg.


T



"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:30:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag reagerar när det står att The unit cuts flat from 2 hz to 27,000 cycles! Imagine that. Det gör den inte. För det första så skär man i basen eftersom det annars kan uppstå vissa modulations problem i diskanten märkligt nog. Det andra är att en graver dosa inte klarar så höga nivåer vid höga frekvenser..spolarna brinner upp. Annars tycker jag att det är kul att läsa om hur man har löst vissa tekniska problem när dom dyker upp.
Häromdagen spelade jag upp en CDR skiva som var modulerad med en högfrekvens...den här frekvensen hördes bara när det fanns ett annat ljud som fekvensen kunde moduleras kring. Jag var tvungen att gå tillbaka till DAT originalet för att kolla och det visade sig att modultionsfenomenet hade tillkommit när CDR skivan tillverkats...
alltså det var bara att göra om CDR:en. Jag har faktiskt en CD skiva med samma fenomen...det är en ERATO skiva med S.Barber´s Adagio för stråkar. Jag tycker att det är konstigt att ingen reagerat på felet innan skivan släpptes.

gcs

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/27 :  15:08:06  Show Profile Send nin a Private Message
Thomas och gcs, istället för att undra här så kan ni gå in på länken och fråga direkt istället för att bara anta saker.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/27 :  15:10:05  Show Profile Send nin a Private Message
Jag reagerar när det står att The unit cuts flat from 2 hz to 27,000 cycles! Imagine that. Det gör den inte. För det första så skär man i basen eftersom det annars kan uppstå vissa modulations problem i diskanten märkligt nog.


Öhhh??


Det andra är att en graver dosa inte klarar så höga nivåer vid höga frekvenser..spolarna brinner upp.


Därför man har kyling på graveringshuvudet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  18:12:08  Show Profile Send gcs a Private Message
nin: jag vet det där mycket väl att man har kylning men det hjälper inte för graverdosa av märket Neumann SX74 klarar ändå inte att hålla en rakfrekvenskurva upp till 27 KHz. Det här har jag diskuterat med min graverkompis som jobbar med SX74 nästan varje dag...men han vet väl inte så noga hur det egentligen föhåller sig. Men du nin verkar ju veta precis hur det är. Du en annan sak... vet du om det finns någon speciell RIAA kurva som sträcker sig upp över 20 KHz och i så fall hur högt går den...Jag har nämligen aldrig sett någon skiva som går just över 20 KHz.
I dag så har jag remastrat en vinylskiva som är direkt cuttad just med en SX74. Jag ville gärna ha den på en CDR. Fy fan vet du jag körde den genom mitt parametriskafilter och sedan lite försiktig flerbands kompression på det...ja det låter faktiskt mycket bättre nu..men den övre gräns-frekvensen ligger ändå bara vid 17 KHz. Skivan heter "The Three" Joe Sample,piano; Ray Brown,bass; Shelly Manne,drums. Inspelningen är gjord av Lee Herschberg och gravörer heter Bobby Hata. Ja,ja jag vet att det är fel men det låter faktiskt mycket bättre nu än tidigare.

gcs




Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/28 :  01:32:51  Show Profile Send nin a Private Message
jag vet det där mycket väl att man har kylning men det hjälper inte för graverdosa av märket Neumann SX74 klarar ändå inte att hålla en rakfrekvenskurva upp till 27 KHz. Det här har jag diskuterat med min graverkompis som jobbar med SX74 nästan varje dag...men han vet väl inte så noga hur det egentligen föhåller sig.


Eftersom jag litar mer på Kevin gray och Steve Hoffman än vad "din polare" säger så bryr jag mig inte. Om det hade varit något stake i dig så hade du gått in på det forumet och hävda det du hävdar. Men det vågar du inte...
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/09/28 :  03:19:59  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Hur som helst så låter dessa Rudi Van Gelder LP förbannat bra. Han lyckads verkligen fånga musikens inneboende skäl. Miles Davis spelade in 5 LP vid 3 olika tillfällen för Prestige i Van Gelders vardagsrum utan en enda omtagning. När ett nummer var slut stampades nästa nummer in. Det kan man kalla "Studiolive". I MONO.....

Det blev helt enkelt något av den bästa musik som någonsin spelats in.

Lyssna på Philly Joe i "Blues By Five......." vicken lirare.

Förresten så kom jag nyligen över ett utmärkt original ex. av "My Favorite Things" med John Coltrane från 1960. I äkta MONO. Tung och styv. Fantastiskt. Slår min återutgivning från sjuttiotalet i stereo med hästlängder.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/28 :  13:12:57  Show Profile Send nin a Private Message
Ahh, trevligt att se dig här igen DrMabuse! Fick du hem lite nysläpp från USA eller?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/28 :  14:36:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin,

dröjer det länge att få ett account där? Brukar gå per automatik, men har inte fått något mail.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/28 :  16:25:36  Show Profile Send nin a Private Message
Thomas A, Går direkt tror jag. Trevligt med fler svenska där. Ett MKT bra forum för mjukvara är det iaf. Jag "lurkar" mest omkring där och samlar kunskap.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:29:58  Show Profile Send gcs a Private Message
nin:Skillnaden mellan dej och mej är att jag vet mycket av egen och mina kollegors erfarenhet men du vet ingeting utan litar helt på dina gudar...jag måste ta mig ett gott skratt du personiferar verkligen en insnöad hifinörd som tror sig veta allt och inte vill ta till sig något utöver det du läser på ditt amerikanska forum eller hifi- tidningar.
Du ska veta att jag är faktiskt inte är insnöad som vissa andra verkar kunna vara...jag har jobbat med ljud i nästan fyrttioår och har tillhandahållit en heldel erfarenhet och kunskap och dessutom har jag möjligheter att kolla med andra mycket kunniga personer.
Jag gillar inte att du diskvalificerar en svensk kår av ljudproffs. Jag föreslog i ett tidigare inlägg att vi skulle mötas för att jag skulle kunna visa dej och du skulle få möjlighet att lära dig något...men det vågade du inte. Jag avslutar nu all vidare debatt
med dej nin

Tack för mej
gcs


Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:56:23  Show Profile Send nin a Private Message
gcs, Oj, här bevisar du att du inte kan ta en debatt när du råkar kanske ha fel.
Ja, jag jobbar inte med ljud och har därför inte så stor kunskap om det heller, men jag trodde inte detta forumet var till för sådana som hållt på med ljud i jobbet i 40 år endast!

Ja, jag litar helt klart mer på seriösa och ERKÄNDA personer än "kalle svensson".
Och jag har mött i mina dagar flera som har jobbat med samma saker i 20-30-40 år och vet inte allt vad dom själva sysslar med så kom inte med det tack! Istället försök kom med något matnyttigt. Att du själv inte visste om och VÄGRAR inse att många av dagens remastrings CD's är komproimerade och använt limitering säger en hel del tycker jag. Påminne mig om när dom gjorde en intervjuv med Michael B. Tretow, (producent till bl a Abba) som spelade upp en "vinyl inspelning" och CD via sin "stereo" och man hörde via TV'n STOR skillnad mellan dessa som vinylen skulle varit ett gammal ruttet band, och så klaga han på vinyl. Rätt korkat enligt min mening, eftersom bra vinyl och bra CD inte ALLS har sådana skillander att man kan med en smärre dövhet höra över en mono tv.

Nej, du verkar tyvärr hela tiden veta rätt och inte bryr dig om vad andra kan tillägga. Tråkigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000