HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Vincent SP- 991 utan + :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/08/30 :  05:06:31  Show Profile Send Amund a Private Message
Och jag fick dom idag och är ny på recensioner, so bare with me..
Övrig test utrustning dvs min lyder som fölger.

Cd-Cambridge DE500 (Ej hunnit blivid moddad)
Försteg/DAC-EAD Encore
Högtalare-Nht 2.5i med moddat filter.
Högtalarkablar-Kimber 8tc Biwirade(Jo jag gillar kenta)
Signalkablar-2xHarmonicTech TruthLink
Ström kabel-Lakrits

Ljudet i mina oinspelade 991or chockade mig kalla å oinspelade med kraft. Men det var väl mest det.
Jag tycker diskanten var lite väl påträngande,men ganska detalj rikt.
Jag hoppas verkligen att dom kommer att låta MYCKET bättre när dom har fått spelas in.nån som vet hur lång inspelnings tid det är på dessa?
Vist det var ett stort steg ifrån det Proton steget jag har fått låna av butiken medans jag väntade på dessa.
Men hittils så gillade jag "värmen" mer hos mitt gamla Thule PA-250B
Men jag måste säga att jag tyckte Vincent 331 hade en mer "varm" klang än dessa!
Jag blir lite orolig här nu för jag har lyssnat på dessa block som har låtit mycket bättre än mina.

Så har ni några andra åsikter om desse block så skriv gjärna några rader så jag får sova

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2003/09/20 00:57:49

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/31 :  00:14:17  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag frågade i din tråd hur Vincent var klangmässigt och har väl fått reda på det ganska mkt nu..

Du får gärna återkomma när dom blivit varma i kläderna. Nästan all elektronik låter kallt och vasst när dom är nya så håll ut!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/08/31 :  01:33:20  Show Profile Send Amund a Private Message
Det hoppas jag med... Bara det inte tar typ 300 timmar
Dom står å spelar dygnet runt nu.
Men med dom Norska el-priserna blir jag väl ruinerad innan jag hunnit njuta

Andra som har/haft dessa "block" vad är era erfarenheter?

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/31 :  02:06:58  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Tyckte nån sa ca 800kr mer per kvartal med dessa om dom är på dyngnet runt, kan ha fel dock...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:04:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det var jag , om man spelar vanligt , alltså ett par timmar på vardagarna o många timmar på helgen (som jag gör) så ökade elräkningen med ca 800 kr/kvartal.

Amund

Du får ge dom ca 400 tim innan det börjar likna nått. Givetvis så ska dom få tid på sig att bli riktigt varma med , det tar ca 45 min.

Grundkaraktären är åt det mörka hållet (i mina öron). Jag har spelat på ett antal olika försteg o där händer det ganska mycket mellan olika modeller. Ibland riktigt bra o ibland riktigt uselt. Deras eget försteg Sp-91 tillhör det sistnämda.

Jag har haft mina i nått års tid o jag tycker att dom är kanon , med en resarvation att dom kan låta lite snälla i dom övre registerna.
Men det är jag det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/09/16 :  06:13:19  Show Profile Send Amund a Private Message
Äntligen!!
Efter ca 200timmar med spelning så har det börjat hända lite i Vincent blocken...
Har aldrig varit med om en sån enorm skillnad på inspelad resp ny elektronik.
Basen har blivit tight om än inte tillräckligt och diskanten sticker inte iväg alls lika mycket längre.
Mellanregisteret är fortfarande lite dominerande men fruktansvärt detaljrik! Det märks att det är mycket kraft i dessa bestar, allt körs med järnhand så att säga. Men fortfarande så lutar dom lite väl mycket åt det ljusa men har nu tro på att det kommer att ordna sig.

Ormen: Jag har säkert fått måndags ex... Mina är väldigt ljusa i klangen mot dina som är mörka.

Robbie Robertson står snart i mitt vardagsrum å spelar


/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/16 :  21:17:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ormen: Jag har säkert fått måndags ex... Mina är väldigt ljusa i klangen mot dina som är mörka.





Det handlar om system matchning. Skoj att läsa att dom börjar spela loss !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/09/19 :  18:59:16  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Väntar ivrigt på utförlig utverdering av dessa bestar. Funderar på att införskaffa mig ett par, har även sneglat lite på sp-331 så du får gärna jämföra. SP-331 verkar ju vara mycket bra för priset.

//Johan...

Du säger att sp-91 är ett dåligt försteg, vilket tycker passar bättre i samma prisklass?
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/09/20 :  00:56:52  Show Profile Send Amund a Private Message
SubZer0: Ja som sagt jag är inte så bra på göra recensioner men jag försöker dela med mig :) 991orna har börja komma igång på allvar nu måste jag säga.
Jag hade en 331 tidigare som jag tyvärr sålde pga pengabrist . Det är oxå ett härligt slutsteg men med en lite annan ljud karaktär tycker jag då. Det är nästan ett trevligare ljud men det saknar kraften och kontrollen som 991 har, hade velat ha 331ans ljud karaktär men med 991ans kraft.
Så båda tycker jag är väldigt trevliga bekantskaper.
331an är enormt prisvärd tycker jag!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/20 :  21:38:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hur tror du det blir med 2st 331:or biampade?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:52:55  Show Profile Send Amund a Private Message
Har inte prövat det men kan gott tro att det låter RIKTIGT bra...

För mig så tror jag att det är det att det är rör hybrider som gör att jag gillar ljudet.
Jag har aldrig fått chansen att lyssna på riktig rör förstärkare nångång tyvärr men jag gissar på att det är det som gör ljudet i 331 så behagligt.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:12:51  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har Copland CSA-515 som också är en typ av rörhybrid på 2*150W i 8 ohm och det är väl mellanr. som är den starkaste sidan. Engagerande och äkta kan man bäst beskriva det som...

Efter vad jag läst och hört om 331:orna så ska dom väl låta nästan lika bra som mitt men kanske inte så förfinat direkt, lite borde man väl få för dom 18000kr som det betingade nytt. Men som sagt i biampingläge så blir det totalt sett mklt starkare steg (Krell?) och allting blir bättre.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000