Author |
Topic |
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 12:22:52
|
OJOJOJ vilka hemmabyggen, nu börjar det vattnas i munnen, mycket seriöst, måste låta underbart. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 12:32:11
|
Micke76: Ja det får man hoppas på! Det finns iaf potential! De (få) konstruktioner jag gjort med T&P har tagit tid, krävt mycket mätningar, simuleringar och det har dessutom blivit ett antal olika filterversioner!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 13:29:52
|
epkpeng: ja det låter på flera som att det är lite krux med att få till filtren, varför detta, jag trodde att ju bättre element man har desto enklare kan man göra filtren. Och någon mätutrustning har jag då inte tillgång till men man kanske kan använda de där grejerna på var sida om skallen.
i minya dynaudiobyggen nu har jag bara en kondensator till diskandten och spole till basen, jag har ju iofs inte jämfört med några andra filtervarianter men jag tycker det låter rikgitgt bra. Kanske hade man bara en stor portion tur.
mvh micke
|
|
|
rejvgudrun
Member
562 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 13:40:35
|
micke76>> Inte för att jag har nån erfarenhet av filterdesign. Men ett 4-vägs filterhärke skulle inte ens Skywalker kunna få till utan mätutrustning.
|
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 13:55:04
|
rejvgudrun: (coolt nickname) nä det kan nog stämma, och jag har nog inte tänkt ge mig på de där monsterbyggena, max en trevägare, fast en liten tvåvägare till att börja med och sen bygga på med "mega bass"
de jag har nu är ju tvåvägare så det var ju lite enklare förstås.
mvh micke |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 14:00:51
|
Hej Micke! Jag har alltid gjort som dig fast med spole på basen (6db/okt) och spole, konding på diskant(12db/okt)
Detta har funkat tillfredställande men jag har inte haft ett lika välavstämt ljud som man får om man köper ett par riktigt fina högtalare.
Så just nu är jag på jakt efter någon som kan komma hem till mig (eller som jag kan komma till) för en slant och mäta upp mina högtalare så jag kan konstruera ett filter på "riktigt".
Jag hoppas att någon Stockholmare nappar snart med tanke på att det står en fet balja kaffe å grymt gott fikabröd här i Solnatrakterna för det mesta åsså |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 19:55:53
|
Hej alla!
Jag har byggerfarenhet av SS men bara lyssningserfarenhet av Thiel. Har hört Dawn i halländsk gnejs hos Westtone i Falkenberg. Dock ingen längre lyssningstid.
Upplever själv SS mer musikalisk men Thiel samtidigt mer korrekt. Kan någon som har mer erfarenhet av fabrikaten försöka sätta fingret på skillnaden (bortsett från materialet)?
MVH |
Erik Andersson for president! |
|
|
Carlos
Member
240 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 23:16:56
|
Varför är det krångligt att bygga med t&p ? |
|
|