HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dynaudio-klon? (+ lite Forum toppen)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/09/26 :  09:41:07  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej alla!

Mitt första inlägg här.
Jag undrar om det är någon/några därute som bygger med Dynaudio-element. Har för mig att det inte går att köpa lösa Dynaudio-element längre. Någon som vet?
Skulle vara kul om man kunde bygga en klon på Audience 42.
Har haft såna hemma för lyssning och trivdes bra med dem.
Är ute efter ett byggprojekt med små högtalare som även funkar bra att bygga vidare på med center + bakkanaler.

Jag har sneglat på "Forum toppen" som verkar vara ett trevligt byggprojekt. Lagom dyrt, inte jättesvårt.
Dock har jag börjat fundera på storleken om man vill fortsätta med center och bakkanaler med samma volym och element. Det verkar som att det blir lite klumpigt. Är det någon som gjort detta?

Resultat?
Vore jättekul att se bilder på det i så fall.

Mvh
/pegul


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:30:43  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej p!

Dynaudio finns ej o köpa längre, tyvärr ! Det som finns är liknande bilelement men...

När det fanns så hade dock 1st par Audience 42-kloner´s dynaudio-element kostat
en hundralapp mer än 1st par riktiga Audience 42 nya i butik (med lådda, del-filter, osv)

Men andra projekt finns det nästintill obegränsat av här på Hififorum!
Starta en ny tråd om detta så lär den tråden bli lååång !


Mvh A*
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:07:49  Show Profile Send kjb a Private Message
Har själv byggt med 17W75 LQ 08 ESOTEC tillsammans med en morel MDT 32 och en Vifa M26WR som basdel (basen delas aktivt). Det låter väldigt bra, men har aldrig mätt högtalaren, filtret baserar sig på ett bygge i tidningen elektronikvärlden. Har funderingar på att göra ett nytt serie filter (Acoustic Reality:s med eller utan konding) för att se om den går att förbättra.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:18:53  Show Profile Send pegul a Private Message
OK!

Kanske läge att starta en ny tråd om små stativare som enkelt kan utvecklas till hembio med center + surrond.
Det finns antagligen massor av kunniga personer därute som har byggt eller vill bygga något liknande.

Autosataniker,
Det brukar väl vara så att DIY-projekt inte blir billigare än "färdiga" produkter.
Däremot så kan det ju vara ett bra botemedel på "kliet i fingrarna".
Sen kan man ju få det precis (nåja, en nypa salt) som man vill.
Audienserna t ex låter trevligt MEN det är ju förstås synd att det inte är riktigt faner på lådorna.


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:20:08  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej igen!

Det som finns dock, är dessa Dynaudio-kloner (av A* ej provade):


Max Fidelity, hemsida: http://www.solen.ca/




-Dynavox, hemsida: http://www.lyeco.com.tw/xdynavox.htm



Gällande diskanter så ska enligt internet dessa vara lika (bra el bättre?)


Morel, hemsida: http://www.morel.co.il/index/index.htm :



Mvh A*
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:00:09  Show Profile Send pegul a Private Message
Autosataniker,

Det där ser intressant ut!
Morell har jag som diskanter i mina nuvarande högtalare och är nöjd med dem. Vet inte vem som säljer Morell nu för tiden. Då köpte jag av Golden Age har jag för mig. Det var länge sedan.

Startade en ny tråd, Små toppar som kan bli bra hembio, om mina funderingar kring bygge.
Vet inte hur man länkar till det, ny på forumet.
Gör ett test här:
http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19554


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:03:21  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag håller på och ritar på nya högtalare. Har ett par 21W54 liggande sedan typ 10 år. Knappt använda. KOmmer nog att köra dom tillsammans med Seas H534.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/26 :  15:59:44  Show Profile Send Larsen a Private Message
Och jag sålde nyligen mina 21W54. Bra element och det går utmärkt att bygga en 2-vägare med dessa åttor, men de passade inte riktigt i de planer jag haft/har. Dom sitter nu som mellanregister i en kompis pyramider, modell större
4 st D-28/2 och ett par 15W75 har jag dock kvar och skall behålla

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/09/26 16:02:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000