HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test Unison Reserch Unico S2K VS MC84-A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/16 :  20:35:58  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ja jag har lånat hem dessa två integrerade rörförstärkare då jag är på jakt efter att byta förstärkare i firman som vi utvärderar våra olika byggen med.

Jag har ju inte direkt fastnat för någon rör förstärkare förut så jag tänkte prova igen. På den senaste tiden har jag kört med en stor Yamaha integrerad mest för att den är neutral i ljudet men nu siktar jag högre. Och jag är positivt överraskad det lilla jag har hunnit lyssna. Unicon är inspelad men inte japanen den är helt ny ur kartong så den behöver naturligtvis köras in lite.

Kring utrustning cd Sony scdxb940qs samt supra ply 3.4s samt supra eff-isl jag hoppas kunna prova fler kablar lite beroende på om jag kan ta hem några.

Här finns lite info om förstärkarna.

S2K:

http://www.unisonresearch.com/valvolari/s2k.asp

MC84-A

http://www.mei-xing.com/doce/pro8.htm

Mer lyssnings intryck och bilder kommer imorgon.

Som avslutning så är alla som är nyfikna på att lyssna diskutera mm är hemskt vällkommna jag finns i Lidköping för ev intresserade. Skulle vara intressant att testa med HFLS1 om någon är intresserad.

MVH - Tony Franzén

Edited by - Frasse on 2003/09/16 21:06:08

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/22 :  15:57:55  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ok då var det dags först några bilder bättre kommer.

Unison Research Unico s2k



Output Stage: Single - ended. ultralinear Class-A
Output power: Approx. 15 watt per channel
Outup impedance: 4 - 8 Ohm outputs
Input impedance: 47 kOhm / 50 pF
Negative feedback: 10 dB
Bandwidth: 15 Hz - 40 kHz
Valve complement: 2 x ECC 82 (12AU7 - 58I4A) 2 x KT88
Power consumption: 150 watt
Main Fuses: T 3.15 A from 100V to 120V T 1.6 A from 220V to 250V
Dimensions (cm): 27.5 x 41 x 16.5 11 x 16.2 x 6.5 inches
Net weight: Kg. 18 / 40.5 lbs


Mexing electronics mc84-a





Maximum Output: 13W#215;2
Output Impedance: 4#937;\8#937;
Input Level: 200mv
Input Impedance: 100k
Total Harmonic Dictortion: #8804;0.8%
Frequeney responses: 20Hz ~55KHz#177;dB
Signal to Noise Ratio: 89dB
Input Jacks: One Group
Output Jacks: Two Groups
Vacuum Tubes: EL84X4 #12288;12AU7x2 12AX7x1
Supply Votage: AC110V/220V 60Hz/50Hz
Power Consumption: 80W
Dimensions: 32L#215;28W#215;18H(cm)
Ponderancy: 9.5Kg Features Amplified by the front-grade first and shield-negative dynatron phase reverse secondly; timbre, beautiful, clear and original; small size, elegant appearance; applicable to the sound box with 88db or above.

Och s2k först då. Denna Italienska skönhet överaskade mest får jag säga lite svag för trä så jag tycker den är ursnygg med två stora goa rattar och en diod på fronten.
Byggkvaliten är genomgånde bra, allt är guldpläterat och för högtalar snörena rejäla wbt liknande kontakter som tar det mesta. Ingångarna är de vanliga cd aux tuner mfl det enda som jag saknar är riia.
Av och på knapen sitter i vänster bak kant lite felplacerad men å andra sidan ingen ful brytare som stör designen på fronten.

Ja ljudet då jag skulle vilja säga mer av allt, mer rumsinfo mer bas eller rättare sagt renare tightare och djupare bas. Väldigt förvånande faktiskt, härligt mellanregister allt man matar på låter renare mer jävlar ammana bättre driv utan att bli ansträngt. Härlig diskant aldrig vass men heller aldrig slö och tillbakalutad. Mest förvånande är väll att min förutfatade mening att rörljudet skulle vara varmt mörkt och mossigt har kommit rejällt på skam. Jag har skådat ljuset halleluja. Nä skämt och sidor.

Effekten då 2x15w verkar ju inte vara så mycket men jag kan säga att de 2vägs morel med ca 88db i systemkänslighet räcker det gott och väll har lite annat jag skall prova också. Hur skall tiden räcka till.

MC84-A då dena blåglimande lilla godbit är ju inte inspellad och står och går dag som natt för att bli det. Ett första intryck är mer power än s2k men också lite vassare och mera rättfram i ljudet detta kanske beror på att den inte år inspellad ännu den växer mer och mer för varje dag som går jag får återkomma om denna då den har blivit lite varmare i kläderna.

Mer rör prylar åt folket.

MVH - Tony Franzén

Edited by - Frasse on 2003/09/22 15:59:59
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:29:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kul att läsa om Unison Research! Jag har haft S8'an hemma, och lite hastigt lyssnat på S6'an. bra och kul prylar!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/23 :  07:35:17  Show Profile Send Larsen a Private Message
Även jag är lite intresserad av en integrerad rörpyts.
Vad talar vi om för pengar på dessa två kombatanter?
Vad spelar du på för högtalare Frasse?
Musiksmak?
(Nej jag ska inte uppföra något hemligt register över medlemmars vanor )

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000