HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Eton +Thiel &Partner = SANT???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:22:52  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
OJOJOJ vilka hemmabyggen, nu börjar det vattnas i munnen, mycket seriöst, måste låta underbart.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:32:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Micke76:
Ja det får man hoppas på! Det finns iaf potential! De (få) konstruktioner jag gjort med T&P har tagit tid, krävt mycket mätningar, simuleringar och det har dessutom blivit ett antal olika filterversioner!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:29:52  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message

epkpeng:
ja det låter på flera som att det är lite krux med att få till filtren, varför detta, jag trodde att ju bättre element man har desto enklare kan man göra filtren. Och någon mätutrustning har jag då inte tillgång till men man kanske kan använda de där grejerna på var sida om skallen.

i minya dynaudiobyggen nu har jag bara en kondensator till diskandten och spole till basen, jag har ju iofs inte jämfört med några andra filtervarianter men jag tycker det låter rikgitgt bra. Kanske hade man bara en stor portion tur.

mvh
micke

Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:40:35  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
micke76>>
Inte för att jag har nån erfarenhet av filterdesign. Men ett 4-vägs filterhärke skulle inte ens Skywalker kunna få till utan mätutrustning.

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:55:04  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
rejvgudrun: (coolt nickname) nä det kan nog stämma, och jag har nog inte tänkt ge mig på de där monsterbyggena, max en trevägare, fast en liten tvåvägare till att börja med och sen bygga på med "mega bass"

de jag har nu är ju tvåvägare så det var ju lite enklare förstås.

mvh
micke
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:00:51  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hej Micke!
Jag har alltid gjort som dig fast med spole på basen (6db/okt) och spole, konding på diskant(12db/okt)

Detta har funkat tillfredställande men jag har inte haft ett lika välavstämt ljud som man får om man köper ett par riktigt fina högtalare.

Så just nu är jag på jakt efter någon som kan komma hem till mig (eller som jag kan komma till) för en slant och mäta upp mina högtalare så jag kan konstruera ett filter på "riktigt".

Jag hoppas att någon Stockholmare nappar snart med tanke på att det står en fet balja kaffe å grymt gott fikabröd här i Solnatrakterna för det mesta åsså
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:55:53  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Hej alla!

Jag har byggerfarenhet av SS men bara lyssningserfarenhet av Thiel. Har hört Dawn i halländsk gnejs hos Westtone i Falkenberg. Dock ingen längre lyssningstid.

Upplever själv SS mer musikalisk men Thiel samtidigt mer korrekt. Kan någon som har mer erfarenhet av fabrikaten försöka sätta fingret på skillnaden (bortsett från materialet)?

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:16:56  Show Profile Send Carlos a Private Message
Varför är det krångligt att bygga med t&p ?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000