HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda Vifadiskant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeGusp
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/09/19 :  09:53:55  Show Profile Send PeGusp a Private Message
Tänkte ta och testa modden som fanns beskriven i tidningen High Fidelety nr 5 -03.

Någon som har gjort det och kan berätta vad man ska se upp för och vad som kan gå snett mm.

Jag tänkte utföra testet på en diskant där det krävs uppborrning av blocket, vet någon vad en vanlig verkstad kan ta för att göra dylik operation?

PeGusp
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/09/20 :  11:29:55  Show Profile Send PeGusp a Private Message
ingen?!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/20 :  14:13:42  Show Profile Send celef a Private Message
är det inte bättre att i första läget köpa en diskant som uppfyller dina krav för att slippa denna stora operation? ser denna ombyggnad som dyr och onödig!

sound pollution
Go to Top of Page

PeGusp
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/09/20 :  20:31:14  Show Profile Send PeGusp a Private Message
Jag har redan prylarna som behövs. Det som ska till är egentligen bara att borra upp hålet. Vilket kan kosta allt ifrån 0 till 500 spänn. Mer får det inte kosta. Så viktigt är det inte. Det skulle bara vara spännande att testa.
Det enda som bekymrar mig är att magneten kan spricka när man drar fast den i borrmaskinen (eller dess fästfunktion), har fått för mig att magneter är spröda (?!)...
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/09/20 :  20:43:32  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ett problem kan vara borrspån i magnetgapet.
Vilka diskanter rör det sig om? Läser inte Hifi blaskor längre.
Vad går moddningen ut på? Ska man bygga en dämpad kammare baktill?

Edit:
Jag moddade mina Vifa D25AG så här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=16507
denna moddning blev faktiskt enormt bra.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/09/20 20:50:43
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:34:27  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Du klistrar lämpligtvis över talspolegapet med tape, ett klistermärke eller dyl. innan du borrar...

Sedan spänner du fast elementet i borrmaskinens skruvstycke i den bakre polplattan (låter elementets magnet s a s vila på skruvstyckets backar och drar åt runt metallen...

Borra rakt igenom och blås bort alla spån med tryckluft...

Kolla att den är ren från spån och dra bort tape/klistermärke...

Jag har själv gjort denna operation förr för att få till en dämpkammare på element som inte hade detta orginal...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/09/20 :  23:11:32  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Om diskanten har magnetiskolja i gapet så bör man väl vara försiktig så att man behåller oljan på plats samt att man inte tar bort den olja som kan finnas kvar på själva talspolen. (Detta förutsatt att man vill ha kvar oljedämpningen förståss).

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/09/21 :  02:18:18  Show Profile Send avr7000 a Private Message
En sak att tänka på är centreringen av talspolen i gapet om du monterar isär/sätter ihop en diskant....

Vifa t ex har en finurlig montageplatta under frontplattan som gör det helt riskfritt att ta isär elementet...
Andra diskanter saknar denna och då kan det bli svårt att få tillbaka talspolen perfekt centrerad i talspolegapet...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000