HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför ger min cd-spelare ifrån sig ringande ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:45:15  Show Profile Send bassman a Private Message
Ibland, låter det från min cd-spelare, alltså även om ljudet är avstängt. Det låter som om själva cd-skivan har kommit i svängning och ringer. Det inträffar oftast på ett spår, men inte andra, på skivan. Ofta går det bort om jag matar ut släden och in igen, men inte alltid. Vad kan det vara?

Det låter bättre med helrör på bänken

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:37:23  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Sådär beter sig min CD också! Jag har ingen aning om vad det beror på, men irriterande är det. När min CD-spelare blir sådär brukar den dessutom börja hoppa.
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/22 :  19:53:49  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Kan vara lagret till spindelmotorn som håller på att packa ihop, min syrras spelare betedde sig så, oftast på spår nära slutet då skivan snurrar fortare. Provade smörja med teflonspray, men kom inte åt det nedre lagret så det hjälpte inte.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI

Edited by - Devilfish on 2003/09/22 19:54:15
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/09/23 :  06:11:58  Show Profile Send JM a Private Message
Bassman ! Jag hade precis det där problemet tidigare med min Arcamspelare. Det visade sig lätt avhjälpt genom att fästa 3st små "filtsnuttar" på ca 4 X 10 mm på själva tryckplattan som håller ner skivan mot "spindeln".... Alltså, istället för att hela tryckplattan ligger an mot skivans ovansida så får den 3st "filtsnuttar" som ligger an istället. Då försvann det där ringade ljudet direkt. Det var Kent på Hifi Art som gav mig numret till Arcam's importör i göteborg. Dom skickade filtremsan till mig kostnadsfritt.

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/09/24 :  14:46:15  Show Profile Send bassman a Private Message
Tack Janne!
Jag ska prova med några små bitar. Hur tjocka ska de vara?

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:02:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Devilfish, bara en upplysning: Skivan snurrar långsammare och långsammare ju närmre slutet man hamnar. Skivan läses ju inifrån och ut! Däremot kan det vara så att laserpickupservot rör sig mer eftersom eventuellt bucklighet i skivan blir större på längre avstånd från centrum. Även excentricitet är mycket vanligt hos CD-ar. Om du lyfter på locket så kan du se att pickupen följer skivspåret ptroligt väl.

Annars har jag ingen aning om vad oljudet kan bestå av.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/24 :  16:22:52  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Du har så rätt Knoppen, jag har emellertid för mig att det började låta illa om spelaren på de sista spåren, så det kan hända att lagret klarade sig så länge det höll "farten uppe".

/Ibland slår man knut på sig själv...

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/09/24 :  19:35:45  Show Profile Send JM a Private Message
Bassman ! Filtbitarna är bara ngn mm tjocka. Jag skall se om jag har en snutt över så att jag kan kolla mer exakt... Om jag hittar remsan så kan jag kanske skicka en snutt.

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:45:44  Show Profile Send bassman a Private Message
Janne, ok, det vore jättebussigt!

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:14:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Välkänt fel på sonydrivverk, har inget att göra med att lager eller så skulle var slut. Hade samma fel på en MF E-624 men den moddades på ungefär samma sätt som ni beskriver och vips var ljudet borta.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/09/25 13:14:51
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:41:55  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Prova att använda möbeltassar eller liknande. De finns ju i alla möjliga storlekar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000