HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur gör man med Bi-amping???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:53:21  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej ärade medlemmar.

Ponera att jag har ett försteg som ser ut så här bakifrån...


Ponera också att jag har skaffat två stereoslutsteg som ser ut så här...


Hur kopplar jag i så fall???
Gör jag någon specialkabel mellan dem eller...?


Mvh Magnus Eriksson




Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:57:41  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Y-koppling, antingen balancerat eller RCA.
Alltså, en till två lågnivå.
Ok?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:25:25  Show Profile Send Manga X a Private Message
Okej...

So far so good!
- Men sen då?

Till högtalaren men hur?

Så för t.ex. den högra högtalaren blir det som föjer: Det ena slutsteget ena kanal till basen samt det andra slutstegets ena (samma) kanal till diskant? Samt lika till vänster högtalare?

Mono-Bi-amp går fetbort va?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:32:33  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Vad jag kan se, så kan du ju inte brygga steget, alltså monokoppla det.
Vilket innebär, att du bara skulle använda "halva" steget om du körde ett per kanal.
Du kopplar till högtalarna precis som vanligt, bara att du kör ena steget till basen och det andra till diskanten, och tar bort kopplingen mellan högtalarkontakterna.
Go to Top of Page

csh
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:33:28  Show Profile Send csh a Private Message
I ordlistan på Lefflers hemsida finns en pedagogisk bild som visar hur det ska kopplas vid bi-amping.
http://www.lefflershifi.com/Library/Ordlista/Ordlista1.htm
Nu borde det inte kunna bli fel eller?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:41:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varför inte ha aktiv delning när du ändå är igång? Först då blir det väl RIKTIGT bra.
Sök förresten på bi-amping via länken search längst upp.
Det har skrivits mycket om detta här på forumet.
Ett par länkar har aldrig skadat:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://www.tubecad.com/articles_2001/Active_Crossovers_and_Filters/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/28 23:46:29
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:45:23  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det vet i f*n.
På den bilden använder dom ett stereosteg som dom kör högerkanalen till diskanten på högtalaren och vänsterkanalen till basen!! Och spegelvänt till den andra högtalaren.
Rätta mig om jag har fel, men jag får inte till den kopplingen.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:47:21  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Men dom har skrivit rätt i texten.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:47:45  Show Profile Send Aton a Private Message
Lefflers-bilden visar ju en biamping med ett stereosteg per högtalare. Det är inte den vanliga varianten.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:49:50  Show Profile Send Aton a Private Message
Med lefflers koppling blir det inget stereoljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:52:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad skulle problemet vara med den kopplingen? Ett slutsteg till varje högtalare bara. Ibland diskuteras vilket som är bäst, att koppla som på bilden eller att ha ett slutsteg till H+V Bas och det andra till H+V Mid/Diskant. Jag minns inte vad som anses bäst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:54:41  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det går väl an på en 3-vägare, där basen inte är så riktningskänslig, men en 2-vägare som delar vi 3500, då blir det nog roligt.......
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:55:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Om du kopplar ett stereosteg till respektive högtalare kan du väl inte få stereoljud???
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:57:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om man har identiska slutsteg har det kanske inte så stor betydelse, men kopplar man ett slutsteg till H+V Bas och ett annat till H+V Mid/Diskant kan man ju kombinera olika typer av slutsteg, t.ex rör i toppen och trissor i basen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:57:42  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Den ena högtalaren spelar höger diskant och vänster mellanregister/bas, och tvärtom i den andra.
Om man har en 2-vägare så att säga.
I en 3-vägare blir det höger diskant/mellan och vänster bas osv.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:59:45  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Bernt, det är bilden hos Leffler som inte är korrekt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:00:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aton: Man kopplar ju givetvis bara högersignal till ena slutsteget och vänster till
det andra! Slutstegen vet ju inte vad du kopplar till dom dom förstärker det du ger dom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:04:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finessen är att du kan placera ett slutsteg nära varje högtalare och ha korta högtalarkablar. Du har dock längre interconnects, en till varje sida. Så gjorde jag då jag triampade.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/29 00:05:08
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:07:00  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Men då får du ha en y-koppling mellan för- och slutsteg, så att du använder både höger och vänster kanal på steget. Annars så använder du bara ena. Det nämner dom inte som text till bilden.
Där säger dom något helt annat.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:12:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En bild för att visa vad jag menar:

Jag byggde in ett aktivt filter med ställbara nivåer och tre separata slutsteg i dom här
lådorna. En låda bakom varje högtalare. En signalkabel in, tre högtalarkablar ut. Med
biamping funkar det ju bra med ett stereoslutsteg och eventuellt filter bakom varje högtalare.
En Y-kabel eller ett filter behövs mycket riktigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/29 00:13:55
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:13:27  Show Profile Send Manga X a Private Message
Eeeh okej... himlar vad detta ställde till det!

- Förlåt..!



Om jag kastar in ytterligare en pinne på brasan och säger att högtalaren endast är single-wire!
Hur gör jag???


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2003/09/29 00:16:38
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:19:01  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Du kopplar precis som jag skrev i mitt andra inlägg.
Ena stereosteget till basarna höger- vänster kanal.
Det andra till mellan/diskant höger- vänster kanal.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:19:19  Show Profile Send Aton a Private Message
Då går det inte att biampa!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:20:46  Show Profile Send Aton a Private Message
Men om du kan bryggkoppla dina stereosteg kan du ju använda dem som monosteg istället.

Edited by - Aton on 2003/09/29 00:21:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:21:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ojdå, då blir det ju svårt att biampa. Läs i så fall artikeln i min första länk.
Om det skall vara någon vits med det så får du gå in i högtalaren och bypassa filtret.
Kanske ingen ide om det är fina högtalare.
Texten var ju lite förvirrande hos Leffler förstås.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/29 00:25:34
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:27:56  Show Profile Send Manga X a Private Message
Attans då!

Jag har ett par gamla Magnepaner...!
Har precis uppgraderat elektroniken, från integrerat till för- & slutstegskombo, men funderade på att köpa in ytterligare ett likadant slutsteg!

Maggisarna har jag ute till försäljning så några ingrepp i dessa orörda skönheter är, tror jag, uteslutet!

Ingen som har ett par andra bra högtalare som vill ha mina Maggisar?

Hur som helst Tack för all info...! Om detta topic. Återkommer om några månader när jag förstår allt i era länkar!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2003/09/29 00:29:39
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000