| Author |
Topic  |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 22:39:00
|
det där med skillnader mellan cd-spelare är inte så kontroversiellt, de som påstår att det inte finns några skillnader (har aldrig träffat en så döv människa) de kan man ju bara ignorera...envisas de, så hamnar de i samma fack som folk som förnekar förintelsen (tog jag i för hårt nu igen?, ber om ursäkt i så fall )
jag har inget emot blindtester, de är väldigt användbara till att klla upp speciella egenskaper, eventuella skillnader, men när man väl vet att det finns skillnader och ett stort antal sådana, då får tiden utvisa vilken produkt jag väljer...
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 22:42:54
|
Tack gänget för diskussion om blindlyssning med mera som håller sig på den berömda mattan!
Själv så har jag avhållit mig från att skriva vad jag funderar på men eftersom detta går så bra och Thomas är saklig a la 100% så provar vi....
Om jag använde de kablar som Thomas A har mellan CD-spelaren och försteget skulle jag heller inte höra skillnad mellan olika spelare. Helt säkert. Var det inte gratis lakritssnöre?
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 23:06:11
|
Sladd,
jo just nu har jag lakritssnöre. Eller rättare sagt, något bättre kvalitet (guldpläterade kontakter ) än de supertunna som ibland kan finnas med apparaten.
Fast testen mellan DAC och Marantz gjordes inte riktigt med lakritssnören. Kedjan var Marantz optisk ut-optisk Supra ZAC kabel-Monarchy Digital Interface Processor Superdrive/High speed BNC SPDIF output - AudioQuest Video 2 Double balanced silver plated copper cable 75 ohm - Musical Fidelity X-24K DAC - Supra EFF-ISL (40 cm längd) - försteg.
Detta testade jag mot Marantzens analoga utgång med Marantz standard kabel.
Hade mycket svårt att detektera skillnader.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 23:14:00
|
Yalpa,
när jag säger att det är ett kontroversiellt ämne så menar jag att det finns många som hävdar att det inte finns några hörbara skillnader mellan CD spelare (utom de CD spelare som byggs för att förändra ljudet, Legato Link etc). Om du väljer att ignorera de som tycker så gör det bara till mindre kontroversiellt ämne för dig. Inte för mig.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 00:14:18
|
mmm...de spelare som jag har lyssnat på har alla låtit olika, då ingår xa20es, mimik, cd72, cd-fix, X-ray, rotel951...i vissa fall blir skillnaderna helt enorma, man faller nästan i backen...men då är dessa kanske inga neutrala spelare...
|
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 00:33:51
|
Jag säger inte att skillnader inte finns. Jag har själv deltagit i ett DBT med CD spelare med positivt resultat.
Det som diskuteras mycket är ju hur stora skillnaderna är och huruvida en 20,000:- spelare skiljer sig från andra 20,000 spelare och hur de skiljer sig från en 4,000:- spelare. Mig veterligen har det inte gjorts något bra blindtest mellan dyra och billiga spelare.
Thomas
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 07:07:53
|
[quote] Jag säger inte att skillnader inte finns. Jag har själv deltagit i ett DBT med CD spelare med positivt resultat.
Det som diskuteras mycket är ju hur stora skillnaderna är och huruvida en 20,000:- spelare skiljer sig från andra 20,000 spelare och hur de skiljer sig från en 4,000:- spelare. Mig veterligen har det inte gjorts något bra blindtest mellan dyra och billiga spelare.
Thomas
Jag kommer att ha med min dotters Marantz 4000 (2300kr) som en liten billighetsreferens. Paganinin + ett par inkörda Transparens music link-kablar är med från lördag em till söndag kväll. Fler mellanpris kablar kommer ev att vara med. Fast framför allt kommer Linnen, fixen och Maestron att testas. Den lyssningen har redan börjat...
Da |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 07:20:21
|
Jag kommer att försöka vara på Arkenmässan både lördag och söndag och dom som har lust kan ju där få en liten förhandsinfo över en kopp kaffe 
Da |
 |
|
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 08:41:18
|
Om du är sugen på något lite annorlunda mot i alla fall Ikemin och AA-spelaren, fixen har jag aldrig hört, så har jag en moddad Rotel RDD980 dac + drive i Göteborg. Den ger riktigt bra skjuts i ljudet och den vann i min lilla hemmatest mot den sista versionen av Karik, som ju var föregångaren till Ikemi.
Hör av dig om du är intresserad...
/Jonas
- hifi och musik är en subjektiv upplevelse |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 12:13:27
|
[quote]
Om du är sugen på något lite annorlunda mot i alla fall Ikemin och AA-spelaren, fixen har jag aldrig hört, så har jag en moddad Rotel RDD980 dac + drive i Göteborg. Den ger riktigt bra skjuts i ljudet och den vann i min lilla hemmatest mot den sista versionen av Karik, som ju var föregångaren till Ikemi.
Hör av dig om du är intresserad...
/Jonas
Tack för erbjudandet men jag vet inte hur mycket man hinner med på 2 veckor. Däremot kan vi ju höras av om någon månad så kan vi ju låna varandras grejer. Hur är den moddad. Rotel är ju bra, prisvärda grejer sk no-nonsens.
Da |
 |
|
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 10:56:42
|
Hej Dan!
Det låter riktigt spännande med ett litet byte så det gör jag gärna. Vi får höras av helt enkelt.
Roteln är moddad enligt följande: ny klocka, LC Audios LClock XO, i driven. I dac:en sitter LC Audios ZAPfilter som har en egen nätdel. Sedan är tydligen utgången för kopplingen mellan dac och drive bytt så att den är exakt 75 ohm vilket tydligen är bra.
För mer info se http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html
- hifi och musik är en subjektiv upplevelse |
 |
|
Topic  |
|