HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Håhå, aldrig blir något som man tänkt sig.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:27:12  Show Profile Send manlix a Private Message
När jag började leta nya stereo-grejer så slutade det ju inte precis som det börjat. Började på en Harman Kardon HK670 och en Harman Kardon HD750. Men letandet slutade med en Edison Triod och en Arcam CD82T. Var väl tur det gick åt rätt håll iaf. Tur man inte hade bråttom för då hade jag suttit här med en långt ifrån lika bra förstärkare och en sunkig cd-spelare.

Stressa är aldrig bra.

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/27 :  13:37:42  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Kan du beskriva skillnaden mellan HK´n och Arcam?
Det är 2 Cd-spelare som jag själv är intresserad av.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/27 :  14:11:37  Show Profile Send manlix a Private Message
För det första så ligger de ju i helt olika prisklasser. Nypris på Arcam CD82T är 10 000:- och HK HD750 ligger på runt 2500:-. Sen vet jag inte riktigt hur jag skall beskriva skillnaden i ljudet mer än att Arcamen är bättre på _allt_ Jag tycker inte HD750 är någon vidare cd-spelare faktiskt. Finns bättre cd-spelare för det priset. Marantz CD5000 t.ex.

Edited by - manlix on 2003/09/27 14:15:08
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/27 :  15:50:41  Show Profile Send pak a Private Message
vet precis vad du pratar om.
skulle själv ha cd för max 7000:- typ marantz cd 6000 ose.
kom hem med en för 19500:- matantz cd 17mk2 ki.
högtalare skulle kosta max 30,blev dubbelt.
så kan det gå.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2003/09/27 15:53:44
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/27 :  15:56:30  Show Profile Send manlix a Private Message
Hehe ja. Man ser något bättre och tänker "Äh, det är väl lika bra att köpa det direkt så slipper man bli missnöjd och byta sen."
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/09/27 :  17:22:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Oavsett vad prylarna kostar var för sig är det bra att sätta ett maxpris på HELA anläggningen. Vanligt misstag är att bränna för mycket pengar på en komponent och sen har man inte råd att fullfölja. Att ha en påkostad komponent är väl visserligen kul men jag jämför det men att ha en Porsche i garaget som man knappt har råd att använda. Nej, ett välavvägt system där var och en av komponenterna utnyttjas så mycket som möjligt är bäst. Hur kul är det att ha säg jättebra högtalare om resten inte kan göra dom rättvisa? Att sedan tänka "jaja om 5 år har jag fått ordning på allt" köper jag inte! Nej ett system ska max ta ca 1 år att bygga så att man får full gjädje av det. Det kommer ju hela tiden nya grejer så om 5 år är kanske den där fina komponenten inte så märvärdig längre och då har man inte ens fått utnyttja den på bästa sätt?! Detta är en erfarenhet som jag lärt mig genom åren, kanske fler håller med...

Edited by - Snutten on 2003/09/27 17:23:07
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  18:30:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Stereo har en tendens att dra iväg, min stereo var nedpackad pga. flytt och barn men jag hade tröttnat på det dåliga TV-ljudet så jag tänkte jag skulle köpa en enklare hembioanläggning för att åtminstone höra dialogerna på filmerna och talet på nyheterna.

Hur blev det då?

Jag gick runt och lyssnade, lite dyrare Denon, Yamaha, H/K osv. och som bio var de väl fullt OK där hade jag inget övrigt att önska, men musikljudet!
Dyr Denon och Yamaha, bra kritik för musiken, lät som kattslagsmål i mars.
Ränderna går nog aldrig ur, mina öron klarade inte eländet.

Jag åkte till Stockholm och snubblade av en slump över en prissänkt Meridian 568, den lät musikaliskt sett mumma men kostade dubbla priset bara den mot vad hela anläggningen var tänkt att kosta från början exklusive högtalarna.

På den vägen fortsatte det och nu har jag väl sprängt gränsen tio-femton ggr. om ungefär.
Nä, det blir som sagt inte som man tänkt i den här verksamheten.

Bravo
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:53:06  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag började med en arcam cd72t och en arcam A75 och audiovector m1 super och letandet kommer (förmodligen) att sluta med Audionet Art V2 cd, Krell 400ix stärkare och Sonus Faber Electa Amator II högtalare..

Stereon har en tendens att dra iväg i pris när man börjar lyssna...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/28 :  01:05:01  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har en mycket bestämd åsikt om att köpa stereo.

Man ska prioritera högtalarna!

Om jag skulle köpa en anläggning för låt oss säga 20000 skulle jag lägga 12-15000 på högtalare och resten på elektronik och kablar.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  10:37:27  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jup Speakerpro, för att sen uppgradera elektroniken, för att få ut max av högtalarna
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/09/28 :  11:49:56  Show Profile Send 10 a Private Message
Utmärkt plan Speakerpro och Jonas Nilsson!

Det är inte utan att man känner igen syndromet. Undrar om det finns någon latinsk benämning...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  12:02:34  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Varför inte Coop/Forums oändlighetslogotype........förvisso Infinity´s också lol.
Ett oändligt uppgraderande, ibland sidograderande och tyvärr har det hänt "nergraderande".
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/28 :  12:07:40  Show Profile Send Björn N a Private Message

Och efter första uppgraderingen är man fast i träsket!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  12:11:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ett stort problem Jonas Nilsson sidograderande, det skulle vara intressant att veta hur stor del av anläggningarnas summor som gått till förändringar men inte förbättringar.

Ibland är det nog så att allt som händer, nästan, är bra, bara det händer något.

Egentligen för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att uppgradera skall förbättringen vara betydande, inte märkbar endast med lupp.

Troligen skulle många, mig själv inkluderad, ha haft ännu bättre prylar om man sparat till riktiga uppgraderingar.

Någon fler som har erfarenheter?

Bravo
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/28 :  14:00:25  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jasg håller med Bravo.
Varenda gång jag gör ngn förändring med mina högtalare, tar bort eller lägger in mer dämpning, upplever man det nästan alltid som bättre efteråt, till en början!

Sist jag verkligen upplevde en förbättring var när jag bytte förstärkare för länge sen. Då hördes massor med nya detaljer, basen blev bättre diskanten mjukare, ljudet blev betydligen mer avslappnat men samtidigt dynamiskt..

Men när jag härom året bytte en Philips Cd för ca 2000 mot en 10ggr så dyr Teac McCormack kombi hade jag allt väntat mig större skillnad..!


Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  17:14:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag gör "sidograderingar" när jag köper med ögat. Oftast lite för spontant.
- Djävlar vilken vacker Cd, Förstärkare osv.
Så sitter man och trånar över vilken vacker skapelse man handlat.
Det tar några veckor innan man klarnar i hövvet, och inser att bättre var den nog inte! Men snygg.....mmm
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:35:39  Show Profile Send mapem a Private Message
Det latinska namnet: - på ett naim-forum kallas det "uppgradeitis".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000