HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förvirrad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:19:06  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag ringde nyss till en affär som enbart säljer fanér. De sa till mig att det är helt fel att fanéra efter man har satt ihop lådorna - det ska man göra före.

Vad är fördelarna och nackdelarna med att fanéra före respektive efter?

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:25:01  Show Profile Send Kraniet a Private Message
dom tänkte nog att det kan bli problem genom att man inte har ett spärrfaner.. men i en låda som är stagad så kan det inte hända så mycket med väggarna ändå..

det som händer är att när du limmar faner på en skiva så uppstår det krafter som vill dra ihop skivan vilket leder till att den böjs.. detta undviker man med spärrfaner. Alltså ett fanerlager på andra sidan skivan som då påverkar skivan med samma kraft men åt andra hållet.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:29:38  Show Profile Send Jodå a Private Message
De som sysslar med fanér "på riktigt", alltså snickerier o dyl. använder en fanérpress och trälim. De hävdar med bestämdhet att det inte går att få snyggt utan dessa verktyg. Råkar man nämna ordet kontaktlim får de något mörkt i blicken...
Hursomhelst så går det alldeles utmärkt att fanéra efter att man limmat lådan. Fördelen då är att man inte behöver ta hänsyn till hur lådan skruvas ihop.
Skulle man fanéra innan lådan monteras måste man gera och det krävs betydande precision för att få detta snyggt.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/03 :  17:54:53  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej!

Så här gör snickare och andra som fanérar "på riktigt".
Först limmas en trälist med samma tjocklek som skivan på kanten av skivan. Därefter limmas fanéret under tryck.
Resultatet blir en skiva som ser ut att vara helt i "riktigt" trä.

Man kan dessutom göra fasningar eller rundningar utan att skarven mellan fanéret och listen syns.

Fanéret och listen måste ju förståss vara av samma sort, men det hade ni väl antagligen redan greppat.

Vi andara dödliga som inte har pressar och dylika verktyg och maskiner får väl hålla oss till att "ful-fanéra"

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:29:40  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Om man fanerar innan lådan sätts ihop så kan man väl inte undvika att det syns linjer när det är färdigt, liksom det syns "linjer" när mdf-bitarna är ihopsatta då bitarna är X mm tjocka... Om man exempelvis limmar ihop två MDF-skivor som är 25 mm tjocka så kommer med andra ord det synas en linje 25 mm in på den ena kanten.

----------
---------- (Någon av skivorna måste överlappa den andra)
||
||
||

När man fanerar efter att lådorna är ihopsatta kan man ju smidigt lägga linjen precis vid hörnet eftersom faneren enbart är 0,7mm, eller?

Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:33:58  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Kraniet: Måste man staga lådan? Jag har hört att vissa gör det och andra inte? Har även hört att vissa orginal är stagade medan andra inte är det... =) När det gäller proac då. =)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/03 :  22:05:17  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
De som sysslar med fanér "på riktigt", alltså snickerier o dyl. använder en fanérpress och trälim. De hävdar med bestämdhet att det inte går att få snyggt utan dessa verktyg. Råkar man nämna ordet kontaktlim får de något mörkt i blicken...

Jodå,

Jag blir väldigt mörk i blicken ... Klart som tusan man ska använda fanérpress och trälim. Annars kan man ju alltid använda massivt trä

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/10/04 :  03:02:09  Show Profile Send Jodå a Private Message
Neriks:

Ja det är klart att man ska... :) Men vill man så går det ju att "fuska" med kontaktlim. Det får ju ändå ett helt axeptabelt resultat, om det görs ordentligt.

Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/10/04 :  03:14:12  Show Profile Send luminous a Private Message
Trälim gav mig en hemsk massa bubblor. Men jag gjorde säkert fel... kanske inte hade tillräckligt med tryck eller nåt.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/10/04 :  03:26:43  Show Profile Send Jodå a Private Message
Förmodligen trycket. Det krävs ganska mycket sådant när man använder trälim. Av den anledningen har jag använt kontaktlim. Blir riktigt snyggt faktiskt. Det mest kinkiga är att man bara får EN chans. Det hugger som attan :)

/J

Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/04 :  09:41:41  Show Profile Send Belker a Private Message
Skulle man inte kunna använda nåt annat icke vattenhaltigt lim, som inte hugger direkt?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/04 :  10:12:09  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jao nog tror jag på stagning.. ordentlig stagning ska det vara..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:32:24  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Ja det är klart att man ska... :) Men vill man så går det ju att "fuska" med kontaktlim. Det får ju ändå ett helt axeptabelt resultat, om det görs ordentligt.

Jodå,

Så länge slutresultatet blir bra så är allt frid och fröjd De få gånger jag fanérar så använder jag fanérpress och trälimm på de sätt som pegul illustrerade med sin bild.

Detta sätt är dock dyrare eftersom man måste fanera båda sidorna. Resultatet är även avhängt på hur man sedan monterar ihop lådan. Eftersom fanéren är tunn och skör så får man därför vara tämligen försiktig när lådan monteras ihop

Personligen är jag inte speciellt förtjust fanéring utan jag använder för det mesta massivt trä Massivt trä är dock i de flesta fall mycket dyrare att använda ... vilket naturligtvis påverkar den slutgiltiga kostnaden av högtalarna ...

Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:36:48  Show Profile Send Belker a Private Message
Massivt=Bra.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:34:43  Show Profile Send Jodå a Private Message
Har också byggt ett par öådor i massivt trä. Det blir ju tjusigt. Hursomhelst har jag blivit väldans förtjust i att arbeta i MDF. Förfärligt fiffigt material.

/J

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/04 :  19:09:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jodå,

Jag håller med! MDF är ett material som verkligen är kul att jobba med

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:22:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Anledningen till att man använder fanérpress är att limmet aktiveras av värme detta bara för att man skall ha möjlighet att justera fanéret innan man lägger det i pressen. Men man håller på att ta fram kallim för snabbare och billigare fanéring men det är visserligen en bit kvar till färdig produkt men det kommer att vara ett utmärkt lim även för oss.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/10/06 :  12:38:40  Show Profile Send Calle G a Private Message
Vad är prisskillnaden mellan massivt trä och faner? Jag har tänkt att bygga en TV/Stereobänk i marmor och trä (jag råkar ha en marmorskiva liggandes, se annan tråd), och har tänkt använda massiv Lönn för att matcha mina högtalare.. jag har dock inte kollat priserna ännu, det kanske jag bör göra innan jag drömmer för mycket? ;)

Förutom pris och utseende, finns det andra skillnader mellan MDF och massivt trä? Hur vet man hur mycket stöd en skiva på säg 25mm behöver för att klara en viss vikt?

/Extremt okunnig
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:58:25  Show Profile Send bernu a Private Message
Det största problemet tycker jag är att det är ett h-vete att få tag på massivtträ i vettiga bitar. Jag skulle exempelvis vilja ha en skiva i massivek storleken 120*30*3 (h*b*d)(cm) men det verkar hopplöst. det enda jag kan få tag på är stavlimmat... Någon som har något tips?

Jag föredrar förresten trälim men det kräver naturligtvis bra press och lite mer tålamod...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:47:53  Show Profile Send Jodå a Private Message
Gå ut i skogen och hugg ner en saftig ek :)

Det kan vara värt att kolla med bröderna holm i Sala. De har alla möjliga och omöjliga träslag.
www.holm.nu

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:54:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
bernu,

Det finns faktiskt massiva skivor (som inte är stavlimmade) att köpa hos Bröderna Holm i Sala. Jag köpte några massiva ekskivor där för ett tag sedan med måtten: 2400 x 1000 x 40 ... tror jag ...

Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:00:18  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Nu har jag, för första gången i mitt liv, provat på att fanera ett par lådor. Jag kan ju direkt säga att det inte var enkelt, men jag tror de flesta misstagen berodde på att faneren var lite spräckt redan från början. Med andra ord fick jag några sprickor... de hamnade i och för sig på baksidan, samt en på sidan. Men jag fick ett tips om att man kan ta bort dem genom att fylla dem med trälim och sedan slipa så att sprickorna fylls av både trälim och slipdamm från träet... ett annat alternativ är ju att använda björk-spackel.

Ett annat problem under faneringen var att få till kanterna. Det gick utmärkt de två sista bitarna till bafflarna, men de övriga blev inte så "perfekta" som jag ville ha det.

Är det någon som vet vad man kan göra åt det? Kan man kanske ta en smal bit fanér och fästa den runt kanten med trälim och sedan slipa ner dem så att kanten på den nya fanérbiten suddas ut och går jämnt med den fanerade lådan?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:47:18  Show Profile Send divander a Private Message
bernu: http://www.fanerbolaget.se har en hel del massiva skivor och bredare plankor i olika träslag.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:48:46  Show Profile Send divander a Private Message
Fred J: Testa med vax färgat som ditt träslag.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/08 :  00:41:31  Show Profile Send Uniper a Private Message
När jag fanerade mina högtalare använde jag vanligt trälim. Jag slabbade på limmet på både faner och låda med en roller, sen fick det torka tills det slutade klibba. Efter det la jag bara faneret på lådan och strök fast det med strykjärnet. Det fungerade mycket bra. Jag hittade metoden i ett nummer av Klang&Ton. Är det fler som gör så?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:11:21  Show Profile Send Jodå a Private Message
Har aldrig provat. Låter som ett intressant tillvägagångssätt.
Blir sugen att prova.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000