HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basport rakt bakom baselement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:30:13  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag håller på och ritar ihop nya högtalare. Men var göra av baspoten. Framsidan går inte, där får den inte plats (jag kan inte göra baffeln större, då blir djupet för litet och den 280mm långa porten får inte rum i lådan.

Så, som det ser ut nu riskerar poretn att hamna mer eller mindre rakt bakom baselementet, som jobbar upp till 2kHz. Är inte risken stor att det kommer ut en hel del annat ljud ur porten i det läget?
Jag funderar på att sätta porten verikalt, öppningen hamnar då ca 6 dm ovanför golvet. Det borde väl kunna funka?

Vad sägs? Mer förslag eller komentarer på detta...

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:33:16  Show Profile Send BigD a Private Message
Att sätta den rakt bakom elementet är nog ingen hit.. när du funderar på att sätta den vertikalt, mynnar den ut under lådan då eller?
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:48:59  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Om jag förstår det rätt så är det an stativare, eftersom baffelytan är liten. Då låter 280mm som en väääldig lång port. Kan det stämma?
Bara undrar.
Dimitri
edit: kanske en subba kom jag på.

Edited by - Dimitri on 2003/09/20 19:49:44
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/20 :  21:51:30  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Ja, lång port blir det. Man kan ju minska diameterna (nu 74mm) istället. Avstämning på 35Hz i 29 liter låda. Då blir porten lång...
Jo, det blir stativare. Ev med porten mynnande ut under lådan, men jag har inte bestämt mig riktigt. Att ha porten rakt ner gör att man inte kan ha vilka stativ som helst.
Kanske jag ska chansa på att bygga med slits igen? Det funkade ju bra senast.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/09/21 :  01:04:09  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag håller på med en Proac klon men vill gärna flytta basporten. Enligt orginalet skall centrum på porten ligga ungefär 15 cm nedanför centrum på baselementet. Jag vill flytta porten så den ligger ytterligare ca 25 cm längre ned.

Tror ni att det spelar någon roll? Det kommer ju att peka bakåt vilket fall som helst. Fast längre från baselementet.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000