HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Avspark - Små toppar som kan bli bra hembio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:52:19  Show Profile Send pegul a Private Message
Okej, då lägger vi upp för avspark (hoppas jag)!

Jag skulle vilja bygga ett par små tvåvägare som sedan kan byggas ut med center och surrounder.
Har tagit upp detta lite i en annan tråd (om Dynaudio-element).

Tankarna går så här:

1. kunna använda likadana element, volym på låda och avstämmning i alla högtalare. Dvs att elementen och vald volym inte får bli så stora att det blir klumpigt att att göra center- och surroundvariant av lådan. Man kan ju fortfarande ändra på förhållandet mellan bredd, djup och höjd för respektive variant. Litet och lättplacerat, alltså!

2. Prisläge som "Forum toppen" ungefär.

3. Måste gå att skärma på något bra sätt så att man kan ha den på eller under TV:n

Jag har kollat på "Forum toppen" och det har väckt bygglusten igen.
Har varit inne i en period där jag tänkt att "färdigt är bättre än hemmabyggen". Man vet vad man får, slipper omaket mm. Nu är jag sugen på att bygga igen. bra va!

Det enda som stoppar mig just nu är storleken. Verkar bli klumpig som center (bor i vanlig lägenhet)

Jag ska inte sticka under stol med att beräkning av filter, lådvolym och avstämmning inte är min starka sida. De gånger jag byggt förut så har jag alltid fått hjälp av andra kunniga personer med detta.
Jag är egentligen mest intresserad av själva byggandet, det är där det kliar värst i fingrarna. Men här finns det väl en och annan som sitter inne med de kunskaperna som jag saknar.

Ni som går i liknande tankar kan väl del med er av era funderingar.
Hoppas att detta kan bli en lång och intressant tråd med mycket bra idéer.


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Edited by - pegul on 2003/09/26 12:09:25

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:53:56  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kan du inte bara bygga forumets egna HFLS-1:or?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:52:59  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej tober,

Det var HFLS-1:orna jag menade när jag skrev "Forum toppen".
Som sagt tidigare, det känns som om den skulle bli lite stor om man vill göra en center av den. Men det är ju bara vad jag tror.
Om någon har testat detta vore det kul att se bilder på det.

HFLS-1:orna är ju helt klart intressanta. Kanske blir dom ändå.
Vi får se. Förhoppningsvis kommer det fram lite idéer här på sikt.
Kom igen därute!

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:50:40  Show Profile Send Fostex a Private Message
Fostex 3" i en liten sluten låda tillsammans med subbas!

// David
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000