Author |
Topic |
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/20 : 19:30:13
|
Jag håller på och ritar ihop nya högtalare. Men var göra av baspoten. Framsidan går inte, där får den inte plats (jag kan inte göra baffeln större, då blir djupet för litet och den 280mm långa porten får inte rum i lådan.
Så, som det ser ut nu riskerar poretn att hamna mer eller mindre rakt bakom baselementet, som jobbar upp till 2kHz. Är inte risken stor att det kommer ut en hel del annat ljud ur porten i det läget? Jag funderar på att sätta porten verikalt, öppningen hamnar då ca 6 dm ovanför golvet. Det borde väl kunna funka?
Vad sägs? Mer förslag eller komentarer på detta... |
|
BigD
Member
96 Posts |
Posted - 2003/09/20 : 19:33:16
|
Att sätta den rakt bakom elementet är nog ingen hit.. när du funderar på att sätta den vertikalt, mynnar den ut under lådan då eller? |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/09/20 : 19:48:59
|
Om jag förstår det rätt så är det an stativare, eftersom baffelytan är liten. Då låter 280mm som en väääldig lång port. Kan det stämma? Bara undrar. Dimitri edit: kanske en subba kom jag på. |
Edited by - Dimitri on 2003/09/20 19:49:44 |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/20 : 21:51:30
|
Ja, lång port blir det. Man kan ju minska diameterna (nu 74mm) istället. Avstämning på 35Hz i 29 liter låda. Då blir porten lång... Jo, det blir stativare. Ev med porten mynnande ut under lådan, men jag har inte bestämt mig riktigt. Att ha porten rakt ner gör att man inte kan ha vilka stativ som helst. Kanske jag ska chansa på att bygga med slits igen? Det funkade ju bra senast. |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2003/09/21 : 01:04:09
|
Jag håller på med en Proac klon men vill gärna flytta basporten. Enligt orginalet skall centrum på porten ligga ungefär 15 cm nedanför centrum på baselementet. Jag vill flytta porten så den ligger ytterligare ca 25 cm längre ned.
Tror ni att det spelar någon roll? Det kommer ju att peka bakåt vilket fall som helst. Fast längre från baselementet. |
/Pontus Haglund |
|
|
|
Topic |
|