HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Moderkort med inbyggt ljud, går det att lyssna på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/22 :  19:38:08  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Funderar på att bygga ny dator och har kollat runt lite på moderkort. Verkar omöjligt att hitta ett kort utan inbyggt ljud nuförtiden, nån som vet om ett modernt Athlonkort utan ljud?

Det kort som ligger närmast till hands är nu Abit NF7, som har inbyggt sexkanaligt ljud. Vart går de två resterande kanalerna? Centerhögtalare och nånting annat?

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:16:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kanske 5.1 ljud? Dom inbyggda ljudkorten går att "disabla" om du inte vill ha det.
Lyssna på det så får du se vad du tycker. Dom är ofta byggda på AC97, vilket är billigt och inte så jättebra. Är du seriös med ljud så gör terratec bra ljudkort vad jag vet, här kan nog någon annan fylla i ganska bra. AOpen säljer ett ljudkort med rör i signaldelen. Hi-fiworld testade det och tyckte att det lät skapligt i alla fall. Det finns även små "externa" usb dacar med hörlursport på om du vill gå den vägen. Det beror nog lite på vad du vill uppnå.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:28:45  Show Profile Send iffe a Private Message
Vågar nog sätta ett par kronor på att det inbyggda ljudkortet inte är mycket att ha. Lägg lite pengar på ett bra istället om du ska lyssna mer seriöst. Väntar själv just på ett ljudkort från Tyskland.
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:35:47  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Sådär jätteseriös än jag kanske inte... har SB Live (4 kanaler) nu och är nöjd med det... använder datorn till allt; stereo, TV, filmspelare/hembio och spelmaskin (rymms inte in så mycket grejer i en 18-kvadrats studentbox).

Läste om kortet med rör, tufft, men inte min budgetklass... undrar hur kraftigt nätaggregat man behöver för det. Ännu till är datorer tillräckligt varma utan rör.

Ännu ett krav är att ljudkretsarna ska stödas i Linux. Enda jag använder Windoze till är spel.

Edited by - JanErik on 2003/09/22 20:36:46
Go to Top of Page

jocke
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/22 :  21:06:50  Show Profile Send jocke a Private Message
Bytte precis från integrerat (AC97) till separat (M-Audio audiophile), måste säga att det är ungefär hur stor skillnad som hellst. Vad gäller integrerade ljudkort i övrigt har jag hört att de som är baserade på nvidias krets ska vara "bland de bättre"..

M-Audio audiophile har för övrigt hyfsat linux-stöd genom ALSA (kör själv linux)

Edited by - jocke on 2003/09/22 21:08:07
Go to Top of Page

Jaha
Member

70 Posts

Posted - 2003/09/22 :  22:28:54  Show Profile Send Jaha a Private Message
Ljudet på modekorten är nästan alltid kassa, jag har lyssnat igenom ett 10-tal olika o inget är bra. Man får ofta ett brummande från line-in. Även om man stänger av allt i win så har man brummandet ändå.

AC97 är inte så bra. De flesta slänger med en sådan del bara för att det är lite av en "standard".

Köp ett modekort efter hur bra chipet är och hur bra det jobbar mot buss och processor kanalerna. nForce2 är ju trevligt. Titta inte på ljudet eftersom det går lätt att byta. Hjärtat är ju modekortet,typ...

hej hej

Edited by - Jaha on 2003/09/22 22:29:10
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/22 :  22:37:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Soundstorm-kretsarna som som sitter på nForce2 korten har rätt bra rykte och slår nog de flesta andra integrerade kort med hästlängder, många som använder datorn för att se på film (HTPC) använder detta kort. Någon större hifi-upplevelse blir det nog inte, men till mp3 och liknande dugger det nog rätt bra.

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/22 :  23:49:49  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har Nforce2 och är mkt nöjd. Allt tjafs om dåligt datorljud är som borta med den kretsen...Om man har bra högtallare då...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/09/23 :  00:19:17  Show Profile Send Majesty a Private Message
Köp en begagnad extern dac till oslagbart prisvärt
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/23 :  00:52:07  Show Profile Send niklas a Private Message
Alltså, vad folk (och jag) menar är att köp det moderkortet som har det chipset du vill ha. Strunta i om det finns ett inbyggt ljudkort, och koppla in ditt SB istället och kör på det!

Sen kan man trixa med digitalt in till extern DAC osv, men det kan Du ju ta efterhand...

Lycka till med datorn!

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/23 :  03:19:24  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan ju såga så här: Inbyggda NForce2 ljudet är kasst jämnfört med SB Live! Har både kört med mitt SoundWorks system, Hifi anläggning, polarens hifianläggning hans bättre datorsystem och inte en enda gång hängde Nforce2 med! Tog till och med och körde in mina Sony MDR F1 med en prislapp på 2.400:- och testade, samma sak där, Kör du med glädje ditt SB kort istället!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:16:32  Show Profile Send Per a Private Message
Ett välljudande moderkort!
AX4B-533 Tube från Aopen med ett 6922rör i ljudkretsen. Tror bara att de finns för Pentium4/socket478 dock.


http://www.aopen.com/products/mb/ax4b-533tube.htm

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:58:43  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Hur går det med kanalseparationen när man har sex kanaler i samma rör?

Ännu till min fråga, är det nån som känner till ett Athlonkort (XP/Barton) utan ljud?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/23 :  19:16:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Oroa dig inte för det, du betalar extremt lite för ett kort med ljud, som du kan koppla bort, jämfört med ett utan.
Jag köpte ett mobo med raid, det kostade 50 kronor extra jämfört med utan. Så, hitta ett mobo du gillar för övrigt och gasa på. Ska du köra athlon så rekommenderas nforce2 starkt. KT600 är inte riktigt med, men inte långt ifrån. Happy hunting.
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:16:00  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Är ganska skeptisk till moderkort med onboard RAID, har hört att de inte är speciellt snabba. Mjukvaruraid på vanliga ATA-bussen skall i flera fall vara snabbare.
Däremot tilläggskort med RAID är en helt annan sak.
Go to Top of Page

bror
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/24 :  22:02:51  Show Profile Send bror a Private Message
Jag bytte för ett tag sen från integrerat ljudkort till ett m-audophile delta precis som jocke skrev. Enorm skillnad, går inte att beskriva, som natt och dag.

För övrigt så är det inga problem att koppla bort ljudet på moderkortet, bara att flytta en jumper. så jag håller med Claes Irland. Köp ett moderkort du tycker är bra och gasa på.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/25 :  00:10:52  Show Profile Send divander a Private Message
Ja det finns väl ingen anledning till att leta efter kort utan ljud. De lär inte vara billigare så det försvarar allt letande och det begränsade urvalet som det ger. Koppla ur det medföljande ljudet och sätt in dit gamla kort eller köp ett nytt och bättre ljudkort.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/25 :  01:07:53  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag jämförde mitt gamla Live-kort med det inbyggda Via ac97-grejset en gång. Även om Live-kortet inte är så jättefantastiskt så hade ac97:an ingenting att sätta emot. Det var mycket större skillnad än jag hade räknat med.
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:02:42  Show Profile Send Chipko a Private Message
Bör nog nämnas att Soundstorm är det enda ljudkort som klarar realtidskomprimering av Dolby 5.1. Du kan alltså få Surround i spel och andra applikationer och inte bara i DVD-filmer om du tar ljudet via den digitala utgången.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000