HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Amplifix vs Thor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:58:15  Show Profile Send jari a Private Message
Kort recension.
Amplifixen och Thor spelades med,CD-Fix,
Transparent Ultra XLR,Transparent Plus
högtalarkabel,QRS högtalare.
Karaktären på båda är väldigt lika.
Amplifixen lät lite spretigare,Thor
hade bättre kontroll på de olika
parametrarna,mer kraft.
Men att uppgradera från Amplifix till Thor,
jag är tveksam,Amplifixen= väldigt prisvärd.
Bättre att lägga pengarna på rummet.



Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:08:34  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Intressant, men om man inte har någon av Amp eller Thor, vilken råder du att man köper då
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:24:28  Show Profile Send jari a Private Message
Svårt att råda.Det beror på vad de övriga delarna
består av.Ett par stora trögdrivna golvare kanske
blommar ut väldeligen med Thor jämfört med Amplifixen,
men Amplifixen=väldigt prisvärd.


Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/25 :  21:54:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Vilka QRS-högtalare användes och i vilken stad gjordes denna jämförelse?

mvh

nyfiken och förvånad

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/26 :  18:18:40  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag tycker personligen att det är stor skillnad mellan Amplifix och Thor... Thor är en mycket bättre stärkare på alla parametrar!! Prisvärd är bara förnamnet!!


Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/09/26 :  18:41:21  Show Profile Send jari a Private Message
Staden var Alingsås,QRS-högtalaren,vet ej,Hifi.butiken var Hifi-consult.Thor lät ju bättre men om jag skall uppgradera från Amplifix
så är det som sagt tveksamt om Thor är nästa steg.



Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/26 :  21:21:02  Show Profile Send nl a Private Message
Sladd

Hur står sig Trubaduren mot S100?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:26:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur står sig Trubaduren mot Thor?
Eller har jag missat något?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:42:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Advantagen med siffernamnet S101 döpte vi först till Trubadur men har nu döpt om till Thor.

Skillnaden mellan Amplifix och Thor är väl ett halv ljusår.... enligt mina öron. Tittar man under skalet är det heller ingen uppdaterad eller putsad Amplifix. Detta är helt andra saker.

För båda gäller att de behöver vara varma innan man lyssnar (som de flesta stärkare). Men i Thors fall är det nästan extremt. De första 3 timmarna låter den som en Rotel från sent 80-tal Jag demonstrerade i en butik för några månader sedan och det hela blev lätt ansträngt i början när ingen fattade vad som var så märkvärdigt med den där nya burken Efter 5 timmar blommar den ut och ger allt det där man vill ha.

Ta hem och provlyssna är rådet. Kör den mot vad som helst.

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/26 :  23:09:02  Show Profile Send nl a Private Message
Sladd

Frågan kvarstår. Hur står sig Thor mot S100?
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/28 :  10:23:56  Show Profile Send s.m.f a Private Message
s100?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/28 :  10:49:18  Show Profile Send Sanoj a Private Message
S100 = Advantages integrerade modell..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/28 :  16:02:28  Show Profile Send s.m.f a Private Message
aha, den "gamla" ?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:47:23  Show Profile Send ekman a Private Message
varför låter alla bladeliusprodukter skräp om dom inte står på 24/7 och är inspelade sen tidig renessans??
inget negativt menat men finns det någon anledning till att dom är så grymt känsliga? och framförallt varför inte försöka göra något åt det? det är ju knappast bra ur kundsynpunkt att grejerna inte låter som dom ska förrän man har haft dom i ett halvår osv
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/29 :  06:39:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej nl!

Jag har inte jämfört så jag har inte en susning.

Ekman:

Så är det väl med de flesta hifiprodukter? Skillnaden i ljudkvalitet mellan kall och genomvarm är inte lika stor bara hos en del andra. Sedan kan man ju tolka in vad man vill i detsenare uttalandet

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/29 :  16:24:29  Show Profile Send ekman a Private Message
Sladd: jo visst är det så men advantage grejerna är ju 7resor värre än det mesta annat på just den fronten och det måste ju ha med konstruktionen att göra så varför inte försöka lugna ner det hela på nåt sätt?

för övrigt är det ju rätt bra då man aldrig kan säga att en advantage låter dåligt utan att få som svar att den var inte inspelad eller har inte stått på tillräckligt länge =)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/29 :  16:46:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nej, det är helt korrekt. Låter den dåligt så är den kall eller också oinspelad.

Sedan kan man alltid ha synpunkter på prisvärdhet, tonal klangbalans, kraft och dynamik etc. Jag tror t ex att en Thor skulle passa utmärkt till dina kinalådor.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/29 :  16:47:59  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har inte hört den ännu så jag ska inte säga något, den är säkert bra undrade bara varför man inte försöker göra något åt en såpas viktig fråga? =)

och sen när har jag kinalådor då? hehe tror säkert också den skulle passa rätt bra här men då får jag ju ingen användning för mitt fina krell-försteg
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:13:09  Show Profile Send Bland a Private Message
Ekman. jag håller med dig. Det är märkligt att Advantage är så "känsliga". Jag har själv en S2, som jag är mycket nöjd med, och den är märklig. Om man stänger av den så är det nästan som att börja om ifrån början. Det tar minst 6-8 veckor innan den låter bra. Jag har haft min i snart två år men det spelar ingen roll. Vidare får man aldrig stänga av eländet i standby läge. Det blir en ljudförsämring. Den ska alltid stå på. Om man stänger av s2 i stand by, så förlorar man en del av luften och diskant skimmret, där s2 är så bra. Sköter man sin s2 dvs. den står alltid på. Då är det ett mycket bra försteg. Mig veterligen finns det bara ett märke till som är lika "krångligt" och det är Plinius. Men märkligt är det, att det ska vara så...???????

Edited by - Bland on 2003/09/29 18:14:33
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:40:50  Show Profile Send ekman a Private Message
måste vara grymt jobbigt framförallt inte direkt användarvänligt...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:47:29  Show Profile Send Bland a Private Message
Det är inte jobbigt då den får stå på!!!!!!!! Användarvänlig nej. Det står inte i manualen hur man ska göra :-) Är man borta någon vecka så är det trist att lyssna (jag stänger bara av den om jag är borta mer än en vecka). Då får man vänta 6-8 veckor. Men den låter bra t.o.m mycket bra. Tyvärr tror jag att det är få som har hört hur bra den kan låta. Ingen orkar vänta :-)
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:44:09  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har upplevt lite av det Bland säger jag äger själv phonosteget ifrån Bladelius och det bör man inte heller bryta spänningen på.
Mvh
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:45:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hmm, vad är för fysiskt fenomen som träder in så fort man stänger av apparaten och sedan dröjer 6-8 veckor att rätta till? Väldigt nyfiken!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:52:36  Show Profile Send ekman a Private Message
dra inte upp den diskussionen nu Rydberg...
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:59:42  Show Profile Send audiogear a Private Message
Skulle aldrig i livet acceptera en anläggning som låter trist bortåt två månader efter att man kommer hem från semestern. Det måste ju finnas alternativa produkter som både låter bra samt har en uppvärmningstid som inte strider mot alla vetenskapliga fakta om hur elektronik fungerar (men jag kanske har missat nått väsentligt). De uppvärmningstider som talas om här är ju rentav absurda.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:02:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
dra inte upp den diskussionen nu Rydberg...
Öhhh, inte bråka, jag är faktiskt ärligt nyfiken. Måste handla om någon mättning av material i komponenterna (typ samma fenom som inspelning av kablar), konstigt bara att just Advantage grejorna är så känsliga.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000