HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RCA -> XLR - kabel...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:36:30  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare. Då jag har en Copland CDA266 CD-spelare med obalancerade RCA ut, och en Amplifix med möjlighet till balancerat via XLR, så tänkte jag testa på en sådan där RCA->XLR-kablen som Harmony Design saluför t.ex. Den kabeln kostar 360:- vilket kan verka skäligt. MEN om man handlar för under 1000:- så tillkommer expeditionsavgift på 200:- och dessutom frakt.... Dessutom vill jag ju gärna testa det här i helgen......
Summa summarum....jag tänkte bygga en själv.

Hur göra?

/Simon

edit: Strök mitt förslag på konstruktion då jag kom på att det nog blev fel...

Edited by - Saim on 2003/09/26 10:48:35

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:39:14  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Brukar apparater gå sönder ifall man kortsluter deras linjeutgångar? I fall jag kopplar knas menar jag...

/Simon

Edited by - Saim on 2003/09/26 10:50:12
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:46:10  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Nummer 1 och 3 från XLR ska kopplas ihop med ringen på rca kontakten och 2an på XLR ska kopplas ihop med
mittpluggen på RCA kontakten.

Det är bättre att du mäter upp kabeln innan du kopplar in den, även om inte slutsteget går sönder så kan ju högtalarna
få lite för mycket BRUM i sig om du har ett kraftigt slutsteg.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:37:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du bor i Stockholm så kan du köpa en RCA/XLR adapter för 30 spänn.
Finns på HiFikit.
Go to Top of Page

duracell
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:48:23  Show Profile Send duracell a Private Message
Själva vitsen med balanserad signal är att den inte tar upp brus i långa kablar. Signalen ligger mellan 2 frisvävande trådar som är fasvända och tar upp lika mycket brus båda 2. När man sedan lägger ihop signalen i andra ändan tar eventuellt brus på vägen ut varandra och man har fått en brusfri förbindelse. Om man köper en balanserad till obalanserad kabel för 30 spänn kan jag inte tänka mig något annat än att denna egentligen inte transporterar mer än just en obalanserad siganl kopplad enligt LaZyWorm. I PA sammanhang använder man något man kallar för en DI-box som gör om en obalanserad signal till en balanserad som man sedan drar till mixerbordet längre bort.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:57:20  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
duracell!

Det stämmer att det blir en obalancerad kabel, men vilka nr från xlr ska till ring och jord på RCA kontakten för att det ska bli en balancerad kabel?
Jag trodde inte att man kunde köra helt balanserat med RCA kontakter eftersom de bara har 2 kopplingspunkter.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:08:06  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Anledningen till att jag tänkte testa trots att inte CD-spelaren är balancerad är att förstärkaren sägs ha ett bättre ingångssteg i den balancerade delen....

Om man separerar jord (1:an) och den inverterade (3:an - cold) ifrån rca-höljet redan vid kontakten vid CD-spelaren borde de störningar som uppstår i kabeln kunna fås bort...Är väl det som kallas hybrid eller?...

/Simon
Go to Top of Page

duracell
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/09/26 :  14:21:47  Show Profile Send duracell a Private Message
OK, ja då är jag med. Om man gör en balanserad till obalanserad kabel brukar man lägga samman cold (pin3 i XLR) med jord (pin1 i XLR). Var försiktig, alla tillverkare har inte samma uppfattning om pinout på XLR men de flesta använder sig av:

1 jord
2 hot
3 cold
Go to Top of Page

duracell
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/09/26 :  14:24:17  Show Profile Send duracell a Private Message
LazyWorm!

Det man gör när man går från balanserat till obalanserat är att man sätter in elektronik! Antingen använder man en transformator eller någon form av aktiva komponenter (OP, transistorer. Gör en sökning på DI-box.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/26 :  14:30:45  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Duracell: Det var Obalancerad till Balancerad jag skulle göra, men ditt svar vara kanske mest en utsvävning i den balacerade världen?!

/Simon
Go to Top of Page

duracell
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/09/26 :  15:52:14  Show Profile Send duracell a Private Message
Principen är den samma oavsett vilket håll man går ifrån. Om du ska gå från obalanserad(RCA) till obalanserad(XLR) så kopplar du ihop pin 1 och 3 i XLR kontakten. Det som händer på ingången är att den negativa sidan av ingångssteget läggs till jord och inte används.Om du vill gå från obalanserad till balanserad så sätter du in en DI-box eller annan lämplig elektronik.

/Anders
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/26 :  16:14:45  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Då är jag med i matchen igen Duracell, tack!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:13:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Saim det går inte att göra om en obalanserad signal till en balanseradsignal. Jo det finns två sätt det ena sättet är att du skaffar en balanseringstrafo men resultatet blir oxå att signalnivån sjunker. Det andra sättet är att du skaffar en förstärkare som gör om
den obalanserade signalen till en balanserad d:o och då kan du oxå skruva upp signalnivån om du vill. Sen vill jag rätta till ett missförstånd...den där adaptern som jag skrev om är ingen sladd utan som jag sa en adapter som ser ut som en XLR med RCA ingång i den ena
änden av adaptern. Finns alltså att köpa på HiFikit för 30 spänn.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000