Author |
Topic |
Fred_J
Member
256 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 13:19:06
|
Jag ringde nyss till en affär som enbart säljer fanér. De sa till mig att det är helt fel att fanéra efter man har satt ihop lådorna - det ska man göra före.
Vad är fördelarna och nackdelarna med att fanéra före respektive efter? |
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 13:25:01
|
dom tänkte nog att det kan bli problem genom att man inte har ett spärrfaner.. men i en låda som är stagad så kan det inte hända så mycket med väggarna ändå..
det som händer är att när du limmar faner på en skiva så uppstår det krafter som vill dra ihop skivan vilket leder till att den böjs.. detta undviker man med spärrfaner. Alltså ett fanerlager på andra sidan skivan som då påverkar skivan med samma kraft men åt andra hållet.
|
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 13:29:38
|
De som sysslar med fanér "på riktigt", alltså snickerier o dyl. använder en fanérpress och trälim. De hävdar med bestämdhet att det inte går att få snyggt utan dessa verktyg. Råkar man nämna ordet kontaktlim får de något mörkt i blicken... Hursomhelst så går det alldeles utmärkt att fanéra efter att man limmat lådan. Fördelen då är att man inte behöver ta hänsyn till hur lådan skruvas ihop. Skulle man fanéra innan lådan monteras måste man gera och det krävs betydande precision för att få detta snyggt.
/J
|
Fram för mer dynamik i popmusik! |
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 17:54:53
|
Hej!
Så här gör snickare och andra som fanérar "på riktigt". Först limmas en trälist med samma tjocklek som skivan på kanten av skivan. Därefter limmas fanéret under tryck. Resultatet blir en skiva som ser ut att vara helt i "riktigt" trä.
Man kan dessutom göra fasningar eller rundningar utan att skarven mellan fanéret och listen syns.
Fanéret och listen måste ju förståss vara av samma sort, men det hade ni väl antagligen redan greppat.
Vi andara dödliga som inte har pressar och dylika verktyg och maskiner får väl hålla oss till att "ful-fanéra"
|
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
|
|
Fred_J
Member
256 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 21:29:40
|
Om man fanerar innan lådan sätts ihop så kan man väl inte undvika att det syns linjer när det är färdigt, liksom det syns "linjer" när mdf-bitarna är ihopsatta då bitarna är X mm tjocka... Om man exempelvis limmar ihop två MDF-skivor som är 25 mm tjocka så kommer med andra ord det synas en linje 25 mm in på den ena kanten.
---------- ---------- (Någon av skivorna måste överlappa den andra) || || ||
När man fanerar efter att lådorna är ihopsatta kan man ju smidigt lägga linjen precis vid hörnet eftersom faneren enbart är 0,7mm, eller?
|
|
|
Fred_J
Member
256 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 21:33:58
|
Kraniet: Måste man staga lådan? Jag har hört att vissa gör det och andra inte? Har även hört att vissa orginal är stagade medan andra inte är det... =) När det gäller proac då. =) |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/10/03 : 22:05:17
|
quote: De som sysslar med fanér "på riktigt", alltså snickerier o dyl. använder en fanérpress och trälim. De hävdar med bestämdhet att det inte går att få snyggt utan dessa verktyg. Råkar man nämna ordet kontaktlim får de något mörkt i blicken...
Jodå,
Jag blir väldigt mörk i blicken ... Klart som tusan man ska använda fanérpress och trälim. Annars kan man ju alltid använda massivt trä
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 03:02:09
|
Neriks:
Ja det är klart att man ska... :) Men vill man så går det ju att "fuska" med kontaktlim. Det får ju ändå ett helt axeptabelt resultat, om det görs ordentligt. |
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 03:14:12
|
Trälim gav mig en hemsk massa bubblor. Men jag gjorde säkert fel... kanske inte hade tillräckligt med tryck eller nåt. |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 03:26:43
|
Förmodligen trycket. Det krävs ganska mycket sådant när man använder trälim. Av den anledningen har jag använt kontaktlim. Blir riktigt snyggt faktiskt. Det mest kinkiga är att man bara får EN chans. Det hugger som attan :)
/J |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 09:41:41
|
Skulle man inte kunna använda nåt annat icke vattenhaltigt lim, som inte hugger direkt? |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 10:12:09
|
jao nog tror jag på stagning.. ordentlig stagning ska det vara.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 11:32:24
|
quote: Ja det är klart att man ska... :) Men vill man så går det ju att "fuska" med kontaktlim. Det får ju ändå ett helt axeptabelt resultat, om det görs ordentligt.
Jodå,
Så länge slutresultatet blir bra så är allt frid och fröjd De få gånger jag fanérar så använder jag fanérpress och trälimm på de sätt som pegul illustrerade med sin bild.
Detta sätt är dock dyrare eftersom man måste fanera båda sidorna. Resultatet är även avhängt på hur man sedan monterar ihop lådan. Eftersom fanéren är tunn och skör så får man därför vara tämligen försiktig när lådan monteras ihop
Personligen är jag inte speciellt förtjust fanéring utan jag använder för det mesta massivt trä Massivt trä är dock i de flesta fall mycket dyrare att använda ... vilket naturligtvis påverkar den slutgiltiga kostnaden av högtalarna ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 11:36:48
|
Massivt=Bra. |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 12:34:43
|
Har också byggt ett par öådor i massivt trä. Det blir ju tjusigt. Hursomhelst har jag blivit väldans förtjust i att arbeta i MDF. Förfärligt fiffigt material.
/J |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 19:09:26
|
Jodå,
Jag håller med! MDF är ett material som verkligen är kul att jobba med
|
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 20:22:31
|
Anledningen till att man använder fanérpress är att limmet aktiveras av värme detta bara för att man skall ha möjlighet att justera fanéret innan man lägger det i pressen. Men man håller på att ta fram kallim för snabbare och billigare fanéring men det är visserligen en bit kvar till färdig produkt men det kommer att vara ett utmärkt lim även för oss.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 12:38:40
|
Vad är prisskillnaden mellan massivt trä och faner? Jag har tänkt att bygga en TV/Stereobänk i marmor och trä (jag råkar ha en marmorskiva liggandes, se annan tråd), och har tänkt använda massiv Lönn för att matcha mina högtalare.. jag har dock inte kollat priserna ännu, det kanske jag bör göra innan jag drömmer för mycket? ;)
Förutom pris och utseende, finns det andra skillnader mellan MDF och massivt trä? Hur vet man hur mycket stöd en skiva på säg 25mm behöver för att klara en viss vikt?
/Extremt okunnig |
|
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 16:58:25
|
Det största problemet tycker jag är att det är ett h-vete att få tag på massivtträ i vettiga bitar. Jag skulle exempelvis vilja ha en skiva i massivek storleken 120*30*3 (h*b*d)(cm) men det verkar hopplöst. det enda jag kan få tag på är stavlimmat... Någon som har något tips?
Jag föredrar förresten trälim men det kräver naturligtvis bra press och lite mer tålamod...
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:47:53
|
Gå ut i skogen och hugg ner en saftig ek :) Det kan vara värt att kolla med bröderna holm i Sala. De har alla möjliga och omöjliga träslag. www.holm.nu |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 19:54:30
|
bernu,
Det finns faktiskt massiva skivor (som inte är stavlimmade) att köpa hos Bröderna Holm i Sala. Jag köpte några massiva ekskivor där för ett tag sedan med måtten: 2400 x 1000 x 40 ... tror jag ...
|
|
|
|
Fred_J
Member
256 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 20:00:18
|
Nu har jag, för första gången i mitt liv, provat på att fanera ett par lådor. Jag kan ju direkt säga att det inte var enkelt, men jag tror de flesta misstagen berodde på att faneren var lite spräckt redan från början. Med andra ord fick jag några sprickor... de hamnade i och för sig på baksidan, samt en på sidan. Men jag fick ett tips om att man kan ta bort dem genom att fylla dem med trälim och sedan slipa så att sprickorna fylls av både trälim och slipdamm från träet... ett annat alternativ är ju att använda björk-spackel.
Ett annat problem under faneringen var att få till kanterna. Det gick utmärkt de två sista bitarna till bafflarna, men de övriga blev inte så "perfekta" som jag ville ha det.
Är det någon som vet vad man kan göra åt det? Kan man kanske ta en smal bit fanér och fästa den runt kanten med trälim och sedan slipa ner dem så att kanten på den nya fanérbiten suddas ut och går jämnt med den fanerade lådan? |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 22:47:18
|
bernu: http://www.fanerbolaget.se har en hel del massiva skivor och bredare plankor i olika träslag. |
Oops! I did it again |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 22:48:46
|
Fred J: Testa med vax färgat som ditt träslag. |
Oops! I did it again |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 00:41:31
|
När jag fanerade mina högtalare använde jag vanligt trälim. Jag slabbade på limmet på både faner och låda med en roller, sen fick det torka tills det slutade klibba. Efter det la jag bara faneret på lådan och strök fast det med strykjärnet. Det fungerade mycket bra. Jag hittade metoden i ett nummer av Klang&Ton. Är det fler som gör så? |
Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat, som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul. |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 09:11:21
|
Har aldrig provat. Låter som ett intressant tillvägagångssätt. Blir sugen att prova.
|
|
|
Topic |
|