HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Signalkabel RG62 vs CAT5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/20 :  12:45:20  Show Profile Send mac a Private Message
Sitter nu och vilar mina fingra då jag håller på att fläta CAT5 kabel. Det är treflätad högtalarkabel som är under konstruktion. Tänkte då passa på att göra en signalkabel av det som blir kvar.

Är det någon som testat att använda CAT5 som signalkabel och eventuellt jämfört den med RG62.

Jag tänkte använda CAT5 som den är i sitt grundutförande till signalkabel. Tar de färgade ledarna till signal(+) och de vita till skärmen(-). Tar en sladdbit till varje kanal utan att fläta eller tvinna. Ni som testat CAT5 som signalkabel, var det så ni gjorde?

Övriga idéer och tipps mottages med glädje

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/21 :  14:10:49  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Du har ju inget behov av att transportera stor ström i signalkabel så det borde räcka med 2 styck ledare tvinnade kring varandra eller tvinnade runt ett teflon-rör med en skärmstrumpa på utsidan. Skärmstrumpan ansluts sedan till signalkällans jord, och de två tåtarna till + och minus. Kör du balanserat så anslut skärmen i båda ändar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000