HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Tvätta CD skivor ?!?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/02 :  19:06:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag fick en liten flaska med rengöringsmedel för cdskivor av en bekant för nån dag sen. Jag tänkte nu att det var dax och se om det skulle bli nån skillnad av att tvätta av skivan med detta medel..

Enl. bruxen så skulle man först spraya på lite medel och sen med ett papper jämt fördela det över skivan, sen torka av och sen upprepa proceduren.

Vad ska då medlet göra..Jo ta bort fettlager, smust som kan finnas där från tillverkningen av skivan och ge ett lager som ska förbättra den optiska avläsningen av skivan för lasern..

Jag tog en skiva som jag har haft ett tag nu och som nog kan ha fått ett och annat fingeravtryck m.m. på sig, rengjorde den och satte mig ner och lyssnade..Döm till min förvåning när det blev en mer behaglig framtoning av diskant och röst på skivan..
Jag fick en mer distinkt ljudbild och rösten blev liksom mer artikulerad..

Jag har nu testat detta på ett par skivor som varit i min samling ett tag och jag har fått en förbättring på alla skivor, vissa blev väll inte lika stor förändring som andra, men detta beror nog på hur pass skitiga dom var innan.

Så jag kan starkt rekomendera att man införskaffar nån sån här produkt och testar på sina egna skivor, på min gav det en skillnad och det är nog inte så konstigt att en laser som får en skiva som är lättare att avläsa utan att felkorrigeringkretsarna behöver jobba så mycket kommer att låta bättre.
Så en billig tweak som fungerar..

/Martin

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:36:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vilket medel använder du?

Egentligen är det ju ingenting konstigt med att en rengjord skiva låter bättre än en med beläggningar och smuts.

En tweak á la sunt förnuft alltså.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:48:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag använde ett medel som heter Optrix, men jag vet att det finns en hel del liknande på marknaden och jag tror nog många skulle behöva göra rent sina skivor lite då och då.. Och enl bruxen så kan det göra stor nytta på nya skivor som kan ha en belägning på sig från tillverkningen och kan dra nytta av att göras rent direkt.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/03 :  00:29:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, det där med beläggning på skivorna hörde jag talas om redan för 10-12 år sedan, det skall tydligen gå att tvätta bort även med diskmedel och ljummet vatten.

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/03 :  12:39:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har också erfarenhet av att det låter bättre efter rengöring av smutsiga skivor. Jag tror inte att själva rengöringsmedlet är så kritiskt om det inte är aggressivt. Destillerat vatten med isopropylakohol eller en aning diskmedel bör fungera bra.
Det kritiska momentet är vidrörningen av skivan vid rengöring och torkning. Jag har en liten apparat från Discwasher, som jag är osäker på om den fortfarande säljs, som sprutar rengöringsmedel mot skivan under rotation och sedan torkar genom att rotera den i hög hastighet. Den fungerade dåligt på batteri men rätt bra med en AC-adapter. Tyvärr har vätskan tagit slut och min hemblandning fungerade inte riktigt bra (skummade för mycket efter en stund). Jag får göra ett nytt försök och blanda i litet fotografiskt våtmedel.
Det finns en dyr rengöringsmaskin från Audiodesk (tror jag det heter). Den kostar runt tio tusen men det är i och för sig inte värre än många maskiner för vinyl.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:57:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo man kan nog använda en hel del olika medel, men dom får inte vara så starka... När det gäller vidröringen så ska man aldrig trycka utan bara lägga på och ta bort med varsam hand.. När man torkar av så ska man gå innifrån och rakt ut, inte i cirklar !!! Och använda nått som inte kan repa är väll självklart..*L*
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2003/08/04 :  08:03:06  Show Profile Send erixon a Private Message
Jag har tvättat mina skivor i flera år och har samma erfarenhet som MartinH. När det gäller avtorkningen använder jag de dukar som optikerna säljer för att torka av glasögon, och som sägs ovan, torka innifrån och rakt ut.

/erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/04 :  11:46:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Använd linsrengöringsvätska från t ex Kodak.
Borde gå att köpa i foto-butiker.

Har ni testat att lägga spelsidan mot aluminiumfolie?
Jag gjorde det för några år sedan och kunde tydligt höra förbättring.
Diskuterade förbättringen med en hifi-kollega och vi beskrev med samma ord förbättringen, så det var inte någon placebo-effekt.

ps Det gick mode ett tag i att frysa skivor, men det har jag in vågat mig på ds

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2003/08/04 11:48:25
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:34:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Aluminiumfolien är ytterligare ett gammalt tweak med minst 10 år på nacken, frågan är om inte CDi blue gör samma sak, men är lättare att använda.

Bravo
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/04 :  21:24:42  Show Profile Send Lelle a Private Message
Men om man lägger spelsidan mot alumoniumfolie, hur läser då lasern av skivan? :)))))))))))
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/08/04 :  21:32:58  Show Profile Send pricer a Private Message
Tvål, vatten och handduk.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:03:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du använder aluminiumfolien när skivan ligger i fodralet, inte när du spelar.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/05 :  00:00:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag diskar skivorna med YES diskmedel sedan torkar man av med en
bomullstrasa. Det värsta för en CD skiva är feta fingrar och repor
jäms spåren. Sådana repor kan man inte göra något åt. Möjligen kan
man försöka att polera. Det där att ljudet blir bättre i diskanten
är strunt. Det enda som händer är att felkorrektions kretsen inte
behöver jobba så mycket.

hälsar
gcs
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:37:18  Show Profile Send Merkurius a Private Message
huzze:

Fungerar det med vilken linsrengöringsvätska som helst? Jag har en från Essilor som heter Concerto....hmm vågar man pröva
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:24:25  Show Profile Send Neon Park a Private Message
CD-Hydrobath fungerar alldeles utmärkt att göra ren skivorna med.
Mvh
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/10 :  23:38:26  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Då kommer jag: Här går gränsen!
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/09/16 :  17:58:27  Show Profile Send cabasse a Private Message
Har provat Allsop CD Cleaner som man köper på Siba exempelvis.
Det är ju rena skiten.
Skivan blir alldeles flammig och det spelar ingen roll hur mycket man än snurrar skivan (skall räcka med 12 varv).
Skall det vara så?
Nu jag putsas ren skivan med en skivan jag brukar använda för att göra ren videotrumman, men så orkar man ju inte hålla på.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000