HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Riktigt, riktigt bra stativare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/27 :  11:22:31  Show Profile Send thli a Private Message
JM Lab Micro Utopia Be skulle väl sitta fint!

//Thomas
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/09/27 :  17:30:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
JO men det är inte precis kaffepengar vi talar om, men ok rubriken på denna tråd gör att det är befogat att ta med dom oxå. Säkert mkt bra om än dyra de där mini utopia.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/09/27 :  17:35:56  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
B&W 805 Sign, är mycket bättre än orginalen, tycker jag. Vi som bor i Sundsvall fick chansen att avnjuta dessa under ordnade förhållanden och med kablar i samma prisklass som elektroniken (classé), det lät inte illa!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/27 :  18:28:32  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag håller med thli, nya Micro Utopia Be är kalas! Hörde dom på luleåmässan och trots dåliga akustiska förhållanden så lät de hiskeligt bra! OK, hela systemet var också bra, Audionet signalkälla och Lavardin stärkare men ändå.

Om jag fick > 30' (som om det skulle hända, nånsin...) att satsa på "...riktigt, riktigt bra stativare", så skulle dessa ligga först på min "måste lyssna närmare på"-lista.

Cheers / Stargazer
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:03:43  Show Profile Send David A a Private Message
Hur mycket kostar Micro Utopia Be??
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:24:57  Show Profile Send thli a Private Message
Micro Utopia Be kostar ca 50 tusen.

//Thomas
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:32:07  Show Profile Send thli a Private Message
Borde kanske nämna Sonus Fabers Cremona Auditor också, det är aldrig fel med snygga högtalare!

//Thomas
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:38:16  Show Profile Send David A a Private Message
Cremona Audior har redan gått en match mot 1.3se.... och jag vill inte påstå att dom är bättre, bara annorlunda. I ett större rum skulle jag defintitivt välja 1.3se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:31:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Revel Gem, Micro Utopia Be och Sonus Faber Guarneri vore kanske en match som heter duga.

Bravo
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:41:44  Show Profile Send Margaux a Private Message
Är det någon som hört Wilson Cub:arna. Har själv inte hört dem men man kan ialla fall få dom för < 50 begagnade.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:45:25  Show Profile Send dekengren a Private Message
Från 1.3SE är det lite kliv åt sidan att byta till monk eller m20. Däremot måste jag hålla med om att Revel Gem är brutala! Jag har ett par Saturnusar och Gem (+subbar såklart! aldrig annars) är en av de få stativare jag kan tänka mig att uppgradera till. Har hört dom två gånger och blivit rejält imponerad båda gångerna. Sedan är det väl så att någon här på forumet har ett par beg till salu (natch, natch)?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:47:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är inte Gem ganska nya högtalare?

Bravo
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:49:39  Show Profile Send dekengren a Private Message
Recensionen från mikael2 ovan är från -98 så dom har funnits ett tag.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:56:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Läs noggrannare, läs noggrannare, läs noggrannare, osv.

Bravo
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/27 :  23:05:24  Show Profile Send David A a Private Message
ja, GEMarna har ju faktiskt 5 år på nacken, likaså CUB och Guarneri är gamla konstruktioner. Däremot är Special 25 och Micro Utopia Be samt 805 signature helt nya konstruktioner. Med nyare element, filterkomponenter osv. Det kanske kan inverka en hel del. Man ser tyvärr sällan tester som jämför äldre högtalare mot nya. Det ser bara ut att bli bättre och bättre för varje år som går. Undrar just hur pass mycket det stämmer med verkligheten
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/27 :  23:22:10  Show Profile Send pak a Private Message
jag skulle kollat upp elac.
lyssnade på deras lite finare stativare,minns inte vad de hette men de lät kanonbra alltså!vilken bas!det var de med den lite konstiga designen. kanonbra.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:56:36  Show Profile Send David A a Private Message
Ok, lite off-topic... men hur tror ni att ett par Von Schweikert VR-5 skulle stå sig mot resten av startfältet?
Dom tar faktiskt inte upp mer golvyta än en stativare... osså skulle jag kunna dela baslådorna lite lägre. Men på det stora hela så bortser jag från basen, och vill bara ha kommentarer om dom högre registren. Är dom lika bra som prislappen antyder eller?
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:09:28  Show Profile Send Leon a Private Message
Ja du David A!
Pojkarna vill bara ha mer och mer bättre DYNAMI större,rundare.......
inte lät det här... Vi verkar ju ha ungefär samma grejor och nu ska vi uppgradera båda två var bor du? Jag bor i Stockholm vi skulle kanske kunna gå och lyssna tillsamans?

P:S Vad tror du om Sigma? d.s MVH/Leon
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:12:05  Show Profile Send molsson a Private Message
Revel GEM. Electa amator 2. Men håll dig borta från QRS Saturnus. Det är en usel högtalare (Kan larsho raljera, så kan jag. :))

/Marcus

No hay banda!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:39:13  Show Profile Send David A a Private Message
LEON:

Ja, jag hade faktiskt funderat på att bege mig dom 23 milen söderut mot stockholm om nån helg. Blir det aktuellt med lyssningsrunda så skickar jag dig ett PM!

Däremot så tror jag inte på Sigma i ett litet rum. Har visserligen inte hört just den, men Epsilon med Krellgrejor i ett ganska litet rum.
Tror att du kommer att få svårt med både stereobilden och basen. Speciellt om du är van stativare och aktiv sub.
Jag hade tidigare Infinity Kappa 9 i ett rum på ca 20kvm... och det var definitivt för litet! Fick sitta bra många meter från dessa för att få stereobilden att falla på plats. I övrigt så tycker jag att Infinitys storheter gör allt på ett mycket förnämligt och storslaget sätt. Men mister den musikaliska känslan i musiken ibland. Det tyckte jag även om Epsilon.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:54:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
De lite äldre högtalarna står sig nog bra, säg 5-8 gamla.
Det är ju faktiskt inte som hifipressen påstår att man når ett nytt Nirvana vid varje ny pryl eller uppgradering.

Bravo
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:01:56  Show Profile Send Belindro a Private Message
Tjenare!

Jag tycker att Ino Audio piP är väldigt bra stativare, i alla fall till sitt lilla pris (blev visst många L i den meningen!).
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:08:35  Show Profile Send Leon a Private Message
KUL! David A MVH/Leon
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:44:48  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Acapella LaMusika:

http://www.acapella.de/german/news/index.phtml

www.highendnews.com
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:07:38  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jo mitt tips hade varit sök efter ett par beggade Miniutopior Jag kör med 3 sådana i fronten på min hemmabio Och jag kan lova dig att de inte gör bort sig som 2-kanalare heller. Jag tror att de flesta som var hemma hos mig när jag hade forum möte kan skriva under på detta
Mvh JMlab
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000