HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snart en kul test!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/26 :  22:23:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har fått möjlighet att låna hem en Linn Ikemi och en Audio analogue Maestro som skall testas mot min cdfix. Dessutom har jag hemma en nästan ny cdfix som en polare till mig har köpt. Det kuliga med den är att den är spelad på i endast 1 (en) timme. Snacka om rå ;)

Jag har den hemma för kompisen är väl krasslig just nu och om två dagar skall han ut på en två veckors semesterresa så jag spelar in hans fix åt honom. Jag återkommer med en testrapport om någon vecka.

Vid vissa lyssningar skall vänner och bekanta tvångssättas framför stereon och jag tänkte tom lyssna lite blint även om jag egentligen inte är helsåld på detta.

Frågan många ställer sig är hur ärlig jag kommer att vara och inte favorisera min egen spelare och på det svarar jag INGEN ANING . Ni får ta det för vad det är : en kul grej och visst skall jag försöka vara snäll.

Da

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/27 :  00:45:58  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Du kan väl testa blint?

Så att kommer du undan favoriseringsproblemet...

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/27 :  06:37:05  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

Du kan väl testa blint?

Så att kommer du undan favoriseringsproblemet...

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Jodå. Det skall vi göra. Vi kommer att vara några hifirävar men jag tänker också "tvångsrekrytera" typ farmor, min yngsta dotter och hennes kompisar. Dessutom är inte mitt mål att sabla ner någon av spelarna utan att se vilket förhållningssätt till återgivningen dom har och hur många som föredrar dom och varför (puh)

Da
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/27 :  08:20:06  Show Profile Send markku a Private Message
Dan,

Är din egen Cdfix av den gamla typen, dvs med två blåa trafoboxar på kretskortet istället för Toroid ringkärnatrafo vid sidan? Hur gammal är din Cdfix mao?

Min Cdfix var den första, som blev moddad innan detta blev produktionsändring.

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/27 :  09:52:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Serienr 391. Tror att alla efter ca snr 100 har nya trafot.

Edited by - Dan Brickman on 2002/08/27 09:55:3
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/27 :  11:02:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tänk på att det är rätt svårt att testa just CD spelare. De har lite olika ljudnivå ut. Det hör man lätt skillnad på (om de skiljer över 0.1-0.2 dB).

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/27 :  11:20:03  Show Profile Send yalpa a Private Message
det lär vara omöjligt/meningslöst med blindtest, tom. min halvdöva mormor skulle känna igen de där spelarna, så stor är skillnaden...

du kan dock försöka gömma spelarna på nåt sätt så folk inte påverkas av deras utseende...

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/27 :  12:20:34  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

det lär vara omöjligt/meningslöst med blindtest, tom. min halvdöva mormor skulle känna igen de där spelarna, så stor är skillnaden...

du kan dock försöka gömma spelarna på nåt sätt så folk inte påverkas av deras utseende...

Z

Hahaha. Jag kommer att sätta upp ett tillfälligt draperi över elektroniken vid blindtestet. Visst sjutton kommer det att låta olika.

Da
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/27 :  15:14:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Dan

det är mycket troligt att det låter olika om du har olika utnivå på spelarna.

Thomas

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/27 :  16:28:05  Show Profile Send ekman a Private Message
påstår du att spelare låter olika beroende på deras utnivå?

haha högre eller lägre kan jag tänka mig att dom låter men inte olika

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/27 :  16:36:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Olika utnivå kan göra att man hör skillnad. Man kan höra skillnad ner till 0.1-0.2 dB i nivå. Så ett blindtest blir osäkert om man då har olika nivå när man testar.

Thomas

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/27 :  16:39:00  Show Profile Send ekman a Private Message
därav att man inte blindtestar =) det säger ju ingenting visst du kan köra med jämna ljudnivåer på alla på något sätt antar jag men om du gör det och det som du säger kan bli skillnad så kommer det ju ändå låta annorlunda när du väl köper cdspelaren och spelar med den hemma eller hur?

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/27 :  16:58:21  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det är svårt att blindtesta spelare "hemma", om man inte nu har något försteg eller nåt där man kan kalibrera nivåerna.

Men om man har tur kanske spelarna är väldigt lika i utnivå, och då kan man testa om man vill det.

CD spelare går det att höra skillnad på när utnivåerna är kalibrerade. Jag anser dock att skillnaderna i de flesta fall är mycket små. Undantag finns dock.

Jag har blindtestat en gammal Marantz (CD65) som knappt gick runt mot X-24K med några kompisar. De hörde ingen skillnad. Jag hörde en skillnad, då Marantzen lät tröttare och inte hade lika snärtiga transienter.

Jag hör ingen skillnad mellan X-24K och Marantz CD6000. Ska snart testa min kommande DVD (Toshiba SD220E) om inte utnivån är alltför skild från de övriga.

För övrigt, Linn spelaren som Dan nämner har en person hört skillnad på jämfört med övriga i rec.audio.high-end forum.

Exempel på spelare som han (S. Pinkerton) inte hör skillnad på (som jag förstått det från hans inlägg) är någon Arcam med ring-DAC teknologi, en Rotel med Burr-Brown PCM63 (alltså samma DAC som i Sentec DiAna, Coplands high-end spelare m fl), och Marantz CD6000 OSE (enbit teknik).

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Edited by - Thomas A on 2002/08/27 17:03:0
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:03:06  Show Profile Send ekman a Private Message
får jag fråga om du har testat något i en dyrare prisklass mot detta?? tycker du att det är väldigt små skillnader överlag eller bara i den lägre prisklassen?

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:03:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
grrrrrrrrrr...snack om blindtest nu igen...det behövs flera dagars lyssning för att man ska kunna avgöra vilken spelare som är bäst, iaf. i den prisklassen...fan, det kan tom. handla om veckor...SKA JAG GÅ BLIND EN HEL MÅNAD ELLER??? samtidigt som grannen byter spelare nån gång ibland...

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:29:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ekman,

nej jag har inte testat någon spelare i en dyrare klass. Marantz CD6000, X-24K, X-Act, Audio Alchemy, och Micromega någon modell är de spelare/DAcar som jag testat hemma.

Yalpa,

nej jag har inte sagt att du ska gå blind. Om du ser på varför jag svarade på detta till Dan så förstår du.

Thomas

Go to Top of Page

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:31:02  Show Profile Send Gorgo a Private Message
En variant kan vara att vid apparatbyte sänka volymen till noll och att sedan höja volymen tills lyssnarna tycker att det är lagom nivå. Då får man ju dessutom på köpet se om lyssnarna konsekvent vill ha högre volym på en viss cd-spelare

/George

Live long and prospe
Go to Top of Page

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:36:36  Show Profile Send Gorgo a Private Message
Dan, var bor du? Jag har ju en Audio Analogue paganini som står för tillfället eftersom min förstärkare är rökt. Bor du i närheten kan du ju låna den också. Jag bor i Stockholm.

/George

Live long and prospe
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:53:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Gorgo,

det är en rätt bra variant att inte ha riktigt samma volym hela tiden. Om man är inkonsekvent med volyminställningen och konsekvent med valet av spelare så är det sannolikt så att det man hör beror på skillnader mellan spelarna.

Om någon i Stockholm/Uppsala vill testa blint med någon dyrare spelare så ställer jag gärna upp som medhjälpare, och med Marantzen eller X-24K DAC som jämförelseobjekt.

OBS. Ovanstående är ett erbjudande. (Intressanta spelare i mitt tycke skulle vara en Linn av något slag och Audio Analogue Paganini MkI varianten. Ev. också en Arcam med Ring-DAC teknologi)

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/08/27 18:04:4
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/08/27 :  18:04:48  Show Profile Send AU a Private Message
Vad är det för mening med att testa blint, -då hör man ju ingen skillnad. Jag testar bara högtalare blint.

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/27 :  18:09:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
AU,

hörbara skillnader mellan CD spelare är ett kontroversiellt ämne. Vissa anser att det finns inga eller få spelare som skiljer sig åt, andra att det finns hörbara men små skillnader, och de som anser att det är stora skillnader.

Thomas

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/27 :  20:33:00  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

Dan, var bor du? Jag har ju en Audio Analogue paganini som står för tillfället eftersom min förstärkare är rökt. Bor du i närheten kan du ju låna den också. Jag bor i Stockholm.

/George

Live long and prosper

Tyvärr bor jag i Gbg. Fast det är jag ju glad över menar jag. Jag antar att den iofs följer storebrors ljudideal och så blev det ju två mot dom andra

Da
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/27 :  20:38:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Vi skall först utröna hur stor skillnad det är i utnivå och är det det så är ju gorgos förslag bra. Vi skall ju inte heller bara lyssna blint.

Sen så skall vi inte ta detta alltför allvarligt även om vi skall gå tillväga så seriöst som möjligt. Det kan ju faktiskt vara så att förstärkeriet och högtalarna ställer någon av spelarna i taskig dager oförskyllt så att säga.

Har jag flyt kommer jag att kunna ha en eller ett par integrerade rackare med som har balanserade utgångar också. Dessutom hoppas jag ha med något högtalarpar till förutom AE och Rega som jag har hemma.

Da
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/27 :  21:36:25  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Vad är det för mening med att testa blint, -då hör man ju ingen skillnad. Jag testar bara högtalare blint.

MVH
AU

Collecting stars...

Här testas allt blint! Hifi, kaffe vs. vatten, brunetter vs. blondiner osv....You name it son, så dyker jag upp med ögonbindlar till alla.....

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/27 :  21:50:12  Show Profile Send Gorgo a Private Message
Dan - Enligt konstruktören av Paganinin är det i princip ingen ljudmässig skillnad mellan den och Maestron - det hade varit ett gyllene tillfälle att ta reda på om det stämde!

/George

Live long and prospe
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/27 :  22:01:10  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

Dan - Enligt konstruktören av Paganinin är det i princip ingen ljudmässig skillnad mellan den och Maestron - det hade varit ett gyllene tillfälle att ta reda på om det stämde!

/George

Live long and prosper

Då skall jag se om jag inte kan låna den över lördag-söndag i alla fall. Ibland är det bra med lite kontakter

Da
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000